Advertisement

Annons

HJÄLP! Röd prick i bilderna (EOS 40D)

Produkter
(logga in för att koppla)
varför ska jag gå runt problemet med en programvara? (antar att det är det) är det ett fysiskt fel så får dom åtgärda det, vad ska jag med garanti till annars? ;-)
Du läste enbart hälften vad jag skrev. Du kan själv fixa problemet. Detta genom att mappa sensorn. http://www.youtube.com/watch?v=WJBuGhMnvFo
Varför skicka in kameran och vara utan den i en vecka när man på två minuter kan göra det Intervision gör. Om inte hela sensorn lyser av heta pixlar kommer de inte byta ut sensorn ändå. Och efter tre veckor kommer ändå nästa heta pixel dyka upp igen osv.
 
Du läste enbart hälften vad jag skrev. Du kan själv fixa problemet. Detta genom att mappa sensorn. http://www.youtube.com/watch?v=WJBuGhMnvFo
Varför skicka in kameran och vara utan den i en vecka när man på två minuter kan göra det Intervision gör. Om inte hela sensorn lyser av heta pixlar kommer de inte byta ut sensorn.

köper det fortfarande inte att jag ska behöva stå ut med pixelfel för en produkt för 50k, och försökt rengjort den har jag gjort. kan inte Canon stå för ett sådant fel är det otroligt pinsamt då Nikon har en 100% pixelgaranti på sensorn... så lösa problemet kommer dom göra, annars kommer jag reklamera hela köpet. varför ska jag som yrkesfotograf behöva stå ut med fel på kameran?
 
köper det fortfarande inte att jag ska behöva stå ut med pixelfel för en produkt för 50k, och försökt rengjort den har jag gjort. kan inte Canon stå för ett sådant fel är det otroligt pinsamt då Nikon har en 100% pixelgaranti på sensorn... så lösa problemet kommer dom göra, annars kommer jag reklamera hela köpet. varför ska jag som yrkesfotograf behöva stå ut med fel på kameran?
Visst kommer de lösa problemet åt dig. Men om tre veckor har du åter heta pixlar. Och tre veckor ytterligare kommer du ha heta pixlar. Att mappa pixlar är för mig lika vanligt som att damma av sensorn på min 7D. Tycker bara det är onödigt och tidskrävande att lämna in en kamera för ett problem du själv kunde ha löst på en tid som tagit mindre än tiden att lämna in din kamera.

Hos Pentax K-5 finns det t.o.m. i menyn där man kan välja att mappa sin sensor.
Hos Canon får man skruva på kameralocket, locket till sökaren och därefter välja manuell sensorrengörning och låta den stå på i en minut eller två. Eventuellt kan man få göra om det två tre gånger.
 
Senast ändrad:
köper det fortfarande inte att jag ska behöva stå ut med pixelfel för en produkt för 50k, och försökt rengjort den har jag gjort. kan inte Canon stå för ett sådant fel är det otroligt pinsamt då Nikon har en 100% pixelgaranti på sensorn... så lösa problemet kommer dom göra, annars kommer jag reklamera hela köpet. varför ska jag som yrkesfotograf behöva stå ut med fel på kameran?

Intervision lyckades inte mappa bort min (enda) heta pixel på min EOS 40D, så de bytte ut sensorn på garanti. Inga nya heta pixlar har dykt upp sedan dess.
 
Visst kommer de lösa problemet åt dig. Men om tre veckor har du åter heta pixlar. Och tre veckor ytterligare kommer du ha heta pixlar. Att mappa pixlar är för mig lika vanligt som att damma av sensorn på min 7D. Tycker bara det är onödigt och tidskrävande att lämna in en kamera för ett problem du själv kunde ha löst på en tid som tagit mindre än tiden att lämna in din kamera.

Hos Pentax K-5 finns det t.o.m. i menyn där man kan välja att mappa sin sensor.
Hos Canon får man skruva på kameralocket, locket till sökaren och därefter välja manuell sensorrengörning och låta den stå på i en minut eller två. Eventuellt kan man få göra om det två tre gånger.

jag utgår från att dom löser problemet åt mig, återkommer det hot-pixels så får dom givetvis göra om jobbet, blir det för mkt strul så kommer jag begära kompensation för det... alternativ en 1Dx i utbyte! ;-)
 
Lycka till.
Med dagens tillverkningsteknik uppstår sådana pixlar. Oftast har man några redan när sensorn är ny, och oftast tillkommer några senare också. Därför fixar man ofta problemet med att ignorera dessa pixlar i efterbehandlande mjukvara.

Att köpa en digitalkamera och tro att den aldrig kommer att ha "heta pixlar" är lika optimistiskt som att köpa en bil och tro att man aldrig behöver göra service.
Det kan hända att det finns de som garanterar att de fixar sånt här, men då har de nogsamt räknat in de åtgärderna i priset på produkten, för heta pixlar har alla digitalkameror idag.
 
pixel fel

Gör så här. Sätt på linsskyddet till ditt objektiv. Gå in i menyn och välj sensorrengöring (manuell).
Låt spegeln och slutare vara öppna i ca en minut. Avsluta sensorrengöring och testa sen om pricken försvunnit.

Hej.

Jag har en EOS 400D och har en hel del röda prickar över bilden
jag gjorde som du skrev i inlägget alla prickarna borta TACK
så mycket för upp lysningen

M.V.H. Gunnar Holhut
 
Lycka till.
Med dagens tillverkningsteknik uppstår sådana pixlar. Oftast har man några redan när sensorn är ny, och oftast tillkommer några senare också. Därför fixar man ofta problemet med att ignorera dessa pixlar i efterbehandlande mjukvara.

Att köpa en digitalkamera och tro att den aldrig kommer att ha "heta pixlar" är lika optimistiskt som att köpa en bil och tro att man aldrig behöver göra service.
Det kan hända att det finns de som garanterar att de fixar sånt här, men då har de nogsamt räknat in de åtgärderna i priset på produkten, för heta pixlar har alla digitalkameror idag.


jag anser att en kamera för 50k ingår i den klassen där dom ska kunna garantera det...
 
Yield - hur hög procentandel av kretsarna som går hela genom tillverkningen, går kraftigt ner när kretsar blir större än 1x1cm.

För stora kretsar: Det mesta man tillverkar går direkt till återvinningen istället för att kunna säljas.

Så ja, stor digital sensor är asdyr att producera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.