Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! ny canon

Produkter
(logga in för att koppla)

barkben

Ny medlem
hej! måste få tag i en ny kamera då min gamla (canon eos 400d) gått sönder och den lille skrutten känns inte värd att spendera flera 1000-lappar på i reparation . att köpa en liknande (typ 550d) är nog inget alternativ för mig då jag vill kunna använda min nya kamera i åtminstone några år till innan jag måste byta. har funderat på en 7d men egentligen har jag ingen aning. har tänkt försöka ta mig in i livet som frilansfotograf och då främst fota konserter eller liknande, alltså vill jag ha en snabb kamera med bra ljuskänslighet och bra brushantering. maxpris 14000 som 7d:n kostar.
skulle vara jättebra om någon här kunde ge mig lite tips!
 
Spontant säger jag 7D, men efter att ha tittat och klämt på 60D så kan den nog vara ett alternativ. Den vikbara skärmen är en grej jag verkligen gillade (trodde inte att jag skulle det alls). Perfekt vid konserter. Prova den.

Lycka till
 
7D är en utmärkt uppgradering.

Se bara till att få hålla i den innan köp. Den är ganska rejält mycket större och tyngre än en 400D.

7D är rejält mycket snabbare än din 400D och sökaren är ett enormt lyft liksom displayen. Brushanteringen är också bättre men förvänta dig inte för mycket. 400D är också bra och upp till ISO 800 ser man kanske inte så enormt stor skillnad. Därutöver drar 7D ifrån och det går faktiskt att använda kameran på ISO 6400 om kraven är rimliga.

Lycka till!

Anders
PS. 60D har just presenterats. Den är också ett alternativ men du verkar ha bråttom och det lär nog dröja lite innan den är i butik till ett bra pris.
 
hej! måste få tag i en ny kamera då min gamla (canon eos 400d) gått sönder och den lille skrutten känns inte värd att spendera flera 1000-lappar på i reparation . att köpa en liknande (typ 550d) är nog inget alternativ för mig då jag vill kunna använda min nya kamera i åtminstone några år till innan jag måste byta. har funderat på en 7d men egentligen har jag ingen aning. har tänkt försöka ta mig in i livet som frilansfotograf och då främst fota konserter eller liknande, alltså vill jag ha en snabb kamera med bra ljuskänslighet och bra brushantering. maxpris 14000 som 7d:n kostar.
skulle vara jättebra om någon här kunde ge mig lite tips!

Det finns väl då bara 7D kvar? Eller ja, 60D också men då är nog 7D ett prisvärdare köp. Buy it!
 
7D är en utmärkt uppgradering.

Se bara till att få hålla i den innan köp. Den är ganska rejält mycket större och tyngre än en 400D.

7D är rejält mycket snabbare än din 400D och sökaren är ett enormt lyft liksom displayen. Brushanteringen är också bättre men förvänta dig inte för mycket. 400D är också bra och upp till ISO 800 ser man kanske inte så enormt stor skillnad. Därutöver drar 7D ifrån och det går faktiskt att använda kameran på ISO 6400 om kraven är rimliga.

Lycka till!

Anders
PS. 60D har just presenterats. Den är också ett alternativ men du verkar ha bråttom och det lär nog dröja lite innan den är i butik till ett bra pris.
60D är inte långt borta vad jag förstår. Kristina, kolla nedanstående trådar. Jag står också i valet och kvalet mellan 60D och 7D.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=124726
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=125744
 
Just nu är nog 60D orimligt dyr, på grund av nyhetens behag.
Det som skiljer på en 550D och en 7D när du ska fotografera konserter är nog mest att du får mer pengar över till objektiv om du nöjer dig med 550D.

Det vill till att man ska försöka använda AF på rörliga objekt för att 7D verkligen ska höja sig över 550D. Eller att man uppskattar någon/några av dess övriga finesser, som den har, jämfört med 550D. Elektroniskt vattenpass, blixtstyrning, N3-uttag för fjärrkontroll eller vad det nu kan vara.
 
Det vill till att man ska försöka använda AF på rörliga objekt för att 7D verkligen ska höja sig över 550D. Eller att man uppskattar någon/några av dess övriga finesser, som den har, jämfört med 550D. Elektroniskt vattenpass, blixtstyrning, N3-uttag för fjärrkontroll eller vad det nu kan vara.

Eller om man vill ha en kamera som inte känns som en leksak i handen. Känslan i handhavandet är helt annorlunda.
 
Det vill till att man ska försöka använda AF på rörliga objekt för att 7D verkligen ska höja sig över 550D.
Inte alls. 7D "höjer sig" över 550D (dvs ger dig avsevärt större chans till skarpa bilder) så fort du vill använda något annat än af-punkten i mitten. I 550D är det nämligen bara just den enda som har en korslagd sensor.

Egentligen så behöver du inte ens aktivera af. Det räcker med att titta i sökaren för att 7D ska "höja sig" över 550D. Fler kilometer...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.