Annons

HJÄLP! HDR i Photoshop CS2??

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon_Wa

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på att testa på att göra lite HDR bilder, men hur går jag till väga i Photoshop CS2??

Är det någon som skulle ha lusten att berätta rätt så detaljerat så uppskattas det värkligen!

Mvh Simon

Du behöver minst 2 bilder som ska bilda HDR-bilden. Gå sedan på...

File -> Automate -> Merge to HDR, och leta upp dina bilder alternativt välj "Open Files" om du har bilderna som ska utgöra HDR-bilden öppna på arbetsytan i PS.

Prova så ska du få se, det är väldigt enkelt att göra. Lycka till.

Tack för svaret!! :) Men det är ett litet problem... jag har gjort som du sa men sen kommer det upp en ruta där det står "There is not enougth dynamic range in these photos to cunstruct a useful HDR image."

Vad kan jag göra åt problemer??

Hmm, jag vet tyvärr inte vad felet kan vara. Håller själv aldrig på med HDR-bilder, men jag har testat Photomatix och tyckte det var hyfsat bra. Många använder och lovordar det programmet.

Det kan inte vara så att det skiljer för lite i exponeringen av bilderna du försöker använda eller att det krävs minst tre bilder?

Jag har använt tre bilder och dom är helt olika exponerade... så det är därför jag inte fattar vad felet är.

Alltså grundtanken med HDR (high dynamic range) är att återskapa vad vi kan se genom ögonen som kan anpassa sig till skillnad från hur en kamera exponerar, för en del av en bild. Framförallt ljusheten mellan en himmel mitt på dagen jämfört med skuggpartier på marken skiljer sig så stort att det är omöjligt att ta en bild utan att få antingen en utfrätt himmel eller en helt igensotad svart siluett av marken.

Du bör ha ett antal exponeringar där den mörkaste exponeringen håller dom ljusaste högdagrarna i scenen som mellandagrar, och den ljusaste dom mörkaste skuggpartierna som mellandagrar. Det klarar oftast inte en exponering av.
Just att exponera så att skuggpartierna håller sig som mellandagrar på den mörkaste exponeringen gör att du slipper uppkomsten av så mkt brus när du tonemappar. Personligen håller jag exponeringarna två steg isär, tills jag når det histogrammet jag vill se. Där gör folk olika.

Att skapa en hdr-bild av två jpeg ser jag inte anledningen till.. vad var tanken? Det var lite av en modegrej förut att använda hdr-programmen för att skapa dom där, enligt min smak, tokfula överdrivna bilderna med halos och helt okontrollerad tonemappning. Det kan du fortfarande göra såklart med en jpeg, men då kan du nästan lika gärna tonemappa jpeg filen utan att justera ljusheten i den.

Och det är klart att photoshop talar om för dig att du inte har tillräckligt dynamiskt omfång för att skapa en hdr om du inte har det.

Är de helt olika exponeringar från början eller du har simulerat dom i datorn?

/Rommél

Då är det ju inte så konstigt. Du kan inte få ut mer i en jpg fil, bara ut RAW fil.
Men helst ska du göra det på plats. dvs ta riktiga foton med olika exponeringar.

Bara o gå ut o plåta!

mvh

/Rommél

Min erfarenhet är att CS 2 läser exifdata i jpegfilen. Alltså måste du ha olika exponeringar för att det skall fungera. Har haft problem med just detta när jag konverterat Fuji S5 filer från rå. Exifinformationen hänger inte med så då får man gå in och skriva värdena manuellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar