Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittat massa gamla objektiv....

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
...tillsammans med en slr vid namn Canon AE-1 (svärfars gamla utrustning). Här fanns mycket trevlig optik vill jag lova, skulle ju vara kalas om dom gick att använda ihop med min 300D. Är det möjligt? Förmodligen inte? Måste väl ha nån typ av adapter el. liknande? Vad vill ni veta för att kunna svara på min fråga? Eller blir det någe knas med exponeringen om man använder dessa gamla strutar?
Har handboken till AE-1 huset men det framgår ingenstans hur gammalt det är.

Tack!
 
Det går inte att använda objektiven med din 300D. Men du ska vara glad ändå, AE-1 är en jättetrevlig kamera från andra halvan av 70-talet. En enkel o bra kamera att ha som komplement till din digitala.

Tillägg: Det finns adapter, men krångligt att använda och dåligt resultat. En del använder adapter för macrofoto med gamla FD-macroobjektiv. För "vanlig" fotografering kan man glömma det.
 
AE-1 har canon FD-fattning vilken inte är kompatibel med den EF-fattning som gäller idag. Det finns adaptrar, men de ger endera försämrad bildkvalitet på grund av att adaptern innehåller linser eller också förlorar man oändlighetsfokus pga att objektivet hamnar för långt från filmplanet.

Det finns en massa trådar om detta redan om du vill veta mera.

Tekniskt är det dock inga problem att använda manuell optik på en canon EOS-kamera om man hittar en lämplig adapter.
 
Obbe skrev:
...tillsammans med en slr vid namn Canon AE-1 (svärfars gamla utrustning). Här fanns mycket trevlig optik vill jag lova, skulle ju vara kalas om dom gick att använda ihop med min 300D. Är det möjligt? Förmodligen inte? Måste väl ha nån typ av adapter el. liknande? Vad vill ni veta för att kunna svara på min fråga? Eller blir det någe knas med exponeringen om man använder dessa gamla strutar?
Har handboken till AE-1 huset men det framgår ingenstans hur gammalt det är.

Tack!

AE1'an kom väl i slutet på 70 talet vill jag minnas, trevlig kamera med slutarautomatik (tror jag) Men den kameran hade FD-objektiv som har en silvrig ring i ändan som man vrider fast gluggen på kameran med, sen har inte dom gluggarna autofocus heller. Jag vet inte om det finns någon adapter till dom. Men behåll Svärfars kamera, den är väldigt bra, och det kan ju vara trevligt att fota film också ibland, kanske dia som du sen scannar in i datorn ?

mvh Kent.
 
Hade det nästan på känn att det inte skulle funka. Synd synd.... hittade ett macroobjektiv som jag gärna hade sett på min 300D. Får väl sticka iväg och köpa sån där film som en del stoppar i sin kamera ;)

Tack i allafall.

(någon som vet om det är något värde i gamla FD objektiv och om det finns någon butik/handlare som är intresserad av inköp/inbyten i 08-området?)
 
Visst finns det värde i gamla FD och FDn-objektiv.
De vanligaste gluggarna brukar gå för 500 - 1000 kr men en del kan kosta betydligt mer. Titta på annonserna här på FS och på t.ex Tradera, där det dyker upp FD-optik ofta, för att få ett grepp om prisbilden.
 
AE1 var första microprocessorbestyckade kameran, och har bländarautomatik* samt manuellt läge.
En riktig säljsuccé(upprepad med EOS 1000 runt 1990, första "billiga" AF-kameran...)

*Du ställer tiden och kameran väljer bländaren om du kör autoläget.

De äldre FD-objektiven hade den silvriga låsringen, men från slutet av 70-talet kom FD-gluggarna utan denna ringen.Samma fattning men snabbare montering.

Ska du köra med autoläget, sätt då bländarringen på minsta bländaren (högsta talet alltså...) eller möjligen finns det ett "A"-läge på den ringen, välj då det.Tuta & kör...ljusmätaren var inte alls tokig, gick bra köra diabilder, och iaf dom fasta FD-gluggarna är bra grejor!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.