Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP, kameran är sönder! =/

Produkter
(logga in för att koppla)

leokisch

Avslutat medlemskap
Hej! har nyss köpt en canon eos 5d av en person. självklart har vi gäster och ett litet barn börjar pilla i den o en "glasskiva" lossnar inne i kameran.
Jag har garanti på kameran men den e köpt i husa... kan man ringa canon o skicka den till dem om man har garanti kvar på en affär?
annars vart ska jag vända mig någonstans och hur mycket kan det kosta?

Tack i förhand!
Léo

Inte för att vara superelak, men det där låter som att skivan framför sensorn är loss. Helt klart något man inte fixar själv, men frågan är hurvida det blir garanti om nån pillat inne i den, vare sig det är ett barn eller inte. Fingrar/saker inne i kameran täcks inte av nån försäkring då man själv är orsakande. Samma gäller om man vill göra ren sensorn själv och det går fel. Då är man själv orsakande.
Canon lagar det gärna, men du får själv stå för hela kostnaden.

Låter mera som att mattskivan har lossnat, och eftersom man kan byta ut den på 5D mot två tre andra varianter så ska den gå att peta på plats själv. Men var försiktig, man ska inte pilla i kamerhuset om man inte vet vad man gör. Troligt är väl att barnet fingrat på glaset framför sensorn också och således behövs garanterat en sensorrengöring och det får man betala 744kr för att få fixat hos Canon om man inte gör det själv med verktyg för ändamålet.

http://www.intervision.se/sidor/index.htm

Jag vill inte vara elak men nu har du kanske lärt dig en läxa. Små barn och finelektronik hör inte ihop. Kanske skulle du prata med barnets föräldrar om saken. Det är klart att ett litet barn förstår inte att det kan gå sönder men föräldrarna måste väl ta ansvar och se till barnet, speciellt när man är hemma hos någon. När min son var liten och råkade förstöra grannens gitarrförstärkare så var det självklart för mig att knalla till affären och köpa en ny. Ta ett lugnt samtal med föräldrarna och förklara läge för dem. Om de är vanliga förståndiga människor så dlir det säkert inga problem.
Lycka till
//stanislav

Ganska säker på att det är mattskivan som lossnat.
Hur ser glasskivan ut,är den som helt vanligt glas eller är den typ matt med fokusseringspunkter på?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto