ANNONS
Annons

Hjälp angående val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Ledda

Ny medlem
Hej

Eftersom jag nu har haft min nikon d60 ett tag nu och känner att jag verkligen har växt ur den så har jag börjat leta efter en ny kamera.
Har kollat runt lite efter andra nikon kameror och jag har fastnat för antingen d80, d200 eller möjligtvis d2x eftersom man ibland kan hitta dom för ett bra begagnat pris. Undrar då också efter som jag alltid kör på M läget eller möjligtvis S läget om det är nån ide att köpa nikon d80 eller om man borde satsa på någon bättre som d200.

//Anton - Mitt första inlägg på forumet =D

Saknar faktiskt en hel del till nikon d60 som tex ett batterigrepp. Och efter att ha prövat en kompis d300 som jag tyckte var mycket behändigare på dom manuella lägena så vill jag ha en kamera som tex den som faktiskt är gjord för att köras i dom manuella lägena. Sen så fotar jag mycket sport och då så tycker jag att något fler bilder i sekunden intresserar mig en hel del. Men när ni undrar varför jag kollar på en kamera som nästan är 3 år gammal menar ni då att jag istället borde kolla på tex d300 eller möjligtvis d90?? Fast då är de ju då såklart att de börjar bli svårt för mig att lösa det med pengar men de kanske är mera värt att spara ett tag till och köpa nyare??

Ok Har faktiskt inte kollat så mycket på d90 eftersom priset legat så pass mycket över d200 har gjort. För de blir ju ändå ett ganska så stort pris om man nu ska köpa till ett batterigrepp och kanske något mer. Men hur är d300 jämfört med d90?? För en d300 kan man ju faktiskt hitta för 9-10000 utan problem.

Är du säker på att du behöver batterigrepp på t ex D90? Den är ju ganska mycket större än D60 och ger ett bättre grepp.

D300 är en kanontrevlig kamera. Personligen skulle jag nog välja den före D90 om det var samma pris.

Jag går också i liknande tankar!

Har i nuläget en D40. Den är jag visserligen nöjd med men man har ju fått mersmak efter att ha prövat en kompis D300! Högre fps, bättre ISO egenskaper och högre kvalitetskänsla lockar! Dessutom kan d40in användas som familjekamera så det vore inte slöseri med en ny!

Har kikat på D200 som finns till helt okej begagnatpriser(6000kr) Men tycker ni jag skall fortsätta med D40 tills jag har råd med en D300 eller då de kommit ut på begagnatmarknaden?

Min D40 kommer se ganska rolig ut med Sigma 70-200 2,8 som är på kommande! Men jag prioriterar optik före hus.

Hur skall jag lägga upp min inköpsplan för de kommande åren? D200 eller d300? Kom ihåg att jag är en fattig studerande.

EDIT: Anton i inlägget här under har helt samma tankar som mig.

Senast ändrad:
Har nu läst en hel del om d200 och tycker inte de värkar som om att det är en sån jätte stor skillnad mellan d200 och d300. Eller har jag fel??
Men är det verkligen värt att kanske lägga till 5000 kr för d300? För jag tänker att för dom pengarna kan jag ju få ett batterigrepp, en till blixt och kanske något mer roligt.

Åter till fgrågan - Vad ska Du med batterigrepp till? Fotar Du mycket basketmatcher, eller räcker inte batteritiden till?

Enligt Porsche-doktrinen, borde alla ha Hasselblad H3DII-31, men frågan är fortfarande; vilket behov, utöver KF-faktorn, är det avsett att täcka?

Har nu läst en hel del om d200 och tycker inte de värkar som om att det är en sån jätte stor skillnad mellan d200 och d300. Eller har jag fel??
Men är det verkligen värt att kanske lägga till 5000 kr för d300? För jag tänker att för dom pengarna kan jag ju få ett batterigrepp, en till blixt och kanske något mer roligt.

Största skillnaden ligger i höga iso prestanda, ca: 1.5 steg, klarar du dig med max iso 800 så är D200'an en väldigt potent kamera.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar