Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP!! HUR räddar jag bortformaterade bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Maa

Aktiv medlem
Hejsan

Var på fotouppdrag igår och fotade en gig med rawbilder. Var lite stressad när jag laddade in bilderna idag och råkade förmodligen ladda in en av mapparna två gånger, så att jag helt glömde en. Upptäckte nu att jag saknade massa bilder somjag vet att jag fotat, och att dessa ver de jag hade mest hopp om. Naturligtvis har jag formaterat kortet, men utan att radera alla bilder först. Sökte bland diskussioner, och fick fram att man verkar kunna rädda bilder, då formateringen bara suddar bort filstrukturen. Men HUR gör jag nu det??

Mycket tacksam för snabbt svar.

Tack /Mari

ta det lugnt. det är ingen fara så länge du inte tar nya bilder ovanpå din formatering.

photorescue fixar biffen lätt som en plätt.
kostar några hundra, men det är det värt.
för mig är det en skön säkerhet att veta att jag har det ifall nåt händer.
funkar finemang på rawfiler som jpgfiler från canon såväl som från nikon (mig veterligen) och säkert fler märken.

vi provade ta hem wizard, men den hittadeinte minneskortet. Till detta hör attjag ska åka till portugal imorrn, med mitt minneskort, så just nu känner jag mig lite stressad=).. Jag har ingen kortläsare, utan läser in bilderna via kameran... KAnske beror det på det?

inte alla program funkar som en smäck.
testa fler.
vad är det för ett minneskort? till vissa kort får man ju med ett program vid köpet, ifall man får problem med kortet.
och införskaffa gärna en kortläsare, det förenklar mycket i rent handhavande och snabbhet.

Ja det kan bero på det, de flesta program fungerar bara om du ser kortet som en enhet i utforskaren.

hej tack för all hjälp. Det är ett scandisk 1.0 g compact flash kort. Jag letar program nu och hoppas på ett litet under =)

/Mari

canon d20 finns inte på lisan för, men d300 finns. Spelar det nån roll?

/Mari

Estethia skrev:
det funkar bra med min kamera, som blir en enhet i utforskaren.

jag hittar åxåminkamera under 'scannrar och kameror' i utforskaren, men när programmen ber en välja enhet från listan, finns kameran inte med där...

Detta borde vara enkelt att fixa med program, något som oxå Christel nämner. Men om du har brådis, så rekommenderar jag att köpa et extra minneskort, t.ex. Sandisk Ultra II (1GB). Det kostar inte skjortan längre, och du får med et recovery program som du säkert kan använda på ditt minneskort när du kommer hem igen.

Kör en provutgåva (som låter dig se filerna men inte återskapa) genom Sandisk's hemsida:

www.sandisk.com

eller direkt från:
http://www.lc-tech.com/rescuepro.htm

Lycka till!
Tor

Maa skrev:
jag hittar åxåminkamera under 'scannrar och kameror' i utforskaren, men när programmen ber en välja enhet från listan, finns kameran inte med där...

Du kanske måste läsa av kortet i en kortläsare i stället så att det dyker upp som en löstagbar hårddisk i "Den här datorn".

tack alla för hjälpen. Har ännu inte lyckats rädda en enda bild, trots 3 timmars arbete, men har lämnat in det på proprint i hopp om att de ska ha bättre lycka. Utan er skulle jag ha gett upp redan inatt när jag upptäckte att bilder saknades...

Ni är som vanligt bäst :)

/Mari

Själv lyckades jag just rycka ut USB-kabeln med foten medan den läste från mitt CF-kort, med följden att bilderna inte längre kunde hittas. Jag var tvungen att formatera kortet för att överhuvudtaget kunna läsa från det, så det gjorde jag och använde därefter Zero Assumption Digital Image Recovery för att försöka rädda bilderna. Det verkade till en början fungera bra, men när jag sedan tittade i mappen där de lagade bilderna hamnat, fanns där bara en massa JPG-filer som inte går att öppna. Flera av dem vet jag egentligen borde vara raw-filer (vilket man bland annat kan se på deras storlek), men jag lyckas inte öppna dem som raw heller i Photoshop CS. Klickar jag i att det är 16-bitars färg i bilderna, så stämmer inte storleken och filen går inte att öppna. Klickar jag i 8-bitars färg så öppnas en bild, men den består bara av ett "myrornas krig"-liknande brusmönster.

Någon som kan hjälpa mig att lösa det här, eller ska jag betrakta bilderna som förlorade för alltid?

de var bättre förr, ingen risk att filmrullen bara försvinner i toma intet av sig själv om man intte tappar bort den eller att den blir stulen.

Spygg skrev:
Flera av dem vet jag egentligen borde vara raw-filer (vilket man bland annat kan se på deras storlek), men jag lyckas inte öppna dem som raw heller i Photoshop CS.
Har du bytt filernas ändelse till ditt RAW-format.
(*.nef) eller (*.mrv) eller vad dom borde heta?

Om inte? Testa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar