Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp ang. inköp av en K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Skärpan finns

Måns H skrev:
Daniel ovan tyckte inte att skärpan var riktigt i topp. Det är fler testare som tyckt samma.

Du missförstod mig nog. Jag är medveten om det jämförelsevis softade resultatet på pixelnivå i K10 jämfört med andra system, och att det är ett val Pentax gjort (läste måånga reviews innan jag köpte..) Jag talade om kitobjektivet 18-55, och istället för skärpa skulle jag kanske talat om "sting" istället. Dvs ett sånt där härligt, fylligt resultat man kan få med tex fast optik. Tycker inte 18-55:an ger det. Men det är ett bra allround-objektiv.

Raphael: Intressant med att Bright plussar på skärpan. Det var nytt för mig. Måste testas. Står det i manualen?

För övrigt har jag nu haft min första ordentliga helg med Samsungs 50-200, och det var väldigt trevligt. Tom inomhus utan blixt. Ok att ISOn hamnade på 800 och det var stora fönster, men det blev ett par trevliga bilder. Utomhus inget att klaga på. Snabb autofokus, bra känsla i zoomen. Manuella fokusringen något "knastrig", och gluggen är plastigt lätt i sin helhet. Men men, dryga tusenlappen. Bra köp!

/D

Re: Re: Skärpan finns

GamleTrashberg skrev:
Raphael: Intressant med att Bright plussar på skärpan. Det var nytt för mig. Måste testas. Står det i manualen?

På sidan 120 står det "Ljus: Bilderna görs ljusa med hög kontrast och skärpa". Faktorn "+2" jämfört med "Naturlig" har kommits fram genom en jämförelse av Ljus och Naturlig med olika inställningar. Naturlig med Skärpa +2 var det som var mest likt Ljus med Skärpa satt på 0.

En viktig skillnad finns - Ljus gör mellantonerna (gamma) ljusare, vilket du ej kan åstadkomma med inställningar på Naturlig.

På min DS fann jag läget Ljus tämligen oanvändbart, eftersom det är låst och ej går att justera. På K10D går färgmättnad, skärpa och kontrast att justera på Ljus, så nu är jag en "lycklig campare". :)

Hälsar
R

Jag har in fråga till: Roterar frontelementet på 18-55 objektivet när man fokuserar? (med tanke på ett eventuellt polarisationsfilter)

Silverstream skrev:
Jag har in fråga till: Roterar frontelementet på 18-55 objektivet när man fokuserar? (med tanke på ett eventuellt polarisationsfilter)

Frontlinsen är stilla, likaså eventuellt motljusskydd. Pentax motljusskydd har dessutom en liten trevlig detalj, man kan dra bort en liten lucka för att just komma åt att rotera polariseringfilter om man så vill.

/D

Tack för svaret! När det gäller Uv- och polarisationsfilter, hur stor är skillnaden i kvalité mellan de billigare och dyrare varianterna? Är något särskillt märke att föredra?

Silverstream skrev:
Tack för svaret! När det gäller Uv- och polarisationsfilter, hur stor är skillnaden i kvalité mellan de billigare och dyrare varianterna? Är något särskillt märke att föredra?

Pentax SMC filter är givetvis bäst, men brukar ej finnas i lager. :)

Hoya är lättast att få tag på, det brukar vara det filtermärke som "alla" har. Oftast är det också det enda filtermärke som butikerna har...

Köper man via nätet kan man hitta alternativ, som Soligor och Kenko.

Jag har köpt Soligor och är nöjd. De verkar vara samma som Kenko.

F ö är det Kenko som gör Hoyas filter.
Det är faktiskt samma filter... Märkt Kenko är de billigare. Så köp Kenko!

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
...F ö är det Kenko som gör Hoyas filter.
Det är faktiskt samma filter... Märkt Kenko är de billigare. Så köp Kenko!
Hälsar R
Lite dyrare än Hoya är B&W, och dom har fördelen av att fattningen är i mässing till skillnad från aluminium, aluminium har en tendens att fastna i gängorna. Om du köper Hoya UV-filter så köp Super HMC eller den nya Pro 1 så undviker du dålig antireflexbehandling.

Bofoto2 skrev:
Om du köper Hoya UV-filter så köp Super HMC eller den nya Pro 1 så undviker du dålig antireflexbehandling.

Eller Kenko UV Pro, för det är precis samma (och samma antireflexbehandling) - fast till lägre pris.
Jag har f ö ej haft problem med filterramar i aluminium, har använt sådana filter sedan -88... det är nog individuellt det där.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
* Pentax har QuickShift fokusmekanism (enbart DA, DA Star, DA Limited och D FA objektiven), de andra har det inte. Detta innebär att du kan fokusera manuellt genom att vrida fokusringen, även när kameran är ställd på autofokus. Du behöver ej koppla om.

hmm, tyckte ett tag att du menade att FA skulle ha quickshift men det ska de väl inte? annars är det nåt fel på min FA50.. :p

Nu har jag inte läst hela tråden men föreslår följande ändå.

Sigma 18-200 mm eller Tamrons motsvarighet. http://www.cyberphoto.se/?justnu.html

Har haft min k10d i två o en halv månad nu och tycker att både kitobjektivet och samsung 50-200 är ok, jag tycker jag tar bra kort iaf :).
Men jag hade gärna sluppit att byta objektiv...
Någon härinne kanske har erfarenhet av denna typ av objektiv gällande kvalitet?

Priset för kitobjektivet och teleobjektivet är ca 2000:-
Priset för Sigmas 18-200 är ca 3000:-

Det gör en skillnad i 1000 spänn men jag hade tyckt det var värt det priset om jag kollat upp det först. Riktig skönt att inte behöva byta och därmed mindre risk för skräp in i huset.
Är det inte mycket sämre än kit o tele så skulle jag kört på det.

Jag kan ju tillägga också att Samsungs 50-200 funkar bra rent kvalitetsmässigt men att jag gärna hade haft lite mer att ta till, även om det duger och man anpassar sig efter objektivet.

Jag är dock nöjd med mina bägge gluggar.

Tamron 18-250 är klart bättre än både Tamrons och Sigmas 18-200 varianter, inget av dem skulle jag dock rekommendera till K10D, därför att kameran har högre upplösning än vad objektiven mäktar med. Även Pentax eget 18-55 ligger på marginalerna.

Sedan så har ju "superzoomar" den nackdelen att distorsionen blir hög, eftersom objektivet ska klara både vidvinkel och långt tele. Vidvinkel och tele innebär helt olika utmaningar för objektivdesignern - och att få plats med dem i ett objektiv, det är omöjligt om man vill ha bra resultat.

Jag frågar mig - om man bara vill ha ett objektiv - som ska täcka så mycket som möjligt - varför då en systemkamera? Då är en kompaktkamera med lång zoom ett bättre val, eftersom objektivet och sensorn kan matchas på ett bättre sätt. En systemkamera är ju konstruerad för att kunna användas med många olika typer av objektiv, en kompaktkamera med bara ett objektiv - det gör att kompaktkameran kan optimeras på en helt annan nivå och superzoomarnas nackdel kan då kompenseras bort vilket gör att kompaktkameran - med superzoom - ger bättre bilder än en systemkamera med superzoom.

Hälsar
R

Då kanske jag köpte fel ändå...
Funderade på att köpa Canons IS3 eller vad det var. En superzoomare var det iaf. Men min kompis övertalade mig att köpta en systemkamera... Svin ( ;-))

Närå, men att inte behöva byta objektiv ofta är ju bra om det inte blir sämre bilder för det?
En systemkamera har man ju mer kontroll över när det gäller inställningar och möjlighter. Jag hade gärna haft ett objektiv som gav mig allt från 12-400 mm om det dessutom var lika stort som ett vanligt 200mm objektiv. Man jag har förstått din poäng och håller med men ändå inte...
Att bara vilja ha ett objektiv är enligt mig inte en anledning nog att välja en kompaktkamera.
Man kan ju drömma :)

Det finns kompaktkameror som erbjuder användaren fullständig kontroll av tid, bländare med både fullständig progamautomatik, halvautomatik och helt manuellt, och de har även RAW-format. Dock har de fortfarande en nackdel vid höga ISO tal - typ 1600 och uppåt. Där är den större sensorn i en systemkamera att föredra.

Fast Sony har haft en kompaktkamera med superzoom och APS-C sensor, nu verkar de dock satsa krutet på sin digitala systemkameralinje.

Hälsar
R

det är väl oxå ganska troligt att många som börjar med ett 18-250 till sin systemkamera kanske utökar efter hand som intresset ökar, och man lär sig sina behov?

Aldrig dumt att välja systemkamera menar jag, speciellt om man gillar prylar.. då gör ju systemaren jättemkt nytta i hyllan oxå! ;)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar