Annons

Hittat en av mina bilder i annons

Produkter
(logga in för att koppla)

stefank69

Aktiv medlem
Ville höra här vad ni tycker. Har hittat en av mina bilder i en annons som har används av ett bostads bolag för att göra reklam för deras samarbete med en fotbolls klubb. Annonsen är för rabatt till entré på en av deras matcher (obs klubben är inte samma som jag fotar för).
Som jag ser det.

- De har inte mitt tillstånd att använda bilden.
- Ingen byline.
- De har klippt om bilden.
- Jag har inte inhämtat tillstånd från personer på bilden att användas
i annonserings sammanhang. Så det kan de inte fått.

Vad skall man begära i skadestånd/anspråk på ett sådant förfarande?

Jag har läst lite och om jag har tolkat det rätt, så är principen om jag inte missförstått
det hela, att jag kan sätta priset på en sådan bild utanför prislistor (säg 2500), sedan är det
100% för att de inte begärt tillstånd, 50% för de inte använt byline.

Men hur är det med delen att de inte har personerna på bildens tillstånd?

Tacksam för synpunkter.

Stefan
 
Ville höra här vad ni tycker. Har hittat en av mina bilder i en annons som har används av ett bostads bolag för att göra reklam för deras samarbete med en fotbolls klubb. Annonsen är för rabatt till entré på en av deras matcher (obs klubben är inte samma som jag fotar för).
Som jag ser det.

- De har inte mitt tillstånd att använda bilden.
- Ingen byline.
- De har klippt om bilden.
- Jag har inte inhämtat tillstånd från personer på bilden att användas
i annonserings sammanhang. Så det kan de inte fått.

Vad skall man begära i skadestånd/anspråk på ett sådant förfarande?

Jag har läst lite och om jag har tolkat det rätt, så är principen om jag inte missförstått
det hela, att jag kan sätta priset på en sådan bild utanför prislistor (säg 2500), sedan är det
100% för att de inte begärt tillstånd, 50% för de inte använt byline.

Men hur är det med delen att de inte har personerna på bildens tillstånd?

Tacksam för synpunkter.

Stefan


Låt dem lägga sina kort på bordet först.
Börja med ett vänligt mail-samtal och fråga hur de fått tag på bilden samt hur det tänkt göra med ersättning till fotografen?
Alltid dumt att börja med taggarna utåt tycker jag.

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Tack, hade nog tänkt så också. Men viktigast personerna på bilden har ju inte medgivit att bilderna används i annonsen. Vad gäller den biten?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Upplagan har jag inte framför mig, har papperna liggandes hemma. Får kolla det, vad jag vet är den inte publicerad på nätet. Dock är det ett av de större bostadsbolagen i Göteborg så uppskattningsvis 21-22000 lägenheter. Vet inte riktigt hur man mäter spridningskretsen på det. Men det borde ju stå i tidningen. Får kolla mera i den vad som exakt står.
 
Upplagan har jag inte framför mig, har papperna liggandes hemma. Får kolla det, vad jag vet är den inte publicerad på nätet. Dock är det ett av de större bostadsbolagen i Göteborg så uppskattningsvis 21-22000 lägenheter. Vet inte riktigt hur man mäter spridningskretsen på det. Men det borde ju stå i tidningen. Får kolla mera i den vad som exakt står.

Vet du hur de fått tillgång till din bild?
 
En av 2 vägar, Klubbens jag fotograferar för Facebook alternativt min Flickr. Det är endast på dessa 2 vägar jag kan tänka mig.
 
Det jag grunnar över är var gränsen går för vad som anses kommersiellt. För visst är det så, att det är bara med bilder som används kommersiellt som man måste ha de avbildade personernas tillstånd?
 
Jo men är det inte kommersiellt när den används i reklam syfte med rabattkupong? Ligger som en bilaga till deras kundtidning med en massa kuponger där de boende kan ta del av erbjudanden av olika slag. De försöker ju på så sätt dra folk till sin match. Visst det är spelare från egna laget med på bilden (inte bostadsföretagets då, utan samarbetspartnern) men även 2 spelare ifrån det laget jag fotograferar.
 
Det är mycket möjligt att det är så. Hoppas att någon har erfarenhet och kunskap kring detta och kan svara.
 
Jag tycker att diskussionen hittills varit bra, med vettiga synpunkter.
När det gäller ersättningen för den stulna bilden så är det vanligt att man begär 10 gånger bildpriset.
Ett vanligt förekommande pris för arkivbilder är 800 kronor + moms.
Du kan alltså skicka en räkning på 8 000 kr + moms (momsen tar du upp i din deklaration som inkomst om du inte har eget företag.
 
Tack Bernt,
Hade uppenbarligen inte koll på priset då. Men ditt sätt att räkna var ju bättre.
Så om jag förstår rätt, jag driver ingen firma utan som hobbyverksamhet.
Skall jag då ändå debitera moms? Trodde det endast var för näringsidkare.
Redovisar man då momsen som en ren inkomst och så kan företaget ändå
dra av den? Låter lite konstigt, men jag är ingen klippa på moms.

Stefan
 
Tack Bernt,
Hade uppenbarligen inte koll på priset då. Men ditt sätt att räkna var ju bättre.
Så om jag förstår rätt, jag driver ingen firma utan som hobbyverksamhet.
Skall jag då ändå debitera moms? Trodde det endast var för näringsidkare.
Redovisar man då momsen som en ren inkomst och så kan företaget ändå
dra av den? Låter lite konstigt, men jag är ingen klippa på moms.

Stefan

Ja, så har jag också fattat det. Nämligen att du tar upp det som inkomst, medan företaget drar av momsen i vanlig ordning. Jag frågade på Skatteverket för några år sedan och fick det svaret.
Men som sagts tidigare, börja lite lugnt i dina kontakter med företaget som snodde bilden.
 
Jag tycker att diskussionen hittills varit bra, med vettiga synpunkter.
När det gäller ersättningen för den stulna bilden så är det vanligt att man begär 10 gånger bildpriset.
Ett vanligt förekommande pris för arkivbilder är 800 kronor + moms.
Du kan alltså skicka en räkning på 8 000 kr + moms (momsen tar du upp i din deklaration som inkomst om du inte har eget företag.

Det går ju inte om bilden inte är till salu.

Minst 10 000 låter väl bra, det var tryckt media i rätt stor upplaga.

Du hade lätt kunnat ta 2000kr för orginalbilden, dubbla för otillåten användning, dubbla igen för byline, och lägg på för att de klippt i bilden.

Ange att om fakturan inte betalas inom 10 dagar kommer automatiskt avgifter läggas på och skulden skickas till kronofogden.
 
Suck! Hade fått vem som helst att ilskna till oavsett om man är beredd att erkänna att man gjort fel.

Med risk att dra bildtjuvar över en och samma kam, det rör sig oftast inte om misstag. Tex en tidning som aftonbladet "råkar" regelbundet plocka bilder från facebook och använda andras bilder på otillåtet sätt.

Senast i dag råkade en kollega ut för att Observer (New York tidningen) tog hans bild utan byline, betalning osv osv. (Han har skickat Gettys advokater på dem.)

Reklambyråer som gör utskick vet mycket väl vad som gäller, precis som tidningarna. Det tjänar på att de flesta bildstölder inte upptäcks eller att fotografen inte orkar eller vet hur han/hon ska agera.

Det skulle kunna vara annorlunda i detta fall men jag är lite luttrad.
 
Jag har också svårt att tro att bildstölder av detta slag sker av misstag. Det är ju inte grundskolebarn som letat en bild till sitt grupparbete..... :)
Därför inte sagt att man inte kan känna sig för lite och fråga vänligt innan man tar till storsläggan.
 
Skall ta med mig dokumentation till jobbet imorgon och slå ansvarig utgivare en signal och se vad de säger. Får förmodligen tillfälle att återkomma här med frågor/svar

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Skall ta med mig dokumentation till jobbet imorgon och slå ansvarig utgivare en signal och se vad de säger. Får förmodligen tillfälle att återkomma här med frågor/svar

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lycka till, var saklig och korrekt även om de säger saker som du vet är fel eller verkar konstiga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.