Annons

Hjälp att komma igång med konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

PoorCadaver

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill börja ta konsertbilder och undrar om någon här har gjort det och kan ge lite tips?

Jag har kikat en hel del på YouTube och har förstått att snabb slutartid (så långt det går), kort skärpedjup och högt ISO fungerar bra när det är en mörkare scen. När det är mer ljus bör man ha ännu snabbare slutartid, fortfarande så kort skärpedjup man kan samt att man kan sänka ISO.

Varför vill man ha kort skärpedjup? Gör inte det att det utanför fokus blir oskarpt?

Det är naturligtvis viktigt att man kan frysa bilderna så mycket som möjligt för att musikerna inte ska bli suddiga men då måste man öka ISO för att bilderna inte ska bli för mörka. Problemet jag har är min kamera, en Sony A300, som jag har förstått är ganska usel när det gäller mörkerfotografering.
Har bara testat lite grann (ännu inte på en scen), men ISO går bara upp till 3200 och redan vid 800 är det ganska grynig bild.

Har någon någon kommentar på detta eller förslag på hur jag kan komma runt problemet med den utrustning jag har?

Jag har:

* Sony A300
* Objektiv Sony medföljande (18-70 mm / f 3,5-5,6)
* Objektiv Sigma DG (70-300 mm / f 1:4-5,6)
* Sigma EF-530 DG ST blixt

Folk pratar även om objektiv på typ 14-24 mm. Varför är dessa lämpliga till konsertfoton?

Skulle vilja ha ett fisheye-objektiv för att kunna ta coola bilder på scen och publik och jag tar gärna emot tips på bra men billiga sådana!

Jag kommer så klart se till att börja fota olika band som träning men jag behöver få lite koll på tekniken först. :)

Tack för hjälpen!
 
Jag har nästan noll koll, men ett ljusstarkare objektiv skulle du nog behöva, borde nog vara på minst 1,8 men helst 1,4 - 1,2... resten får någon annan tipsa om, för det skulle även jag behöva hjälp med, och framförallt hur man får bra tillgång för att ta bilderna
 
Två saker.
Din utrustning passar inte något vidare till fotografering där det är mörk. Du behöver minst ett ljusstarkt objektiv med bländare 2,8 eller bättre. Blixten kan du glömma om du inte vill bli utkastad direkt.
Två. Du bör träna på enklare saker till du har full koll på tekniken och vad olika inställningar har för påverkan på resultatet. Du måste också träna mycket på att ställa skärpan, både manuellt coh med autofokus, i vissa fall. Träna avfyring och att hålla kameran
 
Det korta skärpedjupet är oftast en konsekvens av den rådande ljussituationen. Vid konsertfoto vill man, oftast, undvika skakningsoskärpa vilket precis som du skriver kräver snabba slutartider och är ljuset då svagt (vilket det oftast är) så blir det till att köra med stor bländare. Är det dock bra med ljus så finns det naturligtvis ingen som helst anledning att köra med stor bländare om man inte vill det. Det är en smaksak.

När det gäller höga ISO-tal och brus så är jag pragmatisk och säger kör på det ISO-tal du anser dig behöva visavi den rådande ljussituationen, men inte högre än nödvändigt. Brus blir det och är det för störande så finns det bra brusreduceringsprogram att använda i efterbehandlingen. Hellre brus i bilden än ingen bild alls.

Vilken typ av konserter är det du vill fotografera? Arbetsmetoderna skiljer sig lite åt beroende på om det exempelvis handlar om svettig, mörk rockklubb eller kyrkokonsert. Generellt så handlar det ju om att lära sig hantera sin utrustning, hålla kameran stadigt, hitta vinklar o.s.v.

Som redan nämnt är de objektiv du har tämligen ljussvaga så har du möjlighet skulle jag rekommendera att du skaffar dig något ljusstarkare.
 
Det är främst klubbar, rockband osv jag tänkte fotografera så det kommer ju vara ganska mörkt...

Men för att välja ett ljusstarkt objektiv är det alltså f-värdet jag ska leta efter ett så lågt som möjligt (siffer-vis alltså)?

Kommer kamerahuset räcka till då? Jag har varit sugen på att byta till en Canon istället för Sony då jag tycker att jag inte får jättebra bilder jämfört med flera av mina bekantas Canon jag har testat. Dessutom finns det fler tillbehör och mer på begagnatmarknaden för Canon...
 
Din kamera går helt klart att använda, trots att den inte är den senaste. Kolla efter gamla Minolta AF, ett 50mm F1.4 är en bra start.
 
Kommer kamerahuset räcka till då? Jag har varit sugen på att byta till en Canon istället för Sony då jag tycker att jag inte får jättebra bilder jämfört med flera av mina bekantas Canon jag har testat. Dessutom finns det fler tillbehör och mer på begagnatmarknaden för Canon...

Jag kör Canon, men skulle inte råda dig att byta till Canon bara för att du testat kompisars Canoner som ger dig bättre resultat. Kanske är det så att kompisarna haft Canons i en högre prisnivå än din Sony, och att de därför hanterar brus bättre?
För min bild är att Canon ligger ett litet steg efter när det gäller just sensorteknik. Sony gör väldigt högkvalitativa sensorer idag som även sitter i Nikon-kameror. Så vill du byta hus så stanna kvar vid Sony du, men köp en lite dyrare kvalisort. Så slipper du byta alla objektiv och blixtar du redan har till Sony-systemet.
 
En rektilinjär vidvinkel (de flesta) är korrigerad för att ge mindre distorsion, ett Fisheye är okorrigerat för just detta och ger därför en förvrängd bild som stilval.
 
Jag fotar mycket konserter. Använder en Nikon D7100 som är ok på att hantera brus på högre värden.
Men trots det måste jag använda objektiv som tillåter mig att köra på åtminstone bländare 2.8.
Så ett ljusstarkt objektiv är, precis som andra skrivit, ett måste.
I alla fall när det gäller konserter på klubbar.
På arenor är det ofta mycket mer ljus och då funkar det bättre att använda bländare på t.ex. 4 eller 5.

Sen har man ett problem när det gäller att köra på bländare 2,8, 1,8 och 1,4. Det är svårare att sätta få skärpan där man vill då det blir väldigt kort skärpedjup.
När jag kan kör jag med bländare 3.2 vilket gör det lite lättare att få skärpa på fler bilder.

Kolla in Tamrons 17-50 f/2.8. Det använder jag och jag tycker det är väldigt prisvärt. Tror att det finns för Sony också.

Sen är det klart att ju sämre kameran är på att hantera brus vid högre iso ju svårare är det att få till riktigt bra bilder även med ljusstarka objektiv. Ibland när det blir för brusigt för att vara snyggt i färg kan det funka att konvertera bilden till svartvitt.

Sen är det bästa tipset att gå på så många konserter du bara kan och öva, öva, öva. Samt kolla in youtube och forum på nätet efter tips, råd och tutorials.
 
Har hittat en Minolta Maxxum AF 50 mm / f 1,7 och en Sigma Super Wide II 24 mm / f 1:2,8 på Blocket. Kan de vara något att ha?
 
50mm har gott rykte och är en bra start för ett kit, Sigmat är inte på samma nivå men fungerar helt klart. Om inte så är det en billig start för att testa marken och båda kan hänga med om du väljer att uppgradera kamerahuset.
 
Alla typer av objektiv funkar ju att använda. Vilket just du skall använda beror på vilken stil du vill ha på dina konsertbilder.
Det bästa är nog att inte hänga upp sig allt för mycket på "utrustningsplanering" utan att istället ge sig iväg och fota konserter och då får man övning och man kommer då också fram till vad man skulle vilja göra för bilder och kan då leta utrustning utifrån behov istället för att köpa på sig för mycket i förväg.
Om du tänkt stå nära scenen skulle jag köra på 24 mm objektivet och se om det är vad som passar för dig. 50 mm kan bli lite tight bildvinkel, i alla fall om du vill ha med mer av artisterna i bild.
 
Personligen tycker jag inte man behöver vara så rädd för brus, på konsertfoton är det snyggt och tillför lite smutsig rockkänsla.
 
Mycket är redan sagt vad det gäller prylar.
Instämmer dock i att rädslan för brus är överdriven. Var rädd för det innan också men efter att kollat in Jared Polins tips och trix för hanteringen av brist på ljus så har jag fotat med f/4 vid svåra förhålanden och släppt brusrädslan.
Öva med det du har och kolla in länken till Jareds konsert tips.
http://froknowsphoto.com/?s=concert&x=0&y=0
 
Om du är nybörjare kommer det att vara lättast att starta med en ljusstark zoom (förslag har du redan fått tidigare i tråden). Att köra på ett ljustarkt fast (t.ex 50/1,8) funkar i teorin, men så fort du hamnar på en konsert där artisten rör sig kommer det vara svårt att hitta rätt med skärpan. Jag har ofta med mig ett 50/1,8 men använder det i stort sett bara när alla andra möjligheter är uttömda.

Förutom zoomen bör du ha en kamera som du kan skruva upp ISO till åtminstone 3200 iso med acceptabelt resultat. Om du gillar att plåta konserter kommer du förmodligen vilja skaffa en vidvinkelzoom samt kanske en telezoom.

Du bör f ö plåta i raw eftersom det kommer att ge dig större möjligheter att hämta upp detaljer ur skuggorna. Att underexponera kan också ge dig lite snabbare slutartid vilket gör att du kommer hem med större antal skarpa bilder.

Lär dig hur din kamera mäter ljus och sätt dig in i hur de olika ljusmätningsmetoderna fungerar. Att försöka få rätt exponering med massor av spotlights som är i ständig rörelse är inte helt lätt, men blir lättare ju mer du kan din kamera.

Och som nämnts tidigare i tråden: träna! Och kolla på andra fotografers bilder - där kan du lära dig mycket!

//Reine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.