Annons

HJÄLP!!! Blixt på andra ridån med EOS 1D?

Produkter
(logga in för att koppla)

morfius

Aktiv medlem
Av någon anöledning så vägrar min 1D att lösa ut blixten på andra ridån. Under inställningar har jag talat om att jag vill att den skall lösa på andra ridån, men blixten löser ändå ut på första ridån. Någon som vet om det finns någon ytterligre inställning som måste ställas in för att det skall fungera. Blixten jag har är en 550EX och som funkar som den ska när jag sätter den på min sambos 10D.
 
Har du ställt in det på kameran eller blixten ?

Tror att kamerans inställning går före (över) blixtens, eller var det tvärt emot. :)
 
Jag har inte gjort någon inställning på blixten (den funkar som den ska med min sambos 10D), utan bara i kameran.
 
Jag har en 30D och 430EX. För mig spelar det ingen roll att jag ställer in synk på andra ridån i kameran. Måste ändå ställa in det i blixten.
 
Du är medveten om att du fortfarande skickar på en förblixt innnan exponering? E-TTL funktionen alltså...
Jag kan begära att blixten slår på andra ridån genom att ställa in det i Custom Function 15.
OBS! Om du har kameran ställd på "first curtain" och blixten ställd på "second" så gäller blixtens inställning...

MVH /Micke
 
mange78 skrev:
Som mikael redan sagt så har blixtens inställning prioritet.
Mnja... Riktigt så klockrent är det inte enligt manualen till 1:an..
Om du har blixten ställd på 2:a ridå så gäller blixten. Om du däremot har blixten ställd på 1:a ridå och kameran på andra så fungerar det för mig i alla fall, men det står inget i manualen som avslöjar vilken inst. som prioriteras...

Däremot står det i manualen att inställningen i Custom Function 15 gör att du kan synka på 2:a ridå med blixtar som inte har den möjligheten.

MVH /Micke
 
AlfaGTV skrev:
Mnja... Riktigt så klockrent är det inte enligt manualen till 1:an..
Om du har blixten ställd på 2:a ridå så gäller blixten. Om du däremot har blixten ställd på 1:a ridå och kameran på andra så fungerar det för mig i alla fall, men det står inget i manualen som avslöjar vilken inst. som prioriteras...

Däremot står det i manualen att inställningen i Custom Function 15 gör att du kan synka på 2:a ridå med blixtar som inte har den möjligheten.

MVH /Micke

Jo, men om blixten står på första ridå så har du ju inte gjort någon inställning på blixten. Det är ju liksom standardinställningen. Då är det givetvis så att kameran styr om du sätter den på andra ridån.
 
Fredrik H skrev:
Jo förvisso men eftersom jag skrev mitt inlägg 4 timmar före honom så förstår jag inte vad det har med saken att göra.

Du missförstod mig nog där, det var ingen tillrättavisning utan ett svar på din fundering. Ville bara poängtera att Mikael redan påtalat det.

Mvh Magnus
 
Efter lite mixtrande med inställningarna på blixten så har jag nu lyckats få blixten att lösa ut på andra ridån. Men blixten slår en mindre blixt på första ridån, vilket ställer till det en problem.

Kameran är ställd (C.Fn 15) på andra ridån och blixten på synk med andra ridån.

Kan det vara så att något har inträffat med min 1D och den har låst sig på att synka på första ridån oavsett inställning på kameran?
 
morfius skrev:
Efter lite mixtrande med inställningarna på blixten så har jag nu lyckats få blixten att lösa ut på andra ridån. Men blixten slår en mindre blixt på första ridån, vilket ställer till det en problem.

Kameran är ställd (C.Fn 15) på andra ridån och blixten på synk med andra ridån.

Kan det vara så att något har inträffat med min 1D och den har låst sig på att synka på första ridån oavsett inställning på kameran?

Det är ganska säkert förblixten (för E-TTL mätningen) som löser ut precis innan spegeln fälls upp (som Mikael sa ovan). Den går så vitt jag vet inte att undvika - men man kan tvinga den att gå tidigare mha FEL (blixtexponeringslås) eller spegeluppfällning.

/Anders
 
morfius skrev:
Efter lite mixtrande med inställningarna på blixten så har jag nu lyckats få blixten att lösa ut på andra ridån. Men blixten slår en mindre blixt på första ridån, vilket ställer till det en problem.

Kameran är ställd (C.Fn 15) på andra ridån och blixten på synk med andra ridån.

Kan det vara så att något har inträffat med min 1D och den har låst sig på att synka på första ridån oavsett inställning på kameran?

Är inte den mindre blixten du ser ETTL systemets blixt som används vid ljusmätningen? Den går ju av innan slutaren öppnas.
 
Magnus och Anders: Det stämmer... Den är bedydligt svagare än den som går av på andra ridån. Det är kanske en förblixt.. Men den går av väldigt när första rådån, så nära att jag inte kan säga om det sker före eller efter slutaren öppnas.
 
morfius skrev:
Magnus och Anders: Det stämmer... Den är bedydligt svagare än den som går av på andra ridån. Det är kanske en förblixt.. Men den går av väldigt när första rådån, så nära att jag inte kan säga om det sker före eller efter slutaren öppnas.

Man kan ofta se förblixten genom sökaren innan spegeln fälls upp. Om förblixten ställer till problem så kan du väl köra blixten manuellt?
 
morfius skrev:
Magnus och Anders: Det stämmer... Den är bedydligt svagare än den som går av på andra ridån. Det är kanske en förblixt.. Men den går av väldigt när första rådån, så nära att jag inte kan säga om det sker före eller efter slutaren öppnas.

Det här går ju sjukt snabbt, så det är svårt att hinna se att förblixten går av innan spegeln fälls upp. Men det måste vara förblixten du ser.
 
morfius skrev:
Magnus och Anders: Det stämmer... Den är bedydligt svagare än den som går av på andra ridån. Det är kanske en förblixt.. Men den går av väldigt när första rådån, så nära att jag inte kan säga om det sker före eller efter slutaren öppnas.
Som jag skrev tidigare:
Slå av E-TTL och nyttja det gamla och betydligt sämre TTL om du inte vill ha förblixt. Eller kör blixten manuellt, samma effekt men väldigt långsamt att hantera.

(Hade för mig att det fanns en CF för att välja E-TTL eller TTL men hittar den inte i manualen)

Inte för att jag förstår vad det skulle innebära för problem med förblixt innan slutaröppning, man jag antar att du har nån anledning. :)
 
AlfaGTV skrev:
Som jag skrev tidigare:
Slå av E-TTL och nyttja det gamla och betydligt sämre TTL om du inte vill ha förblixt. Eller kör blixten manuellt, samma effekt men väldigt långsamt att hantera.

(Hade för mig att det fanns en CF för att välja E-TTL eller TTL men hittar den inte i manualen)

Inte för att jag förstår vad det skulle innebära för problem med förblixt innan slutaröppning, man jag antar att du har nån anledning. :)

Canons digitala stöder väl inte TTL som väl mätte ljuset som reflekterades mot filmen?? Förblixten kan ställa till problem om den triggar slavblixtar som annars skulle tänts av huvudblixten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.