Annons

Hjälp att välja objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Abbbe

Medlem
Hej!

Jag har idag en 6D med ett 50mm 1.8. Jag är supernöjd med kameran. Jag tycker dessutom att objektivet är ok och har gett mig många fina bilder. Jag köpte objektivet eftersom min budget var slut efter kamerans pris men nu finns det äntligen utrymme att komplettera med bättre objektiv.

Det som jag är minst nöjd med är att objektivet inte är flexibelt nog, jag behöver antingen fler fasta objektiv eller ett/två zoom-objektiv. Dessutom är jag inte helt nöjd med skärpa/CA utanför centrum av bilden vilket visserligen mest syns på största bländare, men ändå. Jag skulle gärna ha en zoom typ 24-70 4.0 L men är orolig att zoomen är ännu mer oskarp än och har värre CA än mitt nuvarande objektiv, någon som vet?

Jag har även noterat att det finns ett 24-70 2.8LII, det är egentligen för dyrt men om det är ända vägen för riktigt bra skärpa/CA i ett zoom-objektiv så får jag väl spara...

Såg diskussionen om 24-70L 4.0 vs 24-105L 4.0 men skulle vilja veta hur dom står sig vad gäller skärpa och kvalitet mot tex det 50mm jag har. Är dessa kvalitets-zoomar lika bra/bättre än mitt 50mm vad gäller skärpa/CA eller måste jag köpa fasta objektiv?

Hyrde ett 100mm 2.8L som ju var fantastiskt bra, jag är inte SÅÅ petig och antar att den kvaliteten inte finns i någon zoom. Jag vill å andra sidan inte ha med en hel ryggsäck, jag klarar mig hyggligt med mitt 50mm, så med ett 24-70 skulle jag klara mig väldigt långt. Jag är mest orolig för att köpa en zoom och sedan märka att den är märkbart sämre än mitt 50mm.

Vad gäller just CA så har jag förstått det som att kameran ska kunna kompensera för det själv, alternativt så ska man kunna bildbehandla bort det senare, hur bra funkar det, jag tycker att det är tydlig CA i mina bilder tex träd mot himmel.

Någon som har vägledning?

MVH Albert
 
Liknande exempel

Som förtydligande på min första fråga...

I det här inlägget:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1512241&postcount=14
Så finns det tre bilder som visar exempel på CA och jag tycker att mina resultat helt klart är närmast bilden längst till vänster.

Jag undrar då naturligtvis vilket 24-70 den högra bilden är tagen med, 4.0 L eller 2.8 LII? Och på vilka bländare är bilden tagen? För bländar jag ner till typ 8-22 så kan jag få liknande resultat.

Med de bilderna i åtanke så verkar en bra zoom som ett rimligt alternativ...
 
Tror inte det är så många som ägt alla de objektiv du nämner i din text vilket gör frågan svår att svara på. Enklast för dig är nog att läsa på diverse testsidor och där jämföra hur optiken du är intresserad av presterar.

Att blända objektiven ner förbättrar nästan alltid skärpan, men CA är oftast oförändrad.
När det handlar om zoomobjektiv så är det snarare förändring i brännvidden som påverkar hur mycket CA du får i dina bilder, vid vissa brännvidder mer och vid vissa mindre helt enkelt.

Generellt sett så är fasta objektiv de som har bäst skärpa och lägst CA. Dyrare zoomobjektiv i tillverkarnas professionella serier kan vara mycket nära fast optik i prestanda, men sällan bättre än fast optik. (Finns säkert undantag som bekräftar regeln).
 
Hmmm

Det talar emot att jag skulle bli väsentligt mer nöjd vad gäller skärpa och ca med något av dessa zoomar, om ingen som har någon av dom också har 50mm 1.8 att jämföra med.

Ska se om jag kan uttyda den tekniska spelen från canon vad gäller detaljerna. Det blir ju inte lättare heller av att det vad jag nu förstår finns tre stycken olika 24-70 L.

Ska försöka läsa på lite och sedan ev. hyra för att testa.
 
Defekt?

Efter att ha läst på dpreview att 50mm 1.8 ska ha extremt lite ca och att jag inte märkt det tidigare med en lånad kamera med detta objektiv så börjar jag misstänka att jag har ett defekt eller dåligt exemplar.

Ta för tipset Jonas!

Så jag hoppas att det kommer se bättre ut på de zoomar jag tänkte hyra...
 
Jag undrar då naturligtvis vilket 24-70 den högra bilden är tagen med, 4.0 L eller 2.8 LII? Och på vilka bländare är bilden tagen? För bländar jag ner till typ 8-22 så kan jag få liknande resultat.

Med tanke på när inlägget är skrivet så är det med all säkerhet första versionen av 28-70/2.8, dvs inte II.
 
Ja, det är helt rätt. Mitt svar var på en fråga om 24-70, och det var 24-70 jag skulle ha skrivit i inlägg #6, men mina fingrar svek mig. :)
 
Det låter lovande för i värsta fall så om jag köper den nya LII så borde den vara ännu bättre?

Det ger mig hopp om att bli av med ca'n trots att jag går från fast till zoom.

Tackar för infon!
 
Det låter lovande för i värsta fall så om jag köper den nya LII så borde den vara ännu bättre?

Det ger mig hopp om att bli av med ca'n trots att jag går från fast till zoom.

Tackar för infon!

Har haft 50/1.8, 24-105/4 och nya 24-70/2.8II. Tyvärr inte samtidigt och inte kunnat jämföra sida vid sida. Men jag tycker nog mitt 24-70/2.8 är den bästa av dom tre på 50mm. 50/1.8 borde ju vara skarpast, nedbländad till 2.8 eller 4, men tycker som sagt att nya 24-70 är bäst.

Såg något test där dom haft väldigt många av nya och gamla 24-70 som visade att variationerna på samtliga objektiv var väldigt stor, men att det sämsta exemplaret av nya 24-70 var något bättre än det bästa exemplaret av gamla 24-70.

24-70/2.8L II kostar en bra slant, men ibland är den nedsatt. Som häromveckan då Cyberphoto som har normalpris 19990:- gav 2000:- rabatt samtidigt som Canon hade Cachback på 2500:-. Och 15490:- är den alla gånger värd.
 
Rabatter

Tackar för tipset om rabatterna. Det är dyrt änd men det känns som att jag kommer ha det objektivet på kameran 95% av tiden så ska jag lägga mycket pengar på något objektiv så ska det vara detta.
 
Tackar för tipset om rabatterna. Det är dyrt änd men det känns som att jag kommer ha det objektivet på kameran 95% av tiden så ska jag lägga mycket pengar på något objektiv så ska det vara detta.

Sant, håller helt med, väldigt mycket pengar att lägga på ett objektiv. Men 6D är absolut värd ett objektiv i samma prisklass som kameran själv kostade, och bra glas håller väldigt väldigt många år.

Se bara på 85/1.8 som kom ut 1992, alltså över 20 år gammal konstruktion som inte ändrats, och den räknas fortfarande som ett av Canons bästa objektiv och säljs fortfarande riktigt bra.

Eller klassiska 200/1.8 som kom ut för 25 år sedan och fortfarande räknas som ett av Canons skarpaste objektiv. Såg en test med den (Kamera & Bild har jag för mig), Canons "nya" 200/2L och Nikons 200/2. Dom var extremt lika, men gamla 200/1.8 var något något skarpare. Så bra glas håller väldigt länge.

IS däremot har blivit betydligt bättre, vissa extremzoomkonstruktioner och sista 30 åren har dom i vissa fall fått ner vikten och storleken något.

Ja, och så har vi iofs STM som ska vara bra vid filmning.
 
Efter mycket om och men...

Så köpte jag ett 24-70mm 2.8 L2. Och det är inte mycket mer CA än på 50mm 1.8. Syns något tydligare, speciellt om man vet var man ska leta. Det var lite oväntat att det skulle behöva bli så dyrt att köpa ett zoomobjektiv för att ersätta ett så billigt objektiv men i slutändan var det ändå värt det.

Tack för hjälpen!
 
Provat!

Har du provat Canons egna raw-program DPP? Där har du automatiska verktyg för att ta bort ca och annat som vinjettering på Canons egna objektiv. Snabbt och enkelt och sedan ett knapptryck så flyttas bilden in i Photoshop utan att du behöver mellanspara den om du vill det. Kanske finns dessa funktioner också i din kamera om du fotar jpg? Någon som vet om det funkar bra direkt i kameran?
 
Dpp

Nej, jag har inte testat DPP, det finns en inställning i kameran för att kompensera för CA, är DPP bättre?
 
Kompenseringen för CA som kameran kan göra fungerar bara för JPEG. DPP kompenserar för CA i RAW-filer.
 
DPP = Digital Photo Professional. Canons råkonverteringsprogram som följer med Canons systemkameror (och kanske alla Canonkameror som kan spara råfiler?).

CA = Chromatic Aberration. Färgavvikelse i bilden som ofta syns som lila överstrålning i kontrastrika kanter. Beror oftast på att objektivet inte fokuserar alla färger (våglängder) i samma plan.
 
Ska testa

Det slog mig inte att kamerans korrigering för CA skulle kunna vara annorlunda än i DPP så det ska jag testa och se om det är märkbar skillnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.