Annons

HJÄLP! autofokus pajar, samtidigt får jag inte loss objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

happyemsen

Ny medlem
Jag har en canon eos 450D, dessutom har jag ett fast objektiv canon EF1.8 II. Häromdagen tog jag lite bilder, plötsligt slutar autofokus att fungera. Jag testar allt möjligt; jag formarterar kameran, stänger av och sätter på kameran ett otal gånger, växlar mellan manuellt och auto-fokus men inget hjälper. Då jag verkligen ville fota den dagen försökte jag byta till ett annat objektiv, men då får jag inte bort objektivet. Det spelar ingen roll hur jag än gör, det vill inte lossna.

Är det någon som kan ha en aning om vad som hänt? Har någon annan varit med om detta?

Jag är mycket tacksam för hjälp!

MVH emelie

Menar du att fast du trycker in låsknappen på kameran, så går inte objektivet att vrida tillbaka så att det går att ta av? Eller går det inte att trycka in knappen?

Jo, jag kan trycka in låsknappen och jag kan vrida objektivet ett halvt varv men det lossnar inte hur jag än gör, verkligen märkligt fel. Jag får ju såklart lämna in kameran men jag tänkte testa här först, om någon hade en lösning på problemet i bakfickan =)
Detta irriterar mig då jag använder kameran nästan dagligen och nu går den inte använda....

Ett halvt varv?? Är det sant eller bara något du högg till med? Ett halvt varv är ju en bra bit längre än vad det ska gå. Låter ju som om hela fattningen har lossnat i så fall.
Om du inte trycker in knappen, kan du fortfarande vrida optiken då, eller sitter den fast då?
När optiken sitter på, var är den röda plutten då? Objektivet ska gå att vrida ungefär 3/16 varv, när man satt på det. Hamnar plutten där den ska då? När du vrider tillbaka ska röda plutten vara rakt upp när du ska kunna ta av optiken.
Har du en annan kamera, så du kan fotografera eländet och visa hur det ser ut?

ok jag ska erkänna att jag bara drog till med ett halvt varv (tyvärr skrev jag utan att kontrollera hur det egentligen var). när jag nu testar återigen så kan jag kanske inte vrida objektivet så långt som jag brukar, jag har dessvärre aldrig riktigt tänkt på hur långt man ska kunna vrida objektivet innan det lossnar. nu kan jag vrida det så att den röda plutten hamnar mittemellan där den ska vara och rakt upp, om du förstår. det verkar alltså som att jag inte kan vrida objektivet tillräckligt långt, det tar stopp. den röda pricken sitter dock där den brukar när objektivet är fastlåst, och det klickar till på samma sätt som det brukar göra när den "fastnar" i rätt position. jag kan inte vrida objektivet när det är låst.
tack för att du tar dig tid!

Jaha, det förklarar ju varför du inte kan få bort objektivet. Plutten måste stå rakt upp, på någon mm när (när det är EF-optik med röd plutt; för EF-S med vit plutt gäller inte samma läge på plutten).

Alltså har någonting lossnat och gjort att objektivet inte går att rotera som det ska. Det är nog ganska dystert läge, är jag rädd. Även på verkstaden kommer de ju inte åt att göra något, om det inte går att få bort objektivet. Har du provat med (milt) våld, lirka fram och tillbaka, svordomar eller andra väl beprövade universalknep?

usch det där lät inte alls kul... har inte provat med allt för mkt våld ännu då jag är rädd att garantin inte ska gälla om bryter upp det. jag får väl helt enkelt bege mig till "verkstan" och höra med dem och hoppas att garantin täcker detta då det endast är 4 månader sen jag införskaffade mig objektivet
tack för hjälpen

Ibland kan ju milt våld tillsammans med list (lirka fram och tillbaka, hålla kameran i olika lägen, om det är något som kan fås att "trilla ner" på något bra håll) göra någon nytta.

Annars har jag yxa... ;-) Börja bara inte tro på ryktena om mig som mordbrännare!

Ett tips är att inte använda något våld alls. Leta istället upp en verkstad som kan hjälpa dig, om du har sönder prylarna mer blir det förmodligen ännu svårare att laga.

Är mycket intresserad hur denna historia slutade, en uppföljning hade suttit fint!

Sitter precis i samma situation, samma kamera och samma objektiv.

Sitter och funderar på om den hamnat snett i något spår, men då förstår jag inte hur den kan fungera klockrent. Autofokus, bländare. Allt fungerar, tar perfekta bilder. Enda problemet är att när man ska lossa på objektivet så kommer den bara halvvägs (den röda plupen ska ju stå vid ca klockan 12 om jag minns rätt), sen tar det tvärstopp.

Ska slå en signal imorrn till Canon. Troligtvis blir det ett besök till serviceverkstaden :-(

Är mycket intresserad hur denna historia slutade, en uppföljning hade suttit fint!

Sitter precis i samma situation, samma kamera och samma objektiv.

Sitter och funderar på om den hamnat snett i något spår, men då förstår jag inte hur den kan fungera klockrent. Autofokus, bländare. Allt fungerar, tar perfekta bilder. Enda problemet är att när man ska lossa på objektivet så kommer den bara halvvägs (den röda plupen ska ju stå vid ca klockan 12 om jag minns rätt), sen tar det tvärstopp.

Ska slå en signal imorrn till Canon. Troligtvis blir det ett besök till serviceverkstaden :-(

Då kan det vara så illa att någon utav skruvarna i objektivets bajonett har gängat ut sig lite och hugger tag låssprinten.

Testa att hålla in knappen (den du trycker in när du ska ta bort objektivet) under hela vridningen.

Då kan det vara så illa att någon utav skruvarna i objektivets bajonett har gängat ut sig lite och hugger tag låssprinten.

Testa att hålla in knappen (den du trycker in när du ska ta bort objektivet) under hela vridningen.

Kan vara en orsak. Fast i mitt fall tror jag inte det, då jag bara hade objektivet påskruvat i runt 10 min (till skillnad från trådskaparen).

Jag är rädd för att jag dragit fast objektivet felgängat, eller om EF eller EF-S gängorna på något sätt blandats ihop.

Jag provade precis som du sa, att hålla in knappen hela tiden. Jag provade med så mycket kraft jag vågade att vrida och vicka och bända, men det satt stenhårt fast. Skulle jag använt mer kraft än jag använde skulle det finnas risk att saker och ting skulle kunna gå och sönder så jag la ner dessa försök.

Kamera och objektiv lämnades in till InterVision här i Malmö (Canon's serviceverkstad). Jag återkommer såfort jag har fått mer information från dem.

Dags för en uppföljning.

Jag lämnade som sagt in kamera+objektiv till Canon's servicecenter här i Malmö och de uppskattade att de skulle ta runt 2 veckor.

Fick SMS och kunde hämta ut kamera+objektiv exakt två veckor efter jag lämnat in det.

Glädjande nog kunde de demontera objektivet utan att skada vare sig kamera eller objektiv. Kostnaden var mycket lägre än vad jag befarat, endast 811 SEK (fast pris på 750 SEK och sedan tillkom verkstadsmaterial för 61 SEK).

Som ni förstår så ville jag veta vad som hade hänt, så inte samma misstag händer igen. Tyvärr kunde jag inte få prata med serviceteknikern som utförde arbetet. Men de sa att troligtivs hade bakstycket på objektiv på något sätt kommit loss en aning, exempelvis genom en hård stöt eller av andra anledningar.

Fast i mitt fall hade jag köpt objektivet begagnat och hade bara haft det monterat i 5-10 min för allra första gången då det fastnade (och under den tiden utsattes det inte för några stötar eller liknande). Men, det kan ha råkat ut för stötar i tex Postens transport och bakstycket var lite löst redan när jag monterade det. Det är min gissning vad som hänt.

Fast jag har försökt hitta var exakt objektivet fastnat - men inte hittat något uppenbart i vare sig kamerahuset eller objektivet. Jag vet ju ungefär hur långt jag kunde skruva objektivet, därför letade jag efter ställen där det kunde fastna när jag vridit så långt jag kunde.

Enda gissningen jag har är att en skruv var något lös redan inna jag monterade objektivet. Är osäker men tyckte det gick bara en aningens lite trögare att montera 50mm objektivet när det fastnade.

Detta objektiv verkar ha varit inblandade i flera liknande situationer, dvs där man inte kan få loss objektivet från kamerahuset. Kan kanske vara så att skruvarna på detta objektiv har en tendens att skruva ut sig själva?

Eftersom hela objektivet är i mer eller mindre billig plast, så även gängorna är jag nästan förvånad över att jag inte läst någon tråd om detta tidigare.. Kan inte behövas en speciellt hård duns för att den lille rackaren ska ge med sig! Hoppas min klarar en vända hos intervision dit den blev skickad idag ^^

Vi är flera som har råkat ut för detta problem med just detta objektiv.

Men just gängorna samt infästningen av kontaktlisten (sitter med två skruvar) är exakt likadant som de vanliga kit-objektiven EF-S 18-55 3.5-5.6 IS och EF-S 55-250 4.0-5.6 IS. Så det tror jag inte har något med detta problem att göra.

Det som däremot skiljer (vad jag kan se) är att 50 mm objektivets bajonettfattning inte sitter fast med synliga skruvar utifrån. Exakt hur det sitter fast vet jag inte. Möjligtvis kan det vara så att bajonettfattningen på något sätt arbetar sig loss och inte följer till 100% objektivet när man vrider loss det.

En annan som hade samma problem med samma objektiv lämnade in det på Intervision nyligen och fick enligt uppgit bajonetten utbytt.

Anton L : Om du har möjlighet, försök få mer information från Canon kring vad som har åtgärdats. Vi som lämnade in till Intervision fick tyvärr inte särksilt mycket information kring vad själva problemet egentligen var. Man vill ju inte att detta ska hända igen så att säga.

ANNONS