Annons

HJÄLP med Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick chansen att köpa en Canon300D billigt, tyvärr utan någon som helst bruksanvisning till. Nu undrar jag om någon kan hjälpa mej med lite som kan tyckas dumma frågor :)
Jag har fått det vanliga objektivet till 18-55 3,5-5,6

Jag får ingen skärpa alls i bilderna, varför? Skärpan kan ligga ute i kanten nånstans? Vad gör jag för fel? Skärpan ser ju bra ut när jag zoomat in.
Varför åker blixten fram i Automatiskt läge? Enerverande till max :(
Kan man inte gå ner till bländare 2,8 med detta objektiv?
Tacksam för svar.
Vande mej så snabbt med Minolta dimage att jag känner mej helt förvirrad nu.
 
Laddade ner en pdf-kopia av manualen för 300D från nätet för ett tag sen. Laddade ner den från Canons sajt om jag inte minns fel. Nu hittar jag den inte på nätet, men lägger upp den på min hemsida. Du kan ladda ner/läsa den på

www.weissweb.com/eos 300d.pdf


Ha're!
 
>3,5-5,6< anger största bländare på objektivet vid vidvinkel respektive tele..du kan m.a.o inte använda f/2.8 med det objektivet.
 
Tack Kim.

Skulle ni kunna rekommendera några bra objektiv. Ett tele helst och ett macro?

Jag är värdelös på vad man använder mellanringar till, så jag är ganska så grön :)
Vad menas med närbildslins? Är det detsamma som macroobjektiv?
Vill gärna få tips på bra macro och teleobjektiv om ni kan rekommendera något.
Gärna inte för dyra :)
 
Andreas Wessman skrev:
Varför åker blixten fram i Automatiskt läge? Enerverande till max :(

Rekommenderar att du kör kameran i P läge, då hoppar inte blixten upp om du inte trycker på knappen själv. Förövrigt fungerar kameran på samma sätt som på automatiskt läge.
 
Andreas Wessman skrev:
Tack Kim.

Skulle ni kunna rekommendera några bra objektiv. Ett tele helst och ett macro?

Jag är värdelös på vad man använder mellanringar till, så jag är ganska så grön :)
Vad menas med närbildslins? Är det detsamma som macroobjektiv?
Vill gärna få tips på bra macro och teleobjektiv om ni kan rekommendera något.
Gärna inte för dyra :)
Macro: Tamron 90/2.8 resp Sigma 105/2.8.

Macro och långt tele: Sigma 180/3.5 EX HSM.

Mellanringar förbättrar närgränsen, men man förlorar ljus.

Försättslinser förbättrar närgränsen, men försämrar bildkvaliten...det är inte rikitg samma sak som makrobjektiv, även om förstoringsgraden kan bli den samma.
Riktiga macroobjektiv ger bäst resultat.
 
Senast ändrad:
Andreas Wessman skrev:


Jag är värdelös på vad man använder mellanringar till, så jag är ganska så grön :)
Vad menas med närbildslins? Är det detsamma som macroobjektiv?
Vill gärna få tips på bra macro och teleobjektiv om ni kan rekommendera något.
Gärna inte för dyra :)

Hej Andreas! Turligt nog finns fortfarande bibliotek. Dessutom finns massa andra källor, bl a på internet, där man kan lära sig grunderna på ett smidigt sätt. Jag tycker verkligen du ska "kosta på dig" att ha grundkunskaper innan du börjar köpa på dig objektiv. Dessutom ger det dig stora fördelar när du fotograferar om du vet vad du gör.

Bara ett tips! :O)

/Markus
 
Tack för era svar :)

Kim, hur mycket kostar dom objektiven, vet du det? Känner du någon som har tagit någon bild med dessa som man kan se?

Reine, jag har provar P, men då kan jag ju inte ställa egna inställningar :( Jag vill helst kunna ställa bländar och slutartid själv. Men så provade jag Auto, då min fru ibland vill fota och hon använder bara auto, då flyger den förbaskade blixten upp :( Dåligt tycker jag.

Sen har jag fortfarande inte hittat något svar på hur jag får skärpa i bilderna, är något jag gör fel :(

tacksam för alla svar.
/Andreas
 
Tack Markus för ditt svar. Jag vet att det finns bibliotek, men alla är alltid utlånade. Och vad är bättre än att fråga experter som har dessa kameror?
 
Andreas Wessman skrev:
Reine, jag har provar P, men då kan jag ju inte ställa egna inställningar :( Jag vill helst kunna ställa bländar och slutartid själv. Men så provade jag Auto, då min fru ibland vill fota och hon använder bara auto, då flyger den förbaskade blixten upp :( Dåligt tycker jag.
Det är ju därför det heter "automatiskt läge"..använd Av eller Tv om du vill styra bländare/tider...och sätt den i läge "P" om du vill ha automatik utan att blixten åker upp automatiskt, var ligger problemet?
Andreas Wessman skrev:
Sen har jag fortfarande inte hittat något svar på hur jag får skärpa i bilderna, är något jag gör fel :(
Jag gissar på att du använder automatisk fokuspunkt..om så är, använd endast den mittersta fokuspunkten.
 
Ja, det kan man (annars skulle jag inte föreslå det).

Knappen sitter högst upp till höger på baksidan.
 
Som jag har det så har jag en del olika punkter som blinkar, kan man bli av med dessa på något sätt, det var så jag menade och hur i såfall? Kan man ha endast en istället för allihop?
 
Andreas Wessman skrev:
Som jag har det så har jag en del olika punkter som blinkar, kan man bli av med dessa på något sätt, det var så jag menade och hur i såfall? Kan man ha endast en istället för allihop?
Jag vet precis vad du menade..och jag har redan svarat på frågan.
 
Andreas Wessman skrev:
Som jag har det så har jag en del olika punkter som blinkar, kan man bli av med dessa på något sätt, det var så jag menade och hur i såfall? Kan man ha endast en istället för allihop?

Precis det Kim snackade om nyss, det är ett enkelt handgrepp på kameran, du fick länken till manualen ovan. RTFM!
 
Andreas Wessman skrev:
Tack för era svar :)

Reine, jag har provar P, men då kan jag ju inte ställa egna inställningar :( Jag vill helst kunna ställa bländar och slutartid själv. Men så provade jag Auto, då min fru ibland vill fota och hon använder bara auto, då flyger den förbaskade blixten upp :( Dåligt tycker jag.

tacksam för alla svar.
/Andreas

Men om du ställer kameran på P när frugan fotar, då slipper du blixten, så kör du som du vill sen när du fotar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.