Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Hur tar man bort förinställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

fikamedmika

Ny medlem
Är nybörjare på detta och jag hittar verkligen inte vart jag tar bort detta.

Vet någon varför min Lightroom ändrar mina bilder automatiskt? När jag bläddrar i biblioteket och t.ex klickar på ett foto jag precis importerat så visar den fotot och "läser in" och då ändras typ kontrast och färger.

Vill verkligen inte ha så - vill ha bilden precis som den är tagen och redigera efter det. Riktigt irriterande när vissa bilder ser ganska bra ut och plötsligt ändras bilden automatiskt innan jag hunnit göra något.

Kan någon hjälpa mig med detta?

Det du ser är skiftet från den inbyggda jpeg'en till just det obearbetade raw-tillståndet, vilket i sig ser blackt och mindre tilltalande ut tills du gjort de justeringar du önskar.

Som Jaan Väärt skrev så är det du ser är först en jpeg och sedan raw filen. Jag skulne rekommendera att du fota båda raw + jpeg med din kamera (om den tillåter). På så sätt få du en kopia precis som du såg det i kameran och även en raw kopia i fall att högdagar eller skuggområden måste "räddas". En bild fotat i raw, som tillsyntes är nästan hel svart, kan oftast räddas. Det gå ällan med en jpeg.

Det har jag faktiskt inte märkt att färger eller kontrast ändrats, men det kanske det gör. Däremot så är det stor skillnad i skärpa, jag tar mycket makro och då blir det oftast 20-30bilder på samma sak för att kunna välja ut den bild där skärpan sitter rätt, men i LR kan man inte bedömma detta förrän bild är helt inläst för den förändras ibland ganska mycket, men ibland är det nästan ingen skillnad alls. Att läsa in bilden tar ju några sekunder per bild så det tar ju en extra tid, men jag antar det inte finns några sätt att få snabbare skärpa än byta dator. Har börjat kasta bilderna i kameran istället för där går det betydligt fortare

Om jag förstår dig rätt så öppnar du upp bilden med t.ex. tangent F och får full skärms bild? Och då ser du cirkeln som snurrar samt att det står Läser in?

Det är inte det att den "redigerar" bilden på något sätt utan du har antagligen som jag en inte så snabb dator så att det tar ett tag att hämta all information för att visa en bild 1:1, är det en bild med inte så mycket detaljer så går det fortare.

Men ingenting redigeras oavsett om det är raw eller jpeg bild. Prova med att ibland gå in under:

Redigera > Inställningar > Filhantering så hittar du två knappar som det står; Töm Cache minne på klicka på bägge och vänta tills det är klart då kan det gå snabbare.

toobe

Har exakt samma problem och finns det någon annan lösning än att nollställa alla bilder till noll och sen få redigera bilderna ifrån grunden ?
är en sak som det går åt mycket tid och måste finnas någon lösning på hur man tar bort det permanent ? jag fotar enbart i raw format så förstår inte varför den "redigerar om bilderna av sig själv"!!!
blir enbart så när jag kopierar dom som dng och inte när jag väljer lägg till! men då blir filerna större och LR går mycket långsammare.
tacksam för någon som kan detta

Har exakt samma problem och finns det någon annan lösning än att nollställa alla bilder till noll och sen få redigera bilderna ifrån grunden ?
är en sak som det går åt mycket tid och måste finnas någon lösning på hur man tar bort det permanent ? jag fotar enbart i raw format så förstår inte varför den "redigerar om bilderna av sig själv"!!!
blir enbart så när jag kopierar dom som dng och inte när jag väljer lägg till! men då blir filerna större och LR går mycket långsammare.
tacksam för någon som kan detta

Det låter som att det kan vara något vid importdelen som kallas "använd vid import". Där kan en förinställning smugit sig in om man velat prova det någon gång. Har själv glömt bort den några gånger. Tryck på import, sen i högerspalten högt upp står det "använd vid import", kolla så att det inte är någon förinställning där. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar