Annons

HJÄLP! Lägga in bilder i datorn!

Produkter
(logga in för att koppla)

Slav3r

Aktiv medlem
Tjena! Tänkte lära mig mer om att fota i RAW men jag har tagit lite bilder och ska lägga in datorn med det går ju inte :( Vad är felet ? jag har installerat en skiva jg fick med,Men det funkar inte iaf.!

/ Matte
 
Kalle_B skrev:
Prova sök i forumet, finns massor av trådar som tar upp ditt problem

Skönt det finns folk som orkar hjälpa.


--------------------------

Har du lyckats öppna RAW-filerna i programmet du installerat?

Vad hette programet och vad har du för kamera?

Det följer ju ofta med en massa konstiga programvaror till kamerorna. Du kanske inte installerat rätt?
 
bandola83 skrev:
Skönt det finns folk som orkar hjälpa.


--------------------------

Har du lyckats öppna RAW-filerna i programmet du installerat?

Vad hette programet och vad har du för kamera?

Det följer ju ofta med en massa konstiga programvaror till kamerorna. Du kanske inte installerat rätt?

För det första. Tack för att du vill hjälpa mig :)

Nej jag har inte lyckats att öppna RAw filerna, Det fanns 3 skivor med.

1.Artsoft-photostudio
2.canon digital eos solution disc
3. canon digital eos software instruction manual disc.

Jag har en Canon EOS 350D.
 
Slav3r skrev:
För det första. Tack för att du vill hjälpa mig :)

Nej jag har inte lyckats att öppna RAw filerna, Det fanns 3 skivor med.

1.Artsoft-photostudio
2.canon digital eos solution disc
3. canon digital eos software instruction manual disc.

Jag har en Canon EOS 350D.

"Artsoft-Photostudio" och "canon digital eos software instruction manual" är nog inte rätt. Men vad finns på Skivan som heter "canon digital eos solution disc". Har för mig att där finns en hel drös program.

Jag använder själv inte Canon, så jag vet ju inte vad programmet ska heta. Men kolla vad som finns på den skivan (punkt 2).

Edit 1.
Kanske detta? ZoomBrowser EX

Edit 2.
Jag använder själv RawShooter Essentials 2006 1.2.
Det fungerar för din kamera oxå.
http://www.download.com/RawShooter-Essentials-2006/3000-12511_4-10518796.html?tag=lst-0-4
 
Senast ändrad:
Till min 300D fick jag "ZoomBrowser EX", där går det i alla fall att kika på bilderna, men det verkade som om du inte "ens" kunde föra över bilderna från kameran till datorn?? Jag kan göra detta som med vilka filer som helst, typ i utforskaren eller hur man vill göra.

Jag är inte van att arbeta med Raw så jag vet inte vilka arbetssätt som är bra, tänkte mest tipsa om att din ena skiva kanske innehåller ZoomBrowser. Lycka till och skriv gärna hur det löste sig!
 
Installera DPP (Digital Photo Professional) som följer med skivan. Där kan du "framkalla" dina RAW filer.

I korthet så stoppar du i skivan och installerar alla program som finns. Kör med "default" inställningarna. (då behöver du inte bekymra dig i framtiden när du uppdaterar programvarorna.) Är du lite mer driven med datorn, så kan du välja vilka program och hur omfattande installationen skall vara under "advanced".

Själv använder jag väldigt mycket ZoomBrowser EX men för övrigt inget av de övriga programmen. Jag skyfflar mina RAW filer via utforskaren och en separat kortläsare. Framkallar med Capture One LE. För att göra lite finjusteringar m.m.använder jag PS CS.

Lycka Till!

//Micke
 
Kalle Bexelius skrev: Ironisk eller? naser själv att jag hjälpte till ganska mycket...

Du sitter som en hök och bevakar inlägg!
 
nope.. men ajg har mailen igång ständigt och det plingar... sedan sitter jag och arbetar mycket vid datorn och då har jag fotosidan i en flik så jag är ganska uppdaterad.

Men med inlägget menade jag att det oftast är snabbare att söka och man oftast får mer hjälp via gammla trådar.
 
Tack för all hjälp alla! Nu har jag hittat rätt program och får in alla RAW bilder :) Hur behandlar man en RAW bild på bästa sätt tycler du/ni? Ge mig gärna lite tips, är ny med RAW foto.

/ Matte
 
Hej Matte.

Tja,det beror ju på vad som behövs göras.Har man exponerat rätt och om även vitbalansen är bra så behöver man inte göra så mycket.Det beror lite på hur bra rå-filen är eller vad man vill göra.
 
enghell skrev:
Hej Matte.

Tja,det beror ju på vad som behövs göras.Har man exponerat rätt och om även vitbalansen är bra så behöver man inte göra så mycket.Det beror lite på hur bra rå-filen är eller vad man vill göra.


Okej men om man inte är riktigt nöjd med den då? Jag lägger in den i datorn och sen konverterar om den till Jpeg? för jag kan inte öppna i photoshop.
 
Varför i hela friden göra fotografering till ett tekniskt datoriserat problem.
Skapa bilder och inte dataproblem, då behöver ingen vara "datanörd" för att fotografera.

Gör det enkelt, fotografera i Jepg, spara i Tiff för att kunna göra div justeringar. Men detta system förutsätter att men exponerar rätt när bilden tas.
Bilden ska inte göras i datorn, den ska göras i kameran.
/Thomas..
 
Tiff eller PSD

Hej...

Jag skulle nog kovetera min bilder till tiff eller PSD om det går, jobba med något av dessa format som dit original. Sen kan du ju alltid "Spara som" i Photoshop till önskat format t.ex. jpg. Sen är det helt riktigt att forsätta att utvekla bilden i Photoshop efter att du har gjort den inställningar du vill i ditt raw.fils program. Litet tips du kan ladda ner Adobe Lightrome Beta som är ett raw fil program, finns lite mer möjligheter och än sålänge gratis.

Kör hårt

Andreas
 
ThomK skrev:
Varför i hela friden göra fotografering till ett tekniskt datoriserat problem.
Skapa bilder och inte dataproblem, då behöver ingen vara "datanörd" för att fotografera.

Gör det enkelt, fotografera i Jepg, spara i Tiff för att kunna göra div justeringar. Men detta system förutsätter att men exponerar rätt när bilden tas.
Bilden ska inte göras i datorn, den ska göras i kameran.
/Thomas..

Nämen vänta lite nu... Nu tror jag att du får större delen av Fotosidan mot dig.. ;)

För min egendel så struntar jag i vad du tycker ang RAW, tänker mer på alla stackare som är nya på detta och kanske rent av avstår från att prova RAW... Fördelarna med RAW tänker jag inte gå in på eftersom det redan finns massa trådar om det... däremot kan du aldrig säga att det är mindre riktigt med en RAW framtagen bild som en Jpeg bild, det går bara inte att säga så.
 
Rätt eller fel

Vad är rätt eller fel. Man gör väl som man själv behagar,. Sen om man är villig och lyhörd för tips och råd så är väl det upp till var och en att ta till sig dessa

Andreas
 
Kalle_B skrev:
Nämen vänta lite nu... Nu tror jag att du får större delen av Fotosidan mot dig.. ;)

För min egendel så struntar jag i vad du tycker ang RAW, tänker mer på alla stackare som är nya på detta och kanske rent av avstår från att prova RAW... Fördelarna med RAW tänker jag inte gå in på eftersom det redan finns massa trådar om det... däremot kan du aldrig säga att det är mindre riktigt med en RAW framtagen bild som en Jpeg bild, det går bara inte att säga så.

Snälla Kalle, min fromma förhoppning är att medlämmarna på FS består i huvudsak av Fotografer som vill skapa bilder, då må de resterande vända sig mot mig, jag står nog pall..

Grundtanken med fotografering har varit och kommer förhoppningsvis att vara en konst, som inte alla ska vara proffs på, varesig med eller utan Raw och diverse undergörande dataprogram som förvanskligar eller på något vesäntligt sätt
förändrar den ursprungliga bilden.
Konsten ska vara att kunna mäta ljuset på rätt sätt och exponera enligt konstens alla regler.
Inte att massprodusera "halvdåliga"bilder för att sedan med hjälp av konstgjorda ställatillrättaprogram skapa en bättre bild.
Då är vi inte Fotografer utan nyss nämda "datanördar".
Thomas..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.