Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! behöver en färgsvag färgfilm...

Produkter
(logga in för att koppla)

Nendil

Medlem
tjena alla...

jag ska plåta lite studiokort nu på lördag, och jag behöver en film som inte är så stark i färgerna, helst en sådan som påminner om en svartvit film...om nu förstå vad jag menar


snälla, snälla svara snart....behöver den nu!!

tack på förhand..

/Anton
 
Ähum

nää jag är nedsen, men jag tycker det är inte det är någon utmaning, om man nu kan fixa det på klassisk väg..

men tack ändå..
 
Kanske

Kodak Portra vc.. den är.. tja inte så svag kanske men den ger lite skeva färger.. intressant att plåta med, speciellt i studio.
 
Portra VC torde you vara precis motsatsen till vad anton frågade efter :)

VC Står ju för Vivid Color...
 
Det räcker ju knappast att göra ett filmval för att åstadkomma den effekt Anton verkar vara ute efter. EPP och Astia må vara mindre mättade än Velvia och E100VS men färglösa är de ju inte.

Men Anton, vad är det egentligen för effekt du är ute efter? Kan du peka på något exempel någonstans på den världsvida väven?
 
Kodak portra 100 nc är ganska svag i färgerna, om än inte så svag som du vill. Kolla på bilderna höstporträtt i mitt album porträtt.

Kanske går det att reducera färgerna ytterlgiare genom att överexponera?

Även Fujis porträttfilm för ISO 400 blivit utskälld för att vara färg- och kontrastlös....

Annars så känner jag inte till någon riktigt färglös färgfilm. Kanske är det så att man måste handkolorera, databehandla elelr på anant sätt manipulera för att uppnå det här resultatet...
 
Fuji NPS är rätt blek. Har testat lite naturbilder som blev väl bleka, samt lite porträtt som fick bra naturlig/svag färgskala.
 
Ungefär såhär

jag har hittat en bild på www.Photo.box.sk av Tennison.

och det är såhär svaga fäher jag vill ha,

jag pratade med en kompis och han sa att om man framkallar bilderna själv så kan man fixa så att färgerna bli svaga, dock lite omständigt, tyvärr.

men det kasnke fins en film som får dessa färger nedan??
 

Bilagor

  • -tennson09.jpg
    -tennson09.jpg
    9.7 KB · Visningar: 582
Senast ändrad:
Det låg lite tips om hur man kan göra på den siten du hittade bilden på... Jag tror att det bygger mycket på färgsättning och make-up, sedan är det bara att köra "portra nc" och riktigt mjukt ljus.

Lycka till.
 
behöver fortfrande hjälp..

jag har kollat på dom flesta filmer som har angivigts här, men jag har inte hittat vad jag letar efter...

Så letar jag på fel område? är det inte filmen det handlar om utan framkallning eller vad?

om någon har en humm om hur tusan man får till en bild som den här ovan, så hade jag varit väldigt tacksam.

tack igen på förhand för alla råd..

cs
 
Anton,
Ja är övertygad om att den bild du hänvisar till är handkolorerad - antingen analogt eller digitalt. Man ser det på att skuggorna på kroppen är grå, och inte "beige" eller rosalila som de skulle vara om det var taget med färgfilm.
Traditionell handkolorering går till så, att du plåtar med svartvit film, och sedan kopierar med ganska mjuk kontrast på halvmatt eller matt fiberpapper, för att sedan gnida ut tunna lager av konstnärsoljefärg för att få lite färgnyanser där du vill ha dem. Du använder då topz eller bomullstussar för att få färgen jämn. Jag kan maila en mer utförlig instruktion om du är intresserad.

Om du absolut vill använda färgfilm, så borde det gå att få fram bilder med låg färgmättnad genom att överexponera i fotograferingsögonblicket, och sedan underframkalla filmen motsvarande steg i labbet. Jag har själv aldrig testat det, men rent teoretiskt borde det gå (det är alltså omvänt mot pressning, där man ökar kontrasten genom att underexponera o överframkalla). Har du en film med låg färgmättnad (portra NC?) från början, och dessutom mjuk ljussättning, så hjälper också det till. Du får förstås lämna filmen till ett kunnigt labb, där man har möjlighet att påverka framkallningstiden manuellt.
 
Överexponering? Absolut inte om det gäller negativ film, då förstärks färgerna.


Om jag skulle pröva mig fram till denna effekt skulle jag göra så här:

Sminka jämnt och mjukt, eventuellt med en del puder.
Diffus ljussättning för att inte få skarpa skuggkonturer.
Fotografera med Fuji NPS. (Inte överexponera.)
Kopiera på Agfas porträttpapper
Eventuellt förbelysa eller till och med svagt slöja fotopapperet innan exponering.


Eller överexponera och underframkalla E-6 film. Rejält.

Eller handkolorera

Eller bearbeta i komputorn.

Eller (som Joyce gör/gjorde) använda Polaroidfilm i storformataren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.