Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP mig med färginställningen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem som jag tänkte att ni kunde hjälpa mig med. Mina svartvita utskrifter blir inte riktigt färgneutrala, utan lite grönaktiga då jag ej korigerar. Jag använder Paint shop pro, HP Deskjet 950 och Epson premium glossy photopaper. Ska jag försöka med att ändra på RGB-nivåerna (efter att ha konverterat bilden från Svartvit till 16,7 milj färger och PSD-format? Hur mycket i så fall? Är det kanske skrivarinställningen som ej är rätt? Det verkar kvitta hur jag gör där.:confused:

Mitt tips är att använda HP-papper om du har en HP-skrivare. Svartvita utskrifter på bläckstrålar är inte kul att hålla på med, och svårare blir det om man har ett papper som inte passar bläcket. Även om du blir av med sticket så får du säkert ett nytt. Ibland är det olika stick i låg- och högdagrar dessutom. Jag skulle absolut försöka minimera antalet variabler.

Hej! Jag har precis samma problem som du, fast har kommit en bit på vägen. Jag använder en Epson Stylus Photo 790 och använder enbart Epsons eller Tetenals papper. Har kommit fram till att min skrivare inte tål andra fabrikat. Färgen kracklerar på HP:s papper bland annat. För att få det riktigt svartvitt så är det bara att experimentera med färgerna, lågdagrar har en tendens att bli svagt färgade, lek med färgerna och efter många timmars slit så ska du se att du har din bild nästan som om den kom från labbet!

Varför inte bara ställa in så skrivaren bara använder svart bläck?

Det gör jag på min epson 1270. Använder bara epson papper men ändå får man ett grönstick om man har ställt in så att skrivaren skriver med färgpatronerna. Om du har nån "custom" inställning i skrivarens mjukvara så gå in där och ställ in att du bara vill skriva utt svartvitt, du kan ändå skriva ut med samma upplösning, iallafall på min går det utmärkt att göra så. MVh Micke

Skrivare för gråskalor

Hmmm, jag skulle vilja ställa en följdfråga.

Finns det någon vettig skrivare som kan skapa bra gråskalor?
Min erfarenhet är att de vanliga bläckstråle skivaren är ganska usla på det. De verka vara optimerade för färgutskrifter. Vad man än gör eller ställer in på skrivaren så, blir gråskalorna inte riktigt bra.

Finns det skrivare som jobbar med "gråskalebläck" ?

/Pingo

Ja, jag tycker det blir bra. Det blir givetvis inte samma sak som en riktigt handkopierad kopia från våtlabbet. Men jag tror nog snarare att det är vid scanningen man förlorar den "naturliga" fina gråskalan än vid printningen.

En kanske dum detalj du säkert redan tänkt på. Men i mitt skrivarprogram räcker det inte med att bara bocka i svartvitt, för då ställer den ner upplösningen och väljer nåt snabbprintläge, och då blir det skit. Men går man in på "custom" eller "advanced" eller vad den heter så kan man ställa in så man får högupplösning och sånt, då blir det bra.

Det skiljer sig säkert mellan olika skrivare, bläck och papper också. Hade//micke

Gråskalebild blir färg, som blir...

Om man tar vanliga "hemmaskrivare" så har dessa en inbyggd RIP i sig - oftast ett enkelt chip bara.

Låt oss säga att man skickar på en gråskale bild - då är det så att vissa rippar inte klarar att konvertera detta riktigt. De printar helt enkelt svart data som 4-färg (eller 6-färg beroende på printer). Rippen gör hellt enkelt om en svart punkt så att den byggs upp av flera färger, vilket ofta ger en snygg djupsvart ton - men, det kanske inte är vad man vill ha med S/V bilder...

Anledningen att det blir så kan vara flera.

* Färg bläck är dyrt - tillverkaren vill att det ska gå åt mycket.

* De flesta printar färgbilder, och då vill tillverkaren ge "mustiga" färger i bilder så dom bygger svart med CMYK (eller CMYK + ljus Cyan, ljus Magenta).

* Det är en riktig kass ripp/skrivare alternativt printer drivis som bara kan ta emot/skicka RGB data - detta innebär att den svarta bilden konverteras till RGB som konverteras till 4- eller 6-färg. = Riktigt illa.

Man kan testa hur ens skrivare funkar genom att skapa några bilder i sitt bildprogram med t.ex en bakgrund på 0,0,0,100 (CMYK) och på denna "svarta" bakgrund lägga ett objekt med 100,100,100,100 (CMYK) färg - dvs 4-färgs svart.
Printa sedan denna på skrivaren. (Bildens färgläge skall vara CMYK).

Vad som händer när du printar denna kan vara två saker.
Antingen så får du en svart bakgrund och inget mer. Då tycker din skrivare att det är smart att byta ut 4-färgs svart mot svart för att spara bläck.

Eller, så ser du en "blank, mättad" svart text, eller vad du nu la för objekt, ovanpå den svarta bakgrunden.

Vet inte riktigt om detta löser några problem, men, man kan ju i alla fall fundera på om ens skrivare är "bra" eller inte. Frågan är ju hur mycket kontroll man ska ha - det ska ju både bli bra resultat och vara enkelt för både nybörjare som avancerade användare. Inte helt lätt för tillverkaren.

Om man vill ha riktig kontroll över sin skrivare kan jag rekommendera två saker.
1) Profiler (ICC)
2) Ta kontroll över rippen - t.ex genom att skaffa en mjukvaruripp som funkar till skrivaren. Det finns både billiga och dyra, bra och dåliga.

Hmm, slutar nu innan jag grävt ner mig ytterligare.

/Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar