ANNONS
Annons

HJÄLP! Kan inte öppna filer från Nikon D5200!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det nån vänlig själ därute som vill/kan hjälpa mig, jag håller på att bryta ihop.

1. Har nämligen uppgraderat min D40 till en D5200. Men kan inte öppna NEF-filerna från nya kameran i photoshop (CS 6). Får bara upp en varningsruta där det står "...it's not the right kind of document." Det är alltså camera raw som inte vill öppnas/startas. VAD ÄR FEL?

Sen är det två mindre problem oxå som jag inte fattar.

2. Det går inte att öppna varken JPG-filen eller NEF-filen från kameran till photoshop. Utan jag måste dra ut filen på skrivbordet/datorn först, därifrån kan jag öppna JPG-filen (men alltså inte NEF-filen alls.) Varför? Från min D40 var det bara att högerklicka på filerna i kameran och välja att öppna i det program man ville. Om jag högerklickar nu går det bara att "öppna" och bilderna öppnas i ett fotogalleri.

3. Väl inne i fotogalleriet kan man inte ens rotera bilden. Varför?

Just nu känns det inte ens kul med en ny kamera då jag inte kan arbeta med bilderna i Camera Raw. SÅ TACKSAM FÖR HJÄLP!

Du får tanka hem en ny ACR för att kunna omvandla filerna från den nya kameran. Din version var innan den nya kameran hade kommit ut, så den har inte algoritmer för de filerna.

Du måste förmodligen uppgradera just Camera RAW, finns en uppsjö trådar om hur man gör det men jag tror du kan fixa det via hjälpmenyn, äger inte CS6 själv. Annars har Nikon sitt program som du fick med kameran och som finns att ladda ner, ViewNX, som jag själv har använt i många år för att titta igenom och radera bilder före redigeringen. /Frode

Problem 2 och 3 låter som att bilderna i kameran är skrivskyddade. Jag antar att du försöker komma åt bilderna i kameran via USB-kabel? I så fall är det att rekommendera att kopiera dem till datorn först eller att använda en minneskortsläsare i stället.

Problem 2 och 3 låter som att bilderna i kameran är skrivskyddade. Jag antar att du försöker komma åt bilderna i kameran via USB-kabel? I så fall är det att rekommendera att kopiera dem till datorn först eller att använda en minneskortsläsare i stället.

ja precis, med usb-kabel.
Hm...okej. Kan man inte göra så att dom inte är skrivskyddade på ngt vis?

ACR = Adobe Camera RAW, insticksmodulen som framkallar råfiler i Photoshop. Man måste uppdatera den när man har skaffat en ny kamera som har gjorts efter att den versionen kom ut, eftersom alla kameror har olika sätt att hantera råfiler.

Du går alltså till Adobes websida och hämtar en uppdatering för att kunna öppna filer från de senaste kamerorna.

Senast ändrad:
ACR = Adobe Camera RAW, insticksmodulen som framkallar råfiler i Photoshop. Man måste uppdatera den när man har skaffat en ny kamera som har gjorts efter att den versionen kom ut, eftersom alla kameror har olika sätt att hanterar råfiler.

Du går alltså till Adobes websida och hämtar en uppdatering för att kunna öppna filer från de senaste kamerorna.

okej, då är jag med.
jag har ju dock inte original/äkta versionen på programmet, så tror inte det funkar då?

Det finns flera sätt att fixa det utan att bryta några licensvillkor, och också utan att det kostar väldigt mycket, men när det gäller Adobes program ska man ha en giltig licens.

Du kan använda RawTherapee, eller DXO Optics Pro eller UFRaw för konverteringen, och det finns ett bra bildvisnings- och sorteringsprogram, FastStone image viewer, som också kan konvertera och göra enklare bildbehandling, Och du kan använda programmet som hör till kameran som nämnts förut. Om du vill ha DxO Optics Pro gratis måste du hämta det före slutet av januari.

UFRaw kan jobba ihop med Gimp, och det kan RawTherapee också, men på olika sätt. UFRaw installeras som plugg i Gimp på samma sätt som ACR i Photoshop.

Om du vill använda Photoshop i stället föreslår jag att skaffa senaste Elements med tillhörande ACR.

Ett annat helt gratis program som är duktigt på mycket är Capture NX-D och det är gratis. Du kan tanka hem det från Nikon.

Framkalla bilderna i NX-D och sedan kan du manipulera dom i CS6.

/Karl

Det finns flera sätt att fixa det utan att bryta några licensvillkor, och också utan att det kostar väldigt mycket, men när det gäller Adobes program ska man ha en giltig licens.

Du kan använda RawTherapee, eller DXO Optics Pro eller UFRaw för konverteringen, och det finns ett bra bildvisnings- och sorteringsprogram, FastStone image viewer, som också kan konvertera och göra enklare bildbehandling, Och du kan använda programmet som hör till kameran som nämnts förut. Om du vill ha DxO Optics Pro gratis måste du hämta det före slutet av januari.

UFRaw kan jobba ihop med Gimp, och det kan RawTherapee också, men på olika sätt. UFRaw installeras som plugg i Gimp på samma sätt som ACR i Photoshop.

Om du vill använda Photoshop i stället föreslår jag att skaffa senaste Elements med tillhörande ACR.

Har läst om olika konverteringsprogram, men tycker det låter som extra jobb bara och jag orkar inte lära mig ngt nytt program då jag är så nöjd och trivs bra med Photoshop och är van vid att bara öppna filerna direkt.

Finns PS CS6 att köpa idag eller är det bara nyare versioner som går att köpas?
har nämligen googlat på det men hittar inte CS6 nånstans...
Har Elements en ACR-version som stödjer NEF-filerna från D5200?

Har läst om olika konverteringsprogram, men tycker det låter som extra jobb bara och jag orkar inte lära mig ngt nytt program då jag är så nöjd och trivs bra med Photoshop och är van vid att bara öppna filerna direkt.

Finns PS CS6 att köpa idag eller är det bara nyare versioner som går att köpas?
har nämligen googlat på det men hittar inte CS6 nånstans...
Har Elements en ACR-version som stödjer NEF-filerna från D5200?

Senaste versionen av Elements kan helt säkert öppna D5200-filerna.

Elements och fulla CS6 är dock ganska olika program. Elements är rejält avskalat.

Du kan ladda hem elements och testa gratis ett tag, så kan du ladda hem Capture NX-D (som är gratis) och sedan jämföra vilket du trivs bäst med.

Här är Capture NX-D nedladdningslänken för Windows (finns även en liten länk för Mac-versionen).

http://nikonimglib.com/ncnxd/index_sv_eur.html#os-windows

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar