Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! behöver en färgsvag färgfilm...

Produkter
(logga in för att koppla)
... eller det enklaste är förstås om du använder ett labb med digital kopiering - då skruvar de ned kontrast eller färgmättnad för kopian, precis som du vill ha den. Då behöver du inte heller bekymra dej om filmen eller exponeringen annat än det gamla vanliga för att få en riktigt exponerad bild.

Steinick - tack för länken till Joyce Tenneson - vilka fantastiska bilder! Man blir så inspirerad! Jag gissar att många av dem är handkolorerade...
 
Fick lite info från en som jobbat med Joyce (numera på Polaroid som konstansvarig) om hur hon jobbar.

”For more than a decade, Joyce Tenneson has used the Polaroid 20x24 camera to
make her most notable work, the photos for which she has made her reputation
as an international photographic figure. In the '80s and '90s, she
primarily used Polacolor and in the late '90s, she began to combine Polaroid
color and black-and-white 20x24 components to achieve a sepia look that is
called "Chocolate."
 
Måla en fond i svaga mjuka färger.
Riktigt mjuk ljussättning, kanske med en lite svagt rosa färgton.
Man kan ju kombinera ljussättningen med att man målar med ljuset.
Kanske soft på gluggen... hela eller bara vissa delar.
Helst använda Polaroidfilm, tex 809.
Man kan ju använda ett Polaroid färgneg tillsammans med ett Polaroid s/v kopia för att få en slags kemisk crossprocess. Men det ger mer en slags sepiaton och inte så mycket åt pastell hållet.

Sen behöver ju inte bilden vara klar i och med det första kameratrycket. Det går ju utmärkt att manipulera "fotografiskt" till skillnad från tex Photoshop.
Man kan ju utgå från en kopia man tycker är bra och sen plåtar man av den och det är då man tillför lite "manipulering". Man kan ju tex plåta genom olika riktigt tunna tyger i svaga färger. Måla på kopian. Dubbelexponera. Lägga kopian i vatten och plåta genom vattnet. ??Det är bara att testa??

/Jacob vP
 
?

tackar för råden om du man skulle kunna göra...

men jag fick bara en hum om hur man ska göra, att andvända en storformatare med polaroid....
mer vet jag inte...

jag undrar vad är crossprocessen, Jacob vP? hur fungerar den?

men nu så kommer jag att andvända teater smink och puder, för att få ljusare färger, om det inte ser bra ut så..?

fast vilken film jag ska andvända vet jag inte..

jag hittade inget om fuji NPS, men det med att förbelysa negget är väl inte så smart om man vill efterlikna Joyce Tenneson, det resulterar ju till att skuggorna får bättre täckning och högdararna inte kan blir inte lika vita...

om någon sitter och tycker på hemligheten så kläm ut det så hade jga varit tacksam..=)


/Anton
 
Hej.
Polaroids "crossprocess" gör man med de lite större polaroiderna. Då har man separata negativ och kopior/positiv. Efter exponering av negativet i kameran så lägger man ihop det med "kopian" i en spec framkallningsmaskin. Eftersom neg och pos är separerade så har man möjligheten att lägga ihop ett färgneg men en kopia el pos som är avsett för svartvitt. Då för man bilder som drar lite åt sepia hållet. Inte riktigt det som du var ute efter, men en ganska fin effekt ändå.

Jag tror, efter att ha tittat på den bild du bifogade, att hela "hemligheten" inte ligger i vilken slags film som ska användas. Det är så mycket mer än så som gör att man når fram till det resultat man vill ha.

Men lycka till!

/Jacob vP
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.