Annons

HJÄLP! Vimmelfoto, DYNAX 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabriellaa

Ny medlem
Hallå!

Behöver hjälp nu!!!!!

Jag ska foto vimmel för en nattklubb nu till helgen! har en konica minolta dynax 5D, med blixten 3600 HS D

Vad ska ja fota med för inställningar för att få bäst bilder?!?!?!?

SNÄLLA GE MIG LITE TIPS OCH RÅD!!!!!!!!!!!

tannler skrev:
Får Du betalt för det jobbet?

Vad i ¤#%#¤% har det med det att göra?

Här är en bra länk http://www.digitalfrog.nl/?p=30
http://pigpog.com/node/2101

Enkelt och koncist: Har du en krafig extern blixt så kan du använda dig av lågt isotal, annars så höj tills du får en bra bild. För att få med lite av det naturliga ljuset och inte enbart blixtljuset så använd långsam slutartid... prova med 1/4 s till 1 s. Rolig effekt är att även synka med 2:a ridån.
Prova lite på kvällen när det är dunkel belysning.. prova både utomhus och tänd lite mysbelysning i din lägenhet/hus och testa. Det är nog det bästa! Övning övning och övning.....

Lycka till!

/Stefan

Fick dig att reagera! ;)
Du tog tid att ifrågasätta henne utan att hjälpa....
Jag visade bara min ståndpunkt precis som du gjorde... jag hjälper hellre till om jag kan att förbättra hennes teknik även om jag nog är sämre än medelfotografen här, än att ta upp en helt annan typ av frågeställning........ "Ska man ta an sig ett jobb fast man känner sig osäker i det och ska man då ta betalt!"

Så här slutar vi ta upp hennes tråd och hoppas på att de som kan vimmelfotografering hjälper till istället... Vi kan skapa en egen tråd för denna diskussion.

/Stefan
PS.. förlåt min svordom... fast jag maskerade den väl DS

Tack!

Tack Stefan!

skönt med någon som ger en små tips, som man sedan kan jobba utifrån själv!
Det gör att de känns mycket bättre och ge sig in i uppdraget! :)

Jag skulle testa så här:

Kör ISO200
Ställ ner kamerans expkomp (inte blixtkomp) till -0,7 eller -1,0.
Kör i A-läget och välj bländare runt 4.
Rikta blixten rakt fram.
Håll sen in knappen för slowsynk när du plåtar.
Du borde då hamna på tider runt 1/2 sek men det beror såklart på hur ljust det är i lokalen.

Genom att ställa ner expkompen ngt så får du en "bättre" frysning av motivet med blixten. Slowsynk gör att du får med det befintliga ljuset för att bibehålla stämningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar