ANNONS
Annons

Hjälp ang. inköp av en K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Silverstream

Avslutat medlemskap
Jag är i färd med att införskaffa en K10D. Dock är jag relativt ny vad gäller sänt här så jag tänkte fråga er som kan detta bättre ett par frågor:

1. Kitobjektiv. Är det lönt att satsa på, eller är det lika bra att skaffa ett bättre till att börja med? Om det är lönt, är det värt de extra tusenlapparna för 16-45? Jag har fått uppfattningen att det är det, men jag kan ha fel.

2. Kompletterande telezoom. Är det värt att satsa på de billigare objektiven, som exempelvis Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro, eller är kvalitén för dålig?

3. Minneskort. Vilken hastighet krävs för att få ut det mesta ur en K10D? Är det Extreme III som gäller eller räcker Ultra II?

Jag bugar och bockar på förhand!

/Johan

Skulle tro att du klarar dig långt på kit-combon 18-55 + 50-200 båda är mycket bra för den prislappen.

Extra objektiv, vet du vad du skall fota? Känn efter med kit-gluggarna först om du inte vet...

Minneskort: själv kör jag med SanDisk 2Gb ultra 2 (60x) i min K100D, funkar utmärkt, vet inte om K10D blir snabbare med snabbare kort? Men skulle jag skaffa ett 4Gb SDHC, skulle jag nog välja ett extrem III (130x) mest för att det går snabbare i datorn...

det låter som att du tycker att 16-45 är ett halvkasst kitobjektiv, och jag skulle väl inte eg. vilja kalla det kitobjektiv även om det är det, för det ordet har fått så negativ klang p.g.a. Canikons dåliga kitobjektiv t.ex.

16-45 är nog ett bra val, ganska mkt pengar.. finns sigmaobjektiv som kanske kan locka i samma klass.. 17-70/2,8-4,5 t.ex.

Vidvinkel är nog mest underskattat av nybörjare.. generellt sett.. man tror ofta att har man bara 800mm tele så klarar man sig.. ;)

Sigma 17-70 har största omfånget och upp till 70mm är mums. Pentax DA 16-45 och Sigma 18-50/2,8 når upp lika långt ungefär, medans Pentax DA18-55 når längre och är mest prisvärd av nämda objektiv.
2. Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO funkar säkert för dig, det finns många trådar ...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=75251&highlight=Sigma+AF+70300/45.6
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=74716&highlight=Sigma+AF+70300/45.6
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=70987&highlight=Sigma+AF+70300/45.6
3. Med extremen har du nog en snabbare skrivning i kameran så att du kan granska bilden snabbare, det har skrivits en del trådar om kort oxå.

Köpte min K10 med kit 18-55, och det fungerar ok. Bilderna blir ju inte proffsigt vassa och kontrasten sisådär, men sånt går ju ofta att avhjälpa i efterhand. (För dem som inte har råd med Photoshop kan jag rekommendera Googles Picasa2. Faktiskt väldigt smidigt att både organisera bilder och göra korrigeringar. Gratis.)

Det dyrare kitobjektivet tar nog vassare bilder, har inte testat dock...

Ett förslag på kompletterande tele är Samsungs D-Xenon 50-200 (motsv 70-300) för runt tusenlappen. Har fått bra kritik. Jag köpte ett nyligen men har inte haft tillfälle att testa det ordentligt än. Det är lika litet som 18-55-gluggen i normalläge, vilket är rätt skönt. Pentax har exakt samma objektiv under sitt varunamn fast nån tusenlapp dyrare. Billigaste telen jag sett... Har varit svåra att få tag på, men Cyberphoto har nyligen fått in (mitt skickades i fredags fast de enligt hemsidan inte skulle komma förrän idag...

Sen är det kul att kolla upp begagnat. Fasta gluggar från 80-talet håller mkt hög standard och kan fås för nån femhundring på begagnatmarknaden.

Minneskort: SanDisk Extreme III 2gig gör kamerans interna snabbhet rättvisa. Billiga är de också, köp 2 ;)

Lycka till.

Senast ändrad:
Jag kör med Corsair 1Gb 133x kort till min K10D och detta fungerar utmärkt, det fina är att det går fort att föra över bilderna till datorn eftersom kortläsaren (Scandinavian Photos multiläsare) tar den högre hastigheten. Det går definitivt dubbelt så fort att överföra bilder med ett Corsair kort än med SanDisk Ultra II.

DA 18-55 är ett bättre "kitobjektiv" än konkurrenterna har - DA 16-45 ger högre skärpa och kontrast, och mer vidvinkel. Sigma 17-70 f/2.8-4.5 är ett alternativ om du prioriterar mer tele. Efter sommaren kommer Pentax med sitt DA Star 16-50 f/2.8 professionella objektiv, vädertätat och med tystare autofokus.

Hälsar
R

Tack så mycket alla som svarat! Det är verkligen en stor hjälp!

Nemesis skrev:
Skulle tro att du klarar dig långt på kit-combon 18-55 + 50-200 båda är mycket bra för den prislappen.

Extra objektiv, vet du vad du skall fota? Känn efter med kit-gluggarna först om du inte vet...

Det är ju just det att som i avsaknad av erfarehet vet jag inte riktigt vilka aspekter av fotografin som är mest lockande. Det är därför jag vill jag försöka täcka in så stort område som möjligt för att ha möjliheten att prova lite av varje, så att säga.

Benjamin83 skrev:
Vidvinkel är nog mest underskattat av nybörjare.. generellt sett.. man tror ofta att har man bara 800mm tele så klarar man sig.. ;)

Haha, ja möjligheten att zooma som en galning lockar ju onekligen!;)
Men ur vidvinkelsynpunkt är väl 16-45 rätt hyfsat eller?
Hur stor är skillnaden mot exempelvis 18-55?

GamleTrashberg skrev:
Ett förslag på kompletterande tele är Samsungs D-Xenon 50-200 (motsv 70-300) för runt tusenlappen. Har fått bra kritik. Jag köpte ett nyligen men har inte haft tillfälle att testa det ordentligt än. Det är lika litet som 18-55-gluggen i normalläge, vilket är rätt skönt. Pentax har exakt samma objektiv under sitt varunamn fast nån tusenlapp dyrare. Billigaste telen jag sett... Har varit svåra att få tag på, men Cyberphoto har nyligen fått in (mitt skickades i fredags fast de enligt hemsidan inte skulle komma förrän idag...

Har läst en hel del om detta objektiv och framförallt hur billigt det är. Man tror ju ofta att priset är direkt relaterat till kvalitén men så är det kanske inte nödvändigtvis vad gäller objektiv?

GamleTrashberg skrev:
Minneskort: SanDisk Extreme III 2gig gör kamerans interna snabbhet rättvisa. Billiga är de också, köp 2 ;)

Nej, det var nästan det som förvånade mig mest när jag började kolla på minneskort. När jag köpte minneskort till kompaktkameran för ett par år sedan var prisbilden en helt annan...

Roland Mabo skrev:
DA 18-55 är ett bättre "kitobjektiv" än konkurrenterna har - DA 16-45 ger högre skärpa och kontrast, och mer vidvinkel. Sigma 17-70 f/2.8-4.5 är ett alternativ om du prioriterar mer tele. Efter sommaren kommer Pentax med sitt DA Star 16-50 f/2.8 professionella objektiv, vädertätat och med tystare autofokus.
Jo, fast kommer inte de nya DA star objektiven kosta skjortan?
Sen har jag funderat kring det här med tredjepartsobjektiv. Har läst en del om fokusfel när man använder dessa. Är detta något som bara förekommer på tredjepartsobjektiv eller finns samma problem på pentax egna gluggar?

Jag är mycket tacksam för all hjälp så långt!

/Johan

Vidsvinkel ÄR riktigt roligt, 16mm är klart mer vidvinkel än 18. Själv tar jag med mig på en 10 veckors asien-tripp: Pentax K10d, Pentax 12-24mm, pentax 50mm f/1.4 samt ett samsung 50-200mm.

Jag har köpt en Canon A620 med undervattenshus till flickvännen som får täcka upp området 35-75mm (omräknat i fullformat) samt macrobilder på lustiga växter.

Skillnaden mellan 18 och 16 i vidvinkel är direkt påtaglig och stor, större än vad man kan tro till en början av den lilla skillnaden rent siffermässigt. 18 tycker jag är gränsen för vad vidvinkel utan större perspektivförändring är, går du vidare än så, så får man ett tydligt förändrat perspektiv. Jämför vi 16 med 18 så får du med 16 tydligare "vidvinkeleffekt", som innebär att skillnaden mellan objekt nära kameran och på avstånd blir större än det är i verkligheten. Ett vidvinkel sprider ju ut objekten, gör scenen större - jämfört med ett tele som krymper ihop bilden och för objekt i scenen närmare varandra. (brännvidd 30-35 ligger nära det sätt mänskliga ögat ser och är då att anse som "normal"). 18 tycker jag är snyggt, 16 ger mer förvrängning - vilket är användbart när du tar i grodperspektiv (nära marken) på exempelvis en bil framifrån, nära - då smetar fronten ut sig oproportioneligt vilket kan användas effektfullt. Kryper du nära människor så blir näsorna större och ansiktet bredare haha...

Allt beror på vad du är ute efter...
Många gillar 16, själv har jag fastnat för 18. Det är en fråga om fotografisk stil och uttryck.

Pentax/Samsung 50-200 är ett suveränt objektiv för priset. Det är samma objektiv som säljs under två olika namn, det tillverkas av Pentax, och rekommenderat ca pris för Pentax ligger på en 2 500 kr och för Samsung på runt 2 000 kr. Nu är det ju få som säljer objektiv till rekommenderade ca priser. Pentax brukar man kunna få för 2 000 - 2 200 och Samsung har sålts av Expert i ett kampanjerbjudande för 995 kr, men nu säljer Expert det för 1 900 kr. Cyberphoto verkar dock fortfarande sälja Samsung för runt 1 100 - 1 200 kr.

Fokusfel kan även förekomma med Pentax egna objektiv och det handlar där om att objektivet ej är optimalt kalibrerat från fabrik vilket har att göra med kvalitetstoleranser i tillverkningen. Tredjepartstillverkarna har, iaf på konsumentobjektiven, större kvalitetstoleranser (vilket är ett av skälen till att de kan hålla lägre priser) vilket gör att felaktig kalibrering verkar vara vanligare, men - det finns ju garanti och råkar man ut för det så får man skicka tillbaks objektivet så fixar de det.

Två skillnader finns mellan tredjepartstillverkare och Pentax originalobjektiv.

1. Pentax har QuickShift, som innebär att du kan fokusera objektivet manuellt utan att koppla om kameran till manuellt fokus. Du rör helt enkelt fokusringen och kameran kopplar om automatiskt.

Tredjepartstillverkarna saknar QuickShift fokus.

2. Pentax har mätt upp sina objektiv individuellt och lagrat de bländare som ger bäst skärpa (där centrum- och kantskärpan möts) i objektivet, vilket läses av MTF programmet som prioriterar optimal skärpa.

Tredjepartstillverkarnas objektiv innehåller ett enklare chip och fungerar på K10D som Pentax första autofokusserie (F serien, från 1987). MTF introducerades med FA serien 1993. MTF programmet blir därför mindre användbart, då det går över till en generell inställning på vad som brukar vara optimal bländare. Som tester har visat så ligger optimal bländare oftast mellan f/5.6 - 8, men det är individuellt mellan olika objektiv och det kan även skilja sig från exemplarr till exemplar. Så för optimal användning av MTF programmet, så är det bara Pentax original som gäller.

Nu är ju MTF programmet bara ett av fyra programlinjer i K10D, så det finns andra program att köra. Kör det som passar dig bäst. Bara du kan avgöra om MTF-programmet är viktigt eller ej. Pentax är den enda tillverkaren med MTF program, så det går uppenbarligen att klara sig utan det *ler*.

Hälsar
R

(Hoppas det är okej att jag fortsätter på denna diskussion istället för att starta en ny i samma ämne)

Jag går just nu också i köptankar kring en Pentax K10D. Jag har några frågor ang. tre stycken objektiv jag funderat på (redan nämda i diskussionen).

- Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro

- Kitobjektivet Pentax 18-55 mm

- Kitobjektivet Pentax 16-45 mm

Det jag undrar är dels om det är någon stor skillnad mellan dessa objektiv i bildkvalité, kontrast osv. Vilken är mest prisvärd? Hur nära ett motiv kommer man med 70, 55 respektive 45 mm? Jag ska väl främst fota människor inomhus, i städer osv, och därmed mest använda vidvinkel men jag fotar även tex fåglar utomhus..

/ Tim

1.
Du kommer inte att bli besviken vad gäller K10D, den är (speciellt med batterigreppet) kanonskön att hålla i, man lär sig den relativt snabbt och den uppträder ärligt mot Dig.

2.
Det låter som Du är relativt ny vad gäller systemkamerafoto, right? I så fall, satsa på 18-55 och komplettera med 50-200. Glöm inte att Du kommer att behöva ett blixtaggragat då Du fotar inomhus också, här går det 1500 - 3500 kr.

Lycka till och mycket glädje!

/Lasse

Brännvidderna 40 - 55 är bra för porträtt, de ger ett naturligt perspektiv och bra möjlighet till kort skärpedjup som kan ge skönt suddiga bakgrunder vid stor bländaröppning - vilket är det sättet många fotar porträtt på. 70 funkar också, men är väl långt inomhus så där får du snarare backa bakåt.

För fåglar utomhus, så rekommenderar jag brännvidd från 100 och uppåt, många gillar spannet 135 - 200. Proffsen vill ha ännu längre, typ 300 och 400, men då kan det bli dyrt.

Pentax/Samsung 50-200 f/4-5.6 är ett utmärkt tele för natur, som även täcker in porträtt.

DA 16-45 är ett skarptecknande objektiv som är jämnast kant-till-kant. Sigma 17-70 har i jämförelsen svag kantskärpa, men har hög centrumskärpa. DA 18-55 ligger skärpemässigt på en något lägre nivå - iaf på 18 läget. Dock så har den minst problem med kromatisk abberation och lila överstrålning (lila "aura" kring mörka motiv mot ljus bakgrund, främst i högkontrastsituationer). Pentax objektiven är ensamma om QuickShift fokus, som tillåter manuell fokusering utan att man behöver koppla om kameran till det (försöker du det på ett objektiv utan QuickShift så kan du förstöra fokusmekanismen). Gällande kontrast och färger så anser jag att Pentax är ett strå vassare än Sigma, som aldrig har imponerat mig i fråga om sådana faktorer.

Hälsar
R

Annan skillnad

En skillnad mellan Pentax och Sigma gluggar som inte tas upp är att både zoom och fokuseringsringen justeras åt andra hållet med Sigma, känns avigt.
Utan nyare ("F" från 1987-) Pentax objektiv (och alltså med Sigma) får man inte info i "Pentax photo laboratory" om vilket objektiv man använder, dock får man info om använd brännvidd(med Pentax A och många "nyare" pirater).

Jag har precis köpt en K10D och jag känner att jag även skulle vilja ha en telezoom. Jag har kollat lite på Pentax SMC-DA 50-200 eftersom jag är lite osäker på vilka andra märken som passar till min kamera (jag är ny på systemkameraområdet!)

Efter att ha läst denna tråd har jag även förstått att Samsung 50-200 är ett billigt alternativ.

Vad jag däremot undrar över är vilken skillnaden är om jag använder ett objektiv som inte kommer från Pentax?

EllBe skrev:
Jag har precis köpt en K10D och jag känner att jag även skulle vilja ha en telezoom. Jag har kollat lite på Pentax SMC-DA 50-200 eftersom jag är lite osäker på vilka andra märken som passar till min kamera (jag är ny på systemkameraområdet!)

Efter att ha läst denna tråd har jag även förstått att Samsung 50-200 är ett billigt alternativ.

Vad jag däremot undrar över är vilken skillnaden är om jag använder ett objektiv som inte kommer från Pentax?

Det du skall kolla efter är om objektivet har Pentax-fattning, t.ex som här i prisjakts sidahttp://www.prisjakt.se/kategori.php?k=v657.
Då passar det din k10d.

När det gäller Samsung 50-200 vs. Pentax 50-200 så är det likadant objektiv, fast med olika "etiketter". Väldigt prisvärt objektiv.

Re: Annan skillnad

Bofoto2 skrev:
Utan nyare ("F" från 1987-) Pentax objektiv (och alltså med Sigma) får man inte info i "Pentax photo laboratory" om vilket objektiv man använder, dock får man info om använd brännvidd(med Pentax A och många "nyare" pirater).

Pentax har en identifieringskod inlagd i sina objektiv som läses av Pentax PhotoBrowser, och andra mjukvaror som har en databas med objektivinformation. (Exempelvis Adobe Bridge, Lightzone m fl). Pentax egen uppdateras för varje ny version av PhotoBrowser, de andra tillverkna brukar ha problem att känna igen nya objektiv. Adobes lista är dessutom ofullständig, det saknas en del äldre objektiv också.

Problemet med Sigma, är att flera av deras objektiv använder samma identifieringskoder som flera av Pentax egna objektiv. Flera Sigma objektiv identifieras alltså som Pentax, och dessutom ofta med andra brännvidder än Sigmat.
Sigma har helt enkelt noll-koll och det hade varit bättre om de avstått helt från att lägga in en identifieringskod, hellre ett null-värde än samma värde som Pentax använder.

Huruvida detta är viktigt är upp till var och en att bedöma, för den som vill ha koll på vilka bilder som togs med vilket objektiv så är det viktigt att informationen är korrekt. För den som ej bryr sig så... ja...

Hälsar
R

Skärpan finns

Daniel ovan tyckte inte att skärpan var riktigt i topp. Det är fler testare som tyckt samma. Men, det är faktiskt meningen! Pentax räknar med att fotot ska ta en vända i datorn. Med vanlig skärpning, t ex oskarp mask radie 1 pixel och mängd 100 så blir bilderna skarpa. Man kan ställa in läget "bright" i kameran och enligt uppgift få nåt liknande. (Och man kan ta bilderna i Raw och skärpa med "Smart sharpen" radie 0,1 och mängd 200 och få superskarpa bilder.)

Jag tycker att 50-200 Samsung funkar helt OK. Utan tvekan bra köp. Lite vinjettering på full öppning, inte särskilt ljusstarkt, men duger gott för det mesta!

Har ett Sigma 18-50 som är skarpt och bra. Lite tunnformig distorsion på kort brännvidd, men inget som stör i normalfallet. Har sett en del synpunkter om kromatisk abberration men jag ser inget påfallande problem på mitt ex.

Har också fisheyezoomet 10-17. Kul att alltid ha tillräcklig vidvinkel! (180 grader diagonalt). Att bilderna blir förvrängda ingår i konceptet.

Sen tyckte jag att kom-igångtröskeln var hög. Tråden "Hjälp mig komma i gång" på detta forum var en stor hjälp. Är nu nöjd ägare men det tog ett tag (7 veckor).

EllBe skrev:

Om det är Samsung så är det ingen skillnad till Pentax för det är Pentax som gör Samsungs objektiv.

För andra fabrikat så är skillnaderna...
* Pentax har QuickShift fokusmekanism (enbart DA, DA Star, DA Limited och D FA objektiven), de andra har det inte. Detta innebär att du kan fokusera manuellt genom att vrida fokusringen, även när kameran är ställd på autofokus. Du behöver ej koppla om.

* Autofokusobjektiven - FA serien och nyare - från Pentax är uppmätta och deras prestanda på olika bländarvärden är lagrade i objektivets elektroniska krets, som läses av K10D och används i MTF programmet (Modular Transfer Function). MTF programlinjen ger prioritet åt de bländarvärden som ger bäst optiska prestanda.

Konkurrenternas objektiv saknar denna information, så MTF kurvan i kameran går då efter en generell inställning.

* Pentax har SMC antireflexbehandling, konkurrenterna har andra varianter. SMC är en Pentax uppfinning som var revolutionerande för sin tid och grundpatentet har utvecklats tillsammans av Zeiss och Pentax, sedan gjorde de egna varianter. (Pentax SMC motsvarar Zeiss T*).
Givetvis har båda utvecklats vidare sedan originalen. Den som Pentax har nu kallas för SMC SP (Super Protective, som innebär en hårdare yta som är lättare att rengöra och dessutom mer motståndskraftig mot smuts).

* Pentax objektiv är kodade med en identifieringskod, som läses och användes av olika bildvisare och bildhanteringsprogram - som Pentax eget PhotoBrowser. De läser koden och matchar mot en databas som innehåller en lista över Pentax objektiv. Tack vare detta så kan man se vilket objektiv som bilden togs med.

Med konkurrenterna så kan det bli hursomhelst, Sigma är exempelvis kända för att skriva in identifieringskoder som även används av Pentax - vilket gör att programmen tror att de är Pentax objektiv (fast det är Sigma). Så objektivinformationen som finns i bilden blir fel.

* Pentax egna objektiv tycks ha en snabbare autofokus än konkurrenterna, troligen beroende på att objektiven har en elektronisk krets med högre upplösning för autofokusens data (den som även innehåller MTF information), de är alltså s k KAF2 objektiv medan konkurrenterna använder den äldre KAF standarden (som har ett 4 bitars eller om det är byte chip mot det 6 bitars/byte som sitter i KAF2).
(den här informationen har jag fått av en servicetekniker på Pentax Kanada).

Hälsar
R

Hälsar
R

Re: Skärpan finns

Måns H skrev:
Daniel ovan tyckte inte att skärpan var riktigt i topp. Det är fler testare som tyckt samma. Men, det är faktiskt meningen! Pentax räknar med att fotot ska ta en vända i datorn. Med vanlig skärpning, t ex oskarp mask radie 1 pixel och mängd 100 så blir bilderna skarpa. Man kan ställa in läget "bright" i kameran och enligt uppgift få nåt liknande. (Och man kan ta bilderna i Raw och skärpa med "Smart sharpen" radie 0,1 och mängd 200 och få superskarpa bilder.)

I JPEG med kameran inställd på bildtonen Natural så har kameran en mjuk uppskärpning, i läge Bright så är alla värden ökade med +2. Så Bright med skärpa 0 är i stort samma som Natural med skärpa +2.
(då kan du ju räkna ut vad Bright med skärpa +2 blir *ler*).

Hälsar
R

Re: Skärpan finns

Måns H skrev:

Inser inte riktigt att det skulle vara ett medvetet designval, mer än att undvika överskärpning i kamerans bildbehandling.
För ett objektiv görs väl alltid så skarpt som möjligt ändå? Och nog skulle man skippa AA-filtret på sensorn och man kunde trolla bort moirén?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar