Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Pris till fotojobb! snabbt

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus J

Medlem
Är amatör fotograf, men alla säger att jag har en stor talang. Nu har ett design företag fått syn på mej och fårgar om jag vill göra ett fotojobb.
Dom fårgar hur mycket i timmen jag tar.
Alltså vilken "timlön" jag vill ha.

Vad är rimmligt, är helt oerfaren nrä det gäller detta, alltså priser.
 
Arvode

Timlönen är en sak. Där kan du fråga dig själv vad du anser dig kosta. Det är ju lite mer jobb än att bara knäppa av. Efterarbete på kanske mellan 2-20 timmar för ett jobb? Ta med det i beräkningen. Mer intressant är användningsområdet dina bilder kommer att ha. Detta är ju oftast från fall till fall. Låt säga att det är en bild som trycks i 30.000 ex, vad tror du ett företag betalar för det? Svar: många tusenlappar! Frågan om timpenning kan vara ett sätt att försöka undgå upphovsrättsliga ersättningar till dig. Du som fotograf är ju alltid upphovsrättshavare så man ska skriva kontrakt på användarrätten. Kolla den här länken: http://www.blf.se/ Här finns det du behöver veta. Råd&Rön har en hemsida som är bra också i dessa frågor.

En aspekt är att om du för dyr kanske det inte blir något jobb alls.

Lycka till...
mvh Patrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.