Annons

Hjälp 20D prg problem

Produkter
(logga in för att koppla)

leffeb

Medlem
Hej
Hur får man över Råfilerna till datorburken från kameran? När man tittar på File i menyn så är transfer inaktiv. Hur får man fart på eländet...
/LeffeB
 
Stoppa in USB sladden i kameran och i datorn och knäpp på kameran. Eller ställ om kommunikationen till PTP så kan du få upp den som en enhet i datorn. Det bästa är dock att skaffa en USB2 kortläsare och stoppa minneskortet i den, det går så mycket fortare.
 
När det är gjort...

Vi har gjort allt det där men sen då...Vi får upp råfilerna i EOS Viewer men sen är det kört..vi vill ha in dom i burken. Hur får man till en transfer?
/LeffeB
 
Tack för dina svar....

Hoppas du ursäktar men jag nybörjare på i den digitala världen....Hur gör jag när jag använder zoombrowsern?

Även frågande hur jag ställer in PTP.

Måste erkänna att jag glömde instruktionsböckerna på jobbet idag!
 
BugEyes skrev:
Stoppa in USB sladden i kameran och i datorn och knäpp på kameran. Eller ställ om kommunikationen till PTP så kan du få upp den som en enhet i datorn. Det bästa är dock att skaffa en USB2 kortläsare och stoppa minneskortet i den, det går så mycket fortare.
Går det fortare trots att 20D har USB2? Jag märker ingen skillnad, även om jag ibland brukar spara på batteri genom att kasta in kortet i en extern läsare.
 
Powershooter skrev:
Går det fortare trots att 20D har USB2? Jag märker ingen skillnad, även om jag ibland brukar spara på batteri genom att kasta in kortet i en extern läsare.
Ja, det går mycket fortare förutsatt att det är en USB2 läsare och USB2 i datorn. Flera gånger fortare och jag tömmer ett 1GB kort på ett par minuter. Beror förstås också på vilket kort det är, mina är Sandisk extreme 3.
 
Re: Tack för dina svar....

F - S skrev:
Hoppas du ursäktar men jag nybörjare på i den digitala världen....Hur gör jag när jag använder zoombrowsern?

Även frågande hur jag ställer in PTP.

Måste erkänna att jag glömde instruktionsböckerna på jobbet idag!
Du väljer bara att titta på bilderna i kameran, markerar dom du vill ladda ner och väljer att ladda ner dom. Ganska självförklarande när du är inne i applikationen. Jag använder inte zoombrowser längre så jag komer inte ihåg exakt.
 
Re: Tack för dina svar....

F - S skrev:
Hoppas du ursäktar men jag nybörjare på i den digitala världen....Hur gör jag när jag använder zoombrowsern?
Leif,
Du skall först av allt veta att du har nyaste ZB 5.2.1.16 i datorn Det går du in under HELP i ZB och trycker på About ZB för att få veta.

Har du inte senaste versionen måste du gå in på Canons Support och ladda hem den senaste.

Så bör du köpa en Flashkortläsare från Clas Olsson för 140 kr om du inte redan har en. Med denna läsare tar det 1,3 sek/8MBbild att läsa in i ZB om din dator har äkta USB2.

När du uppdaterat hela ZB drar du igång den och stoppar i kortet i läsaren.
Sedan går du in i Aquire&Settings och väljer Aquire Image.

Nu får du upp två val tag det övre. Nu läses alla dina bilder in i ZB till ditt fotoalbum som du också skall ha talat om för ZB var det finns på disken.Den inställningen hittar du under "Favorite Folders" till vänster i menyn.
Har du bilder från många dagar på kortet läggs dom snyggt och automatiskt i rätt datummapp med formatet ÅÅÅÅ_MM_DD.

Om du sedan skall editera RAWbilder går du till TOOLs längst upp i menyn och där väljer du Raw Image Task.

Efter denna introduktion får du återkomma eller läsa vidare i manualen.
Christer
 
Är det bara jag som har råkat ut för att ZoomBrowser har gått in och autoroterat alla stående jpeg-bilder som finns lagrade på hårddisken?

Mycket irriterande då sådan rotation antagligen är destruktiv (bildens storlek på disken ändras). Tur att man har backuper.
 
Jag har använt ZB i olika versioner i åtskilliga år och har totalt mer än 10100 bilder som hanteras av ZB. Har aldrig råkat ut för det som du nämner.

Du bör kanske ominstallera.
 
0. Dra igån eos viewer

1..Skapa en mapp i eos wiever (trädet), där du vill att fotna ska hamna..

2. Dubbelklicka på kamera ikonen högst uppe i "trädet" (firewire/vet inte om usb hamnar på samma ställe)..

Gå in och select all (foton), dvs markera alla fotona..

Lyft dom till mappen på din pc, som du skapat..

Vips....

Avaktivera sen alla automatiska överföringsalternativ som vindows vill sätta igång. Det gör du genom att höger-klicka på enheten i "den här datorn", och välja i valen....

Busenkelt..
 
Senast ändrad:
tackar nu fungerar det

Hit återkommer jag gärna fler gånger när jag behöver hjälp.... tusen tack för all svar!
 
Re: tackar nu fungerar det

F - S skrev:
Hit återkommer jag gärna fler gånger när jag behöver hjälp.... tusen tack för all svar!

Ett tips Leif, köp Svenska versionen av PS Elements 3,0, allt blir så mycket enklare med det programmet, sen är det betydligt roligare och jobba med.
 
En undran bara, vart får jag tag på Zoombrowser? Köpte 20D i juni, fick med EOS viewer och Digital Photo Professional, dock inte ZB, har kollat. Jag kanske kan ladda ner den från nätet? Har hört att ZB skulle komma med kameran, har jag missat något?

Jag har skaffat Breeze Browser och testat lite med PS Elements 3, dessa fungerar bra, men jag vill titta på ZB också. Gillar att Breeze kraftfulla möjlighet att döpa om filer, både jpg och raw.

/Lotta
 
Ja den har en massa bra funktioner.
Jag har förklarat dom många ggr. här på forumet.

Gå in på SÖK och skriv Zoombrowsern 5.2.1 så får du mycket att läsa.
 
Stort TACK Christer, nu har jag laddat ner ZB och den är mycket trevlig. Gillar just browsningen, sättet att visa vad som finns i katalogerna.

/Lise-Lott
 
Ja nu när du laddat ner den prova då också "Process Raw Images" under TOOLS och lär dig använda "Image Quality Adjustment" m.fl. verktyg.
Observera att ursprungsbilden presenteras med satta parametrar i kameran. När du justerat bilden som du vill ha den kan du gå tillbaks till kameran och lägga in det parameterset som du vill ha. Sparar en massa arbete framöver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.