mange69
Aktiv medlem
varför ska jag gå runt problemet med en programvara? (antar att det är det) är det ett fysiskt fel så får dom åtgärda det, vad ska jag med garanti till annars? ;-)
Håller med totalt!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
varför ska jag gå runt problemet med en programvara? (antar att det är det) är det ett fysiskt fel så får dom åtgärda det, vad ska jag med garanti till annars? ;-)
Du läste enbart hälften vad jag skrev. Du kan själv fixa problemet. Detta genom att mappa sensorn. http://www.youtube.com/watch?v=WJBuGhMnvFovarför ska jag gå runt problemet med en programvara? (antar att det är det) är det ett fysiskt fel så får dom åtgärda det, vad ska jag med garanti till annars? ;-)
Du läste enbart hälften vad jag skrev. Du kan själv fixa problemet. Detta genom att mappa sensorn. http://www.youtube.com/watch?v=WJBuGhMnvFo
Varför skicka in kameran och vara utan den i en vecka när man på två minuter kan göra det Intervision gör. Om inte hela sensorn lyser av heta pixlar kommer de inte byta ut sensorn.
Visst kommer de lösa problemet åt dig. Men om tre veckor har du åter heta pixlar. Och tre veckor ytterligare kommer du ha heta pixlar. Att mappa pixlar är för mig lika vanligt som att damma av sensorn på min 7D. Tycker bara det är onödigt och tidskrävande att lämna in en kamera för ett problem du själv kunde ha löst på en tid som tagit mindre än tiden att lämna in din kamera.köper det fortfarande inte att jag ska behöva stå ut med pixelfel för en produkt för 50k, och försökt rengjort den har jag gjort. kan inte Canon stå för ett sådant fel är det otroligt pinsamt då Nikon har en 100% pixelgaranti på sensorn... så lösa problemet kommer dom göra, annars kommer jag reklamera hela köpet. varför ska jag som yrkesfotograf behöva stå ut med fel på kameran?
köper det fortfarande inte att jag ska behöva stå ut med pixelfel för en produkt för 50k, och försökt rengjort den har jag gjort. kan inte Canon stå för ett sådant fel är det otroligt pinsamt då Nikon har en 100% pixelgaranti på sensorn... så lösa problemet kommer dom göra, annars kommer jag reklamera hela köpet. varför ska jag som yrkesfotograf behöva stå ut med fel på kameran?
Visst kommer de lösa problemet åt dig. Men om tre veckor har du åter heta pixlar. Och tre veckor ytterligare kommer du ha heta pixlar. Att mappa pixlar är för mig lika vanligt som att damma av sensorn på min 7D. Tycker bara det är onödigt och tidskrävande att lämna in en kamera för ett problem du själv kunde ha löst på en tid som tagit mindre än tiden att lämna in din kamera.
Hos Pentax K-5 finns det t.o.m. i menyn där man kan välja att mappa sin sensor.
Hos Canon får man skruva på kameralocket, locket till sökaren och därefter välja manuell sensorrengörning och låta den stå på i en minut eller två. Eventuellt kan man få göra om det två tre gånger.
Gör så här. Sätt på linsskyddet till ditt objektiv. Gå in i menyn och välj sensorrengöring (manuell).
Låt spegeln och slutare vara öppna i ca en minut. Avsluta sensorrengöring och testa sen om pricken försvunnit.
Lycka till.
Med dagens tillverkningsteknik uppstår sådana pixlar. Oftast har man några redan när sensorn är ny, och oftast tillkommer några senare också. Därför fixar man ofta problemet med att ignorera dessa pixlar i efterbehandlande mjukvara.
Att köpa en digitalkamera och tro att den aldrig kommer att ha "heta pixlar" är lika optimistiskt som att köpa en bil och tro att man aldrig behöver göra service.
Det kan hända att det finns de som garanterar att de fixar sånt här, men då har de nogsamt räknat in de åtgärderna i priset på produkten, för heta pixlar har alla digitalkameror idag.
Undrar hur det är med Hasselblad då som ligger i 300000 kronorsklassen...jag anser att en kamera för 50k ingår i den klassen där dom ska kunna garantera det...
Undrar hur det är med Hasselblad då som ligger i 300000 kronorsklassen...
På 60,000,000 pixlar är det svårt att hålla alla levande.