ANNONS
Annons

Hjälp att hitta ett bra objektiv till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Ausa

Ny medlem
Jag är på jakt efter ett nytt objektiv då min mamma råkade tappa kameran när hon tog ur grejer ur bilen. Vilket led till att det blev två bitar borta på fästet till objektivet. vet inte om det går att laga den funkar dock sitter den inte fast ordentligt.

Borde jag köpa en ny 18-55 eller satsa på ett annat? Det jag vill kunna fota är mest djur så som små djur kaniner/katter och större djur som hästar.

Jag vill ha lite tips på vad man kan köpa som inte får kosta allt för mycket. Eller nått tips på om man kan laga skadorna och hur man då ska gå tillväga.

Lite trist eftersom jag köpt kameran för ca två månader sen helt ny på expert. Tacksam för svar.
 
Om det är så att bajonetten som håller fast objektivet i kameran gått sönder är det inga problem att laga! Det är många fler än du som har råkat ut för precis det på Nikons billigare objektiv med plastbajonett. Det finns nya bajonetter att köpa på Ebay för några hundra kr, de sitter bara fast med några små skruvar. Annars kan du lämna in det till Nikon i Solna eller Lasses kameraservice om du inte vill göra det själv.

Däremot vet man ju inte om kameran eller objektivet tagit skada på något annat sätt när de ramlade. Är du osäker kan du ju lämna in alltihop och låta dem göra en lite grundligare kontroll om något är skadat, det är ju känslig optik och elektronik det handlar om.

Om du ändå är intresserad av att köpa andra objektiv kan du kika på Nikon AF-S 35/1,8 DX, det är ett skarpt, ljusstarkt och prisvärt objektiv som många gillar. Nikon 70-300 VR är ett annat alternativ om du vill ha lite mer tele. Det är lite dyrare men samtidigt är det ett mer avancerat objektiv med bildstabilisering.
 
35mm

35mm är en fin brännvidd för de motiv du beskriver.
Med en fast ljus brännvidd, arbetar du dig in i formatet på ett annat sätt än med zoom.
Men det är inte alla som trivs med förutsättningarna.
Personligen tycker jag det var ett alldeles utmärkt förslag, ljusår bättre än kitzoomen du har:)
 
Om det är så att bajonetten som håller fast objektivet i kameran gått sönder är det inga problem att laga! Det är många fler än du som har råkat ut för precis det på Nikons billigare objektiv med plastbajonett. Det finns nya bajonetter att köpa på Ebay för några hundra kr, de sitter bara fast med några små skruvar. Annars kan du lämna in det till Nikon i Solna eller Lasses kameraservice om du inte vill göra det själv.

Japp det är plastbajonett visste inte vad det hette men om det inte är så svårt att byta den själv så tror jag att jag klarar det. tror inte att det är några skador på själva kamerahuset och skulle det vara det så lämnar jag in den har sån där försäkring på huset men inte på objektivet.

funderar på ett 18-200 eller en 55-200 men jag vet inte vad som är bäst. Känns som en hel djungel att kunna hitta ett objektiv.
 
Se ut en brännvidd

Se ut en brännvidd/zoom och sök tester på objektivet. Utifrån de resultaten kan du göra ditt val.
Utöver detta, finns här många kunniga fotografer som ger råd. Men det är enklare, om du bestämmer dig för vilken brännvidd din zoom ska ha. Köp begagnat, då får du ofta mer valuta för pengarna. Mina objektiv är köpta begagnade, perfekt skick.
 
Min erfarenhet från att fota små djur (mestadels hundar) är att ett zoomobjektiv med rejält omfång är bra. För att få bra bilder handlar det om att fånga snabba situationer och då kan ofta snabb zoom vara nödvändigt. T ex en hund som springer mot dig är svårt med ett fast objektiv. Man kan liksom inte komponera bilden i förväg utan får göra det i farten.

Vad just du behöver bäst vet ju bara du, men med begränsad budget skulle jag nog satsa på Nikons 18-105 alternativt 55-200, där 55-200 förmodligen skulle sitta på utomhus. För djur inomhus så är nog 35 mm-objektivet en bra lösning (dock inte för hästar i ridhus). Finns många trådar om det. Jag har också funderat på om Tamron 28-75 (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875NII) vore ett bra "hundobjektiv" men jag skulle nog vilja ha lite mer brännvidd på telesidan.
 
Tack för er hjälp var in med både kameran och objektivet till en kamera affär och han sa att det inte vara så mycket att göra än att hiva det. Det skulle gå på 1500kr att laga och då är det bättre att köpa ett nytt.

Jag kommer köpa ett 18-105 med VR i stället så tack för era åskter.
 
Tack för er hjälp var in med både kameran och objektivet till en kamera affär och han sa att det inte vara så mycket att göra än att hiva det. Det skulle gå på 1500kr att laga och då är det bättre att köpa ett nytt.

Jag kommer köpa ett 18-105 med VR i stället så tack för era åskter.

Killen hade uppenbarligen ingen koll på läget. Beställ en ny bajonett på ebay för några hundra så byter jag den åt dig för en kopp kaffe om du inte vill göra det själv.
Fast en 18-105 är inte dumt det heller. :)
 
Killen hade uppenbarligen ingen koll på läget. Beställ en ny bajonett på ebay för några hundra så byter jag den åt dig för en kopp kaffe om du inte vill göra det själv.
Fast en 18-105 är inte dumt det heller. :)

Jag håller med han ville att jag skulle sälja allt och skaffa mig en sony eller nått som enligt han var så mycket bättre. Men han sa nått bra i alla fall och det var köp 18-105 med VR så det kommer det bli när jag hittat nått för ett bra pris begagnat eller nytt det kvittar.

Jag kommer inte lägga ner någon tid att laga den om jag säger så, för mycket jobb får nått jag inte jag har noll koll på så kommer sälja den i befintligt skick om nån känner sig ha tid och laga den. Köpt för 1.500kr för mindre en 3 månader sen och är glad om jag typ får 400kr men är tveksam på om jag ens får det.
 
Jag håller med han ville att jag skulle sälja allt och skaffa mig en sony eller nått som enligt han var så mycket bättre. Men han sa nått bra i alla fall och det var köp 18-105 med VR så det kommer det bli när jag hittat nått för ett bra pris begagnat eller nytt det kvittar.

Jag kommer inte lägga ner någon tid att laga den om jag säger så, för mycket jobb får nått jag inte jag har noll koll på så kommer sälja den i befintligt skick om nån känner sig ha tid och laga den. Köpt för 1.500kr för mindre en 3 månader sen och är glad om jag typ får 400kr men är tveksam på om jag ens får det.

Huvudsaken är att det löser sig för dig på ett vettigt sätt. Eftersom du har en så bra kamera så kanske du också är intresserad av att matcha den med lite bättre objektiv. Kanske titta på en zoom i 2.8 samlingen istället? Ju mer du fotar desto mer kommer du önska att du hade det. Nikons egna 17-55 är suverän och även Tamrons motsvarande har fått jättefin kritik till en bråkdel av priset för Nikons.

Titta gärna in på www.nikonforum.se där det finns mängder av information om detta och en hel drös glada nikonfanatiker som gärna hjälper till.
 
Tänkte bara säga att jag älskar mitt fasta 35 mm... Använder nästan bara det nuförtiden då jag väldigt sällan känner zoom-behovet!
 
Jag har en sigma 18-50 2,8 som normalzoom istället för 18-105 som jag fick med i kitet.
Jag skulle aldrig byta till något som är mindre ljusstarkt, tamron har en modell också men sigman kan jag rekomendera!
Jag hade nikkor 35 1,8 men sålde den och köpte en sigma 30 1,4 istället, lite större bländare och grym att ha när det är mörkt och skjuta handhållet med!
 
Jag har en sigma 18-50 2,8 som normalzoom istället för 18-105 som jag fick med i kitet.
Jag skulle aldrig byta till något som är mindre ljusstarkt, tamron har en modell också men sigman kan jag rekomendera!
Jag hade nikkor 35 1,8 men sålde den och köpte en sigma 30 1,4 istället, lite större bländare och grym att ha när det är mörkt och skjuta handhållet med!

Sigma 30mm f/1.4 är ett klockrent objektiv, no doubt. Önskar att det inte var DX-optik bara, för egen del då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.