Annons

Hittat en av mina bilder i annons

Produkter
(logga in för att koppla)
Haft en första dialog med Bostads företaget, och de vart väldigt chockade!! De brukar alltid ha koll på att bilder som används är köpta eller med fotografens tillstånd. Min bild hade de fått ifrån fotbollslaget som vi mötte och som de gör reklam för, så de var tvungna att kontakta dem då det var de som skickat över materialet i sin helhet till dem.

De lovade att återkomma till mig besked när de hade talats vid om detta.

Fortsättning följer....
 
Haft en första dialog med Bostads företaget, och de vart väldigt chockade!! De brukar alltid ha koll på att bilder som används är köpta eller med fotografens tillstånd. Min bild hade de fått ifrån fotbollslaget som vi mötte och som de gör reklam för, så de var tvungna att kontakta dem då det var de som skickat över materialet i sin helhet till dem.

De lovade att återkomma till mig besked när de hade talats vid om detta.

Fortsättning följer....

Spännande!

Men moms kan du som sagt inte debitera om du inte är momsregistrerad.

/Janne
 
Det låter bra att dom tar saken på allvar. Men bostadsföretaget och fotbollslaget får väl sinsemellan göra upp om vem som ska ta på sig ansvaret för detta. Du skickar väl fakturan till bostadsföretaget i vilket fall. Vad jag menar är att du inte ska behöva vänta på dina pengar medan dom utreder saken. Någon har ju missat någonstans, och det är inte du.
 
Det låter ju bra. Hoppas att dom rappar på med detta då. Sen får väl bostadsföretaget och fotbollslaget sinsemellan göra upp om vem som ska ta på sig ansvaret för detta. Du skickar väl fakturan till bostadsföretaget.

Precis , man ska inte gå vidare om det är flera parter inblandat, tex reklambyrå. Kontakta bostadsbolaget.

Sen är de ute på djupt vatten med avsaknad av model release. Där vet jag faktiskt inte hur man gör i svensk reklam när det är ett helt fotbollslag som kanske tom är mindreåriga (om det hade varit en bildbyråbild hade det krävts av varje spelare och målsman, bevittnat). Det är dock ingen fråga mellan fotografen och bostadsbolaget men man ska nog nämna problemet ändå.
 
Haft en första dialog med Bostads företaget, och de vart väldigt chockade!! De brukar alltid ha koll på att bilder som används är köpta eller med fotografens tillstånd. Min bild hade de fått ifrån fotbollslaget som vi mötte och som de gör reklam för, så de var tvungna att kontakta dem då det var de som skickat över materialet i sin helhet till dem.

De lovade att återkomma till mig besked när de hade talats vid om detta.

Fortsättning följer....

Fått bilden från NN, klassisk replik från förövaren i såna här ärenden! :-(
Det är ingen annan än bostadsbolaget om använt bilden och står med rumpan bar!!

Skulle inte förvåna om någon från ¨fotbollslaget¨ hör av sig och ber dig vara givmild och inte för hård mot Bostadsbolaget ;-)
Fotbollslaget vill ju inte stöta sig med en sponsor.....
 
Fått bilden från NN, klassisk replik från förövaren i såna här ärenden! :-(
Det är ingen annan än bostadsbolaget om använt bilden och står med rumpan bar!!

Skulle inte förvåna om någon från ¨fotbollslaget¨ hör av sig och ber dig vara givmild och inte för hård mot Bostadsbolaget ;-)
Fotbollslaget vill ju inte stöta sig med en sponsor.....

Så är det säkert. Kan tänka mig vara lite givmild och inte debitera det fulla 8000:- om de
löser det snabbt.... Vi får se vad de säger när de hör av sig.
 
Ja, såna här ärenden har en tendens att dra ut på tiden om man är "snäll". Jag talar av egen erfarenhet....
Du kan ju avvakta deras svar, men sen bestämmer du dig för vad du vill ha betalt, skickar fakturan och sen är problemet deras.
 
Skicka fakturan via frilansfinans så blir det smärtfritt för dig samt smärtsammare för bostadsbolaget.

/stefan
 
Skicka fakturan via frilansfinans så blir det smärtfritt för dig samt smärtsammare för bostadsbolaget.

/stefan

Känns onödigt dyrt när jag endast gör det som hobbyverksamhet, och kan göra avdrag på hela beloppet mot min utrustning. Frilans Finans drar ju bort det som skall betalas i skatt + 6%. Gör jag det själv kan jag använda hela beloppet mot mina tidigare kamera köp.
 
Är det nåt jag lärt mig här på fotosidan efter alla år som medlem så är det att ALDRIG ge bilder till idrotts-föreningar. Då sprids de som löv för vinden till tidningar, företag och gud vet allt, utan att fotografen får en enda spänn.
 
Är det nåt jag lärt mig här på fotosidan efter alla år som medlem så är det att ALDRIG ge bilder till idrotts-föreningar. Då sprids de som löv för vinden till tidningar, företag och gud vet allt, utan att fotografen får en enda spänn.

Kan nog vara så... Dock är jag själv medlem och har en gång i tiden spelat där, så att de får mina bilder är av väl mening och de vet vad som gäller att de inte får använda mina bilder i tryck utan min tillåtelse så de har inte givit bort bilden., och de frågar mig varje gång de gör någon tryck sak om det är ok att de gör det, de är också noga att alltid skriva "Foto: Stefan Kroll" på sina tryck saker. Samt att jag allt som oftast brukar få vara smakråd innan de trycker något och då även ser hur det slutliga materialet kommer se ut. Denna bilden kommer denna gång ifrån motståndarelaget som då förmodligen tankat ner den ifrån antingen Facebook eller Flickr.
 
I många fall är det nog så att "dom" chansar och "lånar" en bild.
Sen om det bara kostar 5-10.000 per anmäld bild så blir nio bilder gratis,
det ser "dom" nog som prisvärt.
 
I många fall är det nog så att "dom" chansar och "lånar" en bild.
Sen om det bara kostar 5-10.000 per anmäld bild så blir nio bilder gratis,
det ser "dom" nog som prisvärt.

Visst är det så. Och det är just därför jag tycker man ska trycka dit bildtjuvar ordentligt.

Lite citat:

- Vi är alltid noggranna men just denna gång verkar kollen ha missat.

- Vi fick bilden av xxx som vi jobbat länge med, och då trodde vi det var ok.

- Ok vi gjorde fel. Men vi kan lova att vi ska beställa någon slags jobb från dig i framtiden. Det låter väl bra?

- Vi har väldigt liten budget, vi har inte råd (...)

- Jamen du har ju själv publicerat bilden så då måste det ju vara ok.

- Du har ju ändå inte förlorat något så en T-shirt räcker väl som kompensation?

- Kan du inte se det som gratis reklam? Vi skiver ut dina kontaktuppgifter i nästa utskick? Du kanske tjänar massor med pengar på detta.

- Om vi hade vetat om det här hade vi tagit någon annan gratisbild, det finns så många på nätet.

- Det stod inte att man inte fick kopiera bilden
 
Ja, det låter kanon. Jag vill dock ha betalt för det framtida jobbet idag.

Framtida jobb ja. Det jag blev erbjuden av dem idag..... Tackade nej till det.
Det är nu avslutat, fick kanske inte det jag vill ha men ändå så att jag är nöjd och slipper hålla på med det framöver. Nu skall jag bara skicka en faktura och se om jag får betalt för den.
 
Framtida jobb ja. Det jag blev erbjuden av dem idag..... Tackade nej till det.
Det är nu avslutat, fick kanske inte det jag vill ha men ändå så att jag är nöjd och slipper hålla på med det framöver. Nu skall jag bara skicka en faktura och se om jag får betalt för den.

Så de erbjöd dig (chans till) framtida jobb som ersättning?

Såå B. Och förutsagt.
 
Framtida jobb ja. Det jag blev erbjuden av dem idag..... Tackade nej till det.
Det är nu avslutat, fick kanske inte det jag vill ha men ändå så att jag är nöjd och slipper hålla på med det framöver. Nu skall jag bara skicka en faktura och se om jag får betalt för den.

Varför tacka nej till det? Se bara till att få ned det i ett avtal. Enklast är att de förbinder sig att köpa minst X timmar inom Y månader och om de inte avropat dessa timmar har du rätt att fakturera ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.