Gråskalebild blir färg, som blir...
Om man tar vanliga "hemmaskrivare" så har dessa en inbyggd RIP i sig - oftast ett enkelt chip bara.
Låt oss säga att man skickar på en gråskale bild - då är det så att vissa rippar inte klarar att konvertera detta riktigt. De printar helt enkelt svart data som 4-färg (eller 6-färg beroende på printer). Rippen gör hellt enkelt om en svart punkt så att den byggs upp av flera färger, vilket ofta ger en snygg djupsvart ton - men, det kanske inte är vad man vill ha med S/V bilder...
Anledningen att det blir så kan vara flera.
* Färg bläck är dyrt - tillverkaren vill att det ska gå åt mycket.
* De flesta printar färgbilder, och då vill tillverkaren ge "mustiga" färger i bilder så dom bygger svart med CMYK (eller CMYK + ljus Cyan, ljus Magenta).
* Det är en riktig kass ripp/skrivare alternativt printer drivis som bara kan ta emot/skicka RGB data - detta innebär att den svarta bilden konverteras till RGB som konverteras till 4- eller 6-färg. = Riktigt illa.
Man kan testa hur ens skrivare funkar genom att skapa några bilder i sitt bildprogram med t.ex en bakgrund på 0,0,0,100 (CMYK) och på denna "svarta" bakgrund lägga ett objekt med 100,100,100,100 (CMYK) färg - dvs 4-färgs svart.
Printa sedan denna på skrivaren. (Bildens färgläge skall vara CMYK).
Vad som händer när du printar denna kan vara två saker.
Antingen så får du en svart bakgrund och inget mer. Då tycker din skrivare att det är smart att byta ut 4-färgs svart mot svart för att spara bläck.
Eller, så ser du en "blank, mättad" svart text, eller vad du nu la för objekt, ovanpå den svarta bakgrunden.
Vet inte riktigt om detta löser några problem, men, man kan ju i alla fall fundera på om ens skrivare är "bra" eller inte. Frågan är ju hur mycket kontroll man ska ha - det ska ju både bli bra resultat och vara enkelt för både nybörjare som avancerade användare. Inte helt lätt för tillverkaren.
Om man vill ha riktig kontroll över sin skrivare kan jag rekommendera två saker.
1) Profiler (ICC)
2) Ta kontroll över rippen - t.ex genom att skaffa en mjukvaruripp som funkar till skrivaren. Det finns både billiga och dyra, bra och dåliga.
Hmm, slutar nu innan jag grävt ner mig ytterligare.
/Mattias