Annons

Hjälp att välja modell

Produkter
(logga in för att koppla)

rumpino

Aktiv medlem
har under en längre tid funderat över vilken digitalkamera jag ska införskaffa. efter mkt funderande så har tre stycken modeller utkristalliserat sig.

det är:
Canon Powershot S3 IS
Panasonic DMC-FZ7
Sony DSC-H5

utifrån dessa har jag nu funderat ganska mycket ... jämfört, läst och tänkt. generellt har väl canon bra renomé bland fotorelaterat, sony har jag själv små, men goda erfarenheter från, bildmässigt. panasonic vet jag inget alls om vad gäller foto. svagt minus till panasonic här pga okunskap kanske.

ytterliggare en grej är att alla dessa kameror (eller dess föregångsmodeller) får överlag väldigt bra betyg i diverse tester jag har läst. så här blir det dött lopp.

drog ut en produktjämförelsebild över de tre modellerna där jag markerat med plus och minus där något har stuckit ut lite i jämförelse med de andra, går igenom dem modell för modell och bifogar bild. har sedan summerat plus o minus för att få nått tal o jämföra med, pga vissa osäkerheter har det inte blivit exakt .. men nått litet mått .. svag övervikt för canon i min lilla jämförelse!

canon:
verkar vara bra macro på denna, plus
bäst exponeringskompensation (exaktast), plus
filmfunktionen verkar vara väldigt bra på denna, plus
inga egentliga minus men jag tror priset är högst för denna av dessa tre. den har lite lägre upplösning än de andra .. inget stort dock
summa: 2-3 plus

panasonic:
enda som kan ta i tiff-format utöver jpeg, plus
dum batterityp, kan ej ta vanliga aa batterier (verkar heller ej ha usb2?), minus
bildstabilisator, plus
minst o lättast, plus
summa: 1-2 plus

sony:
bäst upplösning, plus
dum, dyr minnestyp (snabb?), minus
enl siffrorna bäst bildskärm, plus
enl siffrorna bäst blixt, plus
summa: 1-2 plus

jämförelsebilden med mina +/-
http://s01.imagehost.org/0552/Kamera_med_betyg.PNG

till frågorna, anser ni jag missat något väsentligt? har jag utelämnat något? vilka är era erfarenheter av dessa märken/kameror?
 
Svårt val, man blir nog inte besviken vilken än man väljer. FZ7 är den enda som finns att köpa, men du kanske tänkt vänta in dom andra innan du slår till?

Jag kan bara svara för min erfarenhet av fz-linjen, men en personlig åsikt är att det är Panasonic som satt standarden för långzoomare de senaste åren. Panasonic är marginellt ljusstarkast i teleläget (även om dom inte klarar av 2,8 genom hela registret som FZ3 och FZ20 klarade). Tiff-läget har jag knappt hört någon panasonic-ägare som använder, allmänna åsikten är att det bara ger större filer men inget bildkvalitetsvinst.

Har du kollat dpreview? Dom har review av FZ7 (och s2is och H1 borde också finnas som referens).
 
tack för ditt svar!

Punkk skrev:
Svårt val, man blir nog inte besviken vilken än man väljer. FZ7 är den enda som finns att köpa, men du kanske tänkt vänta in dom andra innan du slår till?

japp, skulle jag bestämma mej för någon annan får jag snällt vänta =)

Jag kan bara svara för min erfarenhet av fz-linjen, men en personlig åsikt är att det är Panasonic som satt standarden för långzoomare de senaste åren. Panasonic är marginellt ljusstarkast i teleläget (även om dom inte klarar av 2,8 genom hela registret som FZ3 och FZ20 klarade). Tiff-läget har jag knappt hört någon panasonic-ägare som använder, allmänna åsikten är att det bara ger större filer men inget bildkvalitetsvinst.

Har du kollat dpreview? Dom har review av FZ7 (och s2is och H1 borde också finnas som referens).

tiff är inte särskilt viktigt för mej, fått för mej att det kanske är bättre om man ska redigera mkt o så? något jag vet att jag ej kommer att syssla med, inledningsvis iaf.

jag har kollat massa olika tester över de olika .. tror jag har varit där ... men får kika in igen
 
En arbetskamrat till mig har en FZ7, och när jag provade den så gav den vidrigt med brus redan på 400 iso !

Sen har den ingen riktig sökare, men man får väl inte allt för dom pengarna den kostar.

Jag skulle då inte rekomendera den till mina vänner, men det beror väl på vilka krav man har.

mvh kent.
 
Zoso skrev:
...vidrigt med brus redan på 400 iso !....

Redan på ISO400? Det verkar som du haft DSLR som referens när du gör din sågning, eftersom majoriteten av kompakter har 400 som max-ISO.

Men visst, om man tycker det är relevant att jämföra äpplen med päron så.....
 
Punkk skrev:
Redan på ISO400? Det verkar som du haft DSLR som referens när du gör din sågning, eftersom majoriteten av kompakter har 400 som max-ISO.

Men visst, om man tycker det är relevant att jämföra äpplen med päron så.....

Nu har ju FZ7 iso upp till 1600 !

Fullständigt oanvändbart i och för sig :)

Jag tror nog Canon Powershot S3 IS är bättre på just det området, skulle bli förvånad om så inte var fallet.

kent.
 
Du skriver inget om hur kameran ska användas.

Ska det vara en liten och smidig snapshot-kamera verkar Panasonic-kameran inte så dum. Yttermåtten och vikten förstås. Men bildstabilisatorn gör livet lättare om man behöver använda korta slutartider. (I dåligt ljus eller om man vill slippa höga ISO-tal.)

Hur viktiga känns de olika funktionerna? Själv skulle jag välja bildstabilisering hellre än ljudupptagning i stereo. Jag skulle välja möjlighet till TIFF över stor LCD-skärm. Men det där är bara vad man föredrar.

Ett generellt (och ofta använt) tips är att inte titta för noga på antalet megapixel. Själv har jag en Nikon D50 med sex miljoner pixlar, och det räcker utmärkt för förstklassigt magasintryck upp till A4-format helt utan problem, och mer ändå om det bara är en bra bild från början. Men om jag hade sämre optik skulle bilderna fort bli sämre, rent tekniskt.

Det som jag nästan bryr mig mest om hos en kamera är hur den känns. Om jag blir sugen på att plåta när jag håller i den är det något som är rätt. Den måste ligga bra i handen, den måste bete sig som jag förväntar mig att den ska. Menysystemet får inte vara ologiskt och konstigt, för då blir jag sur och lägger tid på sådant stök när jag egentligen vill ta bilder!

Så fundera på hur du ska använda den. Skriv gärna igen, så blir det lättare att bedöma åt dig. Och gå gärna in i någon fotobutik och be att få klämma och testa och bläddra i menyer och ta några bilder. Då kommer man fort underfund med vad man bryr sig om.
 
ursäkta mitt sena svar och stort tack till dig som tagit dig tid att svara.

det är vanlig 'vardagsfotografering' som gäller för mig. har en gammal nikonsystemkamera, tror den heter F601. insåg dock att jag aldrig kommer att bli någon fotograf men tycker det är skoj o lattja, därför vill jag ha lite möjligheter.

faktum är att jag idag impulsbeställde en canon S3'a faktiskt ... vet inte om det var bra eller dåligt .. har redan lite ångest, sony verkar ta så fina bilder.
 
Då tycker jag att du skall strunta i de tekniska jämförelserna från och med nu, och koncentrera dig på BILDEN i stället! S3an blir säkert bra.

Även om du inte vill fördjupa dig i all teknik, så rekommenderar jag Fotoskolan (under Artiklar, här ovan). Det finns också mycket "komma-igång-digitalt"-sidor på nätet, t.ex. www.cambridgeincolour.com

...för varken Sony eller Canon tar "så fina bilder". Det är ju DU som gör det...
 
tack för ditt svar.

ångrade mej o beställde H2'an istället av nån anledning (vimsig!?).

men du har helt rätt. det är inte kameran det faller ut på i slutändan utan jag som fotograf.
 
rumpino skrev:
tack för ditt svar.

ångrade mej o beställde H2'an istället av nån anledning (vimsig!?).

men du har helt rätt. det är inte kameran det faller ut på i slutändan utan jag som fotograf.

Skriv vad du tycker om H2, jag har gått i köp tankar på H5 ett bra tag nu.

Väntar på Skattepengarna i augusti.

Jag laddade ner svenska manualen till H5 och läst lite.

Köpte du den med svensk manual?
Kommer inte ihåg länken, med där fanns den på svenska till H2 med.

Skriv om du vill ha den, så kan jag leta fram vart jag laddade ner min.

Mvh Daniel
 
det blev tyvärr lite strul med mina beställningar .. fick ej avboka canonkameran så jag behöll den. fick den idag =)

så tyvärr kan jag inte hjälpa dig
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.