Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP, varför blev det så här

Produkter
(logga in för att koppla)

mianto

Aktiv medlem
Tjena igen,
Jag var ute en dag, det var strålande solsken och kanon fin dag.
Men..............mina foton blev helt kass, kan någon förklara för mig vad jag gjorde för fel.

Skickar med en av bildera.

Kanske ska tillägga att jag hade min EOS 300V på auto, medvanligt UV filter, inget stativ.

/Micke
 

Bilagor

  • kassbild.jpg
    kassbild.jpg
    28.3 KB · Visningar: 399
Hur mycket auto har du använt? Grön prick eller P-läget? Blir även de bilder du tagit mot mörka ytor lika mörka?
Nu kan en del bero på inskanningen, men det ser ut som bilderna är underexponerade. En dag med ljus himmel, solsken och snö behöver du överexponera något eftersom kameran tror att motivet är "medelgrått".

Att jag frågar efter viket autoläge du använder beror att jag funderar om du kan ha ställt om ljusmätningsfunktionen, alternativt valt en negativ exponeringskompensation.


mvh Mattias
 
Ser ut som massiv underexponering, mer än vad snön lurar ditt autoläge till. Kan du ha råkat ställa in en felaktig filmkänslighet?
 
Svaret är "grön prick"
Det är fotolabo som har lagt in bilderna på CD, så jag har inte scannat.

Nej inomhus på t.ex. katten mot hyffsat mörk bakrund blir bilderna mycket bra.

Jag har haft iso 400 film och kameran är inställd på iso 400.
 

Bilagor

  • skrållan.jpg
    skrållan.jpg
    43.4 KB · Visningar: 323
Om katten är från samma film kan vi bortse från att du hade en kass film.

Jag kan inte 300V, vilka ljusmätningsmetoder finns det? Kan du ha ställt in utsnittsmätning och pekat på snön?

Det grådassiga i de svarta ytorna beror nog på att labbet vid inskanning dragit upp exponeringen så mycket de kunnat för att det överhuvudtaget skall visas på bilderna.

Vet du ungefär vilka exponeringstider och bländarvärden du fick på korten?
 
Jag kom på nu att för något år sedan hade jag problem med att en tredjedel av bilderna i en rulle blev för tok för mörka (som dina). kameran var en Canon EOS30. Då verkade det vara något glapp i ljusmätningen när jag använde trådutlösaren. Efter den rullen har inte det problemet återkommit.
mvh Mattias
 
Sorry men.........utsnittsmätning ??

"Vet du ungefär vilka exponeringstider och bländarvärden du fick på korten?"

Tyvärr, ingen aning.

Ja, katten är från samma rulle..

Jag har lämnat in en rulle till på samma ställe.
Där är vädret om möjligt ännu bättre, idealiska förhållanden skulle jag vilja påstå, blir dom också kass, så vet i f.n vad jag ska göra.

Jag kanske kommer att lära mig något på kursen jag ska gå.....

Tack för alla svar.

/Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.