ANNONS
Annons

HJÄLP ? jag kan inte fota i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

lisawelin

Ny medlem
Hej. Jag är ny här och har ingen aning om ifall detta är rätt inlägg för denna tråd.

jag skulle behöva lite hjälp med min OLYMPUS E-420. Det är så att jag "kan" inte fota i mörker med den, varken inomhus eller utomhus. Jag har testat det mesta men får verkligen inte till det! Det blir bara mörkt och konstiga ljus, med blixt också. Ska nämligen fota i Globen på Horse show, rätt så långt ifrån på läktaren också.

Någon som kan denna kamera bra eller har några förslag ?
Väldigt tacksam för svar!
(OBS! kameran är så gott som ny och kan inte vara sönder)

Lisa.

Mörker är svårt, men inte omöjligt. Kan du sambandet mellan slutartid, bländare och isotal? Om inte så är det det första du måste lära dig nu.

Sätt programratten på läge A (bländarförval), välj största bländaren (minsta bländartalet), sätt in känsligheten på ISO 800 och så provar du!

Fotografi lär betyda skriva med ljus. Mörker är mindre eller inget ljus och det blir som att skriva utan bläck i pennan.

Därför behöver du ett objektiv som släpper igenom mycket av de ljus som finns och en kamera som klarar att leverera hyggliga bilder med vid högre ISO., dvs utan otrevligt brus. Jag vet inte om din kamera eller objektiv fixar det.

Hej. Jag är ny här och har ingen aning om ifall detta är rätt inlägg för denna tråd.

jag skulle behöva lite hjälp med min OLYMPUS E-420. Det är så att jag "kan" inte fota i mörker med den, varken inomhus eller utomhus. Jag har testat det mesta men får verkligen inte till det! Det blir bara mörkt och konstiga ljus, med blixt också. Ska nämligen fota i Globen på Horse show, rätt så långt ifrån på läktaren också.

Någon som kan denna kamera bra eller har några förslag ?
Väldigt tacksam för svar!
(OBS! kameran är så gott som ny och kan inte vara sönder)

Lisa.

Tack för tipset, men jag får ingen skärpa på bilderna ?

För att få skärpa i bilderna vid handhållet foto, se till att slutartiden är hälften kortare än 1/brännvidden du använder, alltså om du kör på 40 mm brännvidd, använd 1/80s slutartid. Då borde bilderna bli hyfsat skarpa, men det kan hända att du blir tvungen att köra upp iso i taket (på högsta värdet) för att det ska funka. Vilket i sin tur ger gryniga bilder.

Du behöver antagligen ett objektiv som har större bländare, t.ex. 2.8, för att få bra bilder i mörker. Eller fotografera med stativ och se till att motiven inte rör på sig under exponeringstiden.

Hur dåliga de billigare systemkamerorna är på mörkerfoto med kitobjektiven var en av de första sakerna jag fick erfara efter inskaffning av min D60 med kitobjektiv.... :-/

se till att slutartiden är hälften kortare än 1/brännvidden du använder, alltså om du kör på 40 mm brännvidd, använd 1/80s slutartid.

Fattar inte hur man räknar sånt riktigt (ser inget logiskt) men är inte 80 dubbelt så mycket mer än 40?

Om man till exempel kör 50mm, kan man då köra 1/100s? Eller om man kör 70mm så kan man köra 1/140s? Eller menar du kanske att slutartiden i exemplet skulle vara 1/40s och brännvidden 80mm?

Snurrigt med det där :)

Snurrigt var ordet.

Fattar inte hur man räknar sånt riktigt (ser inget logiskt) men är inte 80 dubbelt så mycket mer än 40?

Om man till exempel kör 50mm, kan man då köra 1/100s? Eller om man kör 70mm så kan man köra 1/140s? Eller menar du kanske att slutartiden i exemplet skulle vara 1/40s och brännvidden 80mm?

1/80 är hälften så lång tid som 1/40. För fullformat är tumregeln att slutartiden bör vara = 1/brännvidd. Då den aktuella kameran har en hälften så stor sensor som det vi normalt kallar fullformat (24x36), måste man modifiera tumregeln. Man får helt enkelt ta hänsyn till den skenaktiga brännviddsförlängningen.

Alla människor är olika så testa dig fram vad du klarar av att handhålla själv detta tjafs om 1 gång slutartiden som man hört sedan barnsben är bara skrock. Och många yttre faktorer kan spela in också sitter jag ner pallar jag oftast minst 2-3 steg kortare än när jag står upp och om jag fryser måste jag till och med ha 1/125 i slutartid för att handhålla 50mm, så det finns ingen absolut sanning om vad som ska funka.

1/80 är hälften så lång tid som 1/40. För fullformat är tumregeln att slutartiden bör vara = 1/brännvidd. Då den aktuella kameran har en hälften så stor sensor som det vi normalt kallar fullformat (24x36), måste man modifiera tumregeln. Man får helt enkelt ta hänsyn till den skenaktiga brännviddsförlängningen.

Kan jag (bara för att förenkla för mig själv) till exempel tänka så här, om jag har brännvid 50mm så kan jag köra 1/100s slutartid?

Eller om jag istället har 70mm brändvid så kan jag köra 1/140s slutartid? Eller tänker jag helt fel nu om jag tänker på det sättet?

Alla människor är olika så testa dig fram vad du klarar av att handhålla själv detta tjafs om 1 gång slutartiden som man hört sedan barnsben är bara skrock. Och många yttre faktorer kan spela in också sitter jag ner pallar jag oftast minst 2-3 steg kortare än när jag står upp och om jag fryser måste jag till och med ha 1/125 i slutartid för att handhålla 50mm, så det finns ingen absolut sanning om vad som ska funka.

Självklart är det så. Det är också därför det kallas för en "tumregel" :)

En liten rättelse olympys sensor är en fjärdedel så stor som ett normalt småbildsnegativ. :)

Kan jag (bara för att förenkla för mig själv) till exempel tänka så här, om jag har brännvid 50mm så kan jag köra 1/100s slutartid?

Eller om jag istället har 70mm brändvid så kan jag köra 1/140s slutartid? Eller blir det feltänkt om man tänker på det sättet?

Det är helt rätt :)

varför skulle man behöva förändra den regeln?

50mm brännvidd är 50mm brännvidd oavsett vad för hus den sitter på

varför skulle man behöva förändra den regeln?

50mm brännvidd är 50mm brännvidd oavsett vad för hus den sitter på

Därför att med en mindre sensor så "rör sig" rörelseoskärpan över en större del av bilden.

En rörelse som på en FF-sensor ger ett 12mm långt vertikalt streck (ungefär halva bildhöjden) täcker hela Olympus-sensorn vertikalt. Alltså upplevs rörelseoskärpan dubbelt så kraftigt med en sensor som är hälften så liten (till skalan då, en fjärdedel i yta).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar