Annons

Hittar inte lämplig dator till rätt pris

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Var jag än kollar verkar datorerna antingen sakna något jag behöver eller ha alldeles för dyra och onödiga komponenter.

Mina krav är.
processor I7 (om det inte är uppenbart onödigt)
16 GB ram (8 kanske räcker men det är ju bara ca 700 kr extra för minnet)
SSD disk tillräckligt stor för operatisystem och några basic program som office och elements. 128 GB?
Grafikkort om det behövs (ingen aning)
Windows 7
Tilläckligt med USB 3 portar och SD-kortläsare.

Maxpris utan att beställa från långtbortistan (Skåning) 10 000 kr inkl bra support.

Jag hittar datorer för 7-8000 som har nästan allt jag behöver men kan inte lägga till det sista extra t.ex. 8 GB RAM och jag vill inte pilla själv med datorn. Alternativet är dator som har allt jag behöver men klassas som speldatorer med superdupergrafikkort mm för 2-4000 kr onödiga pengar.

Jag jag kollat Inet. jostydata och alla de stora kedjorna.
 
Den som söker

På komplett.se kan du hitta det du söker inkl. 16 GB ram och en extra lagringsdisk på 2-4 TB för ca 10 lax. SSD var visst också på ungefär det dubbla som det du skrev. Finns säkert ännu billigare. Finns också andra som bygger ihop efter önskemål. Både billigare och dyrare. Du lär väl få fler råd efterhand.
 
Jag har kanske snöat in på intelprocessorena. Om jag utökar mitt sökfält till AMD kanske jag lättare hittar vad jag behöver.

Om jag vill ha en processor motsvarande Intel I7 vilka AMD skall jag då leta efter. Är en åttakärning AMD FX-8300 lika bra?

Hittade en dator på mediamarkt för endast 9000 kr som har såväl 16 GB ram och SSD disk fast då vet jag inte om processorn är ok.
 
Är Intel så mycket bättre än AMD eller är de bara mer kompatibla med de mest intressanta progmavarorna?
 
Dator

Intel vs amd det är enbart hårdvara i sjävla burken. Så inget med programmen / mjukvaran att göra.
Satt i din sits för 2 . 5 å ett halv år sedan , då va det dags för en ny burk. Skulle ha en spel dator då dock. Hur som helst 9000 kr för en dator är på tok för mycket. Jag sitter på min 2.5 år gamla nu å har inga problem alls med mina d800 filer å den gav jag 9800 kr för utan skärm tbord å mus med mera och då kostade grafikkortet 3000 kr.

Har du Skärm mus å t-bord?
Windos kostar dock lite om du behöver köpa.

Billigast är att köpa datorn i lösa delar om du har någon du känner som kan bygga. Annars tycker jag du ska vända dig till i-net.se dom tar 500kr för att bygga ihop en custom dator du / dom har plockat ihop. Dom har bra service å priserna är riktigt bra. Cd-on är billigast om du ska ha allt i lösa delar.
Även om du inte är allt för insatt så googla runt lite forum sweclockers med mera hör med folk , kolla med inet vad dom tycker. Tänk sjävl vad du vill ha ut ? Inte bara prestande utan storlek på burken utseende , ska den vara tyst ? Bättre tystare fläktar kostar. Allt detta kan i-net hjälpa dig med.
 
Ska man ha något bra med windows 7 så ska man nog beställa ett bygge för de flesta färdig byggda paketen har windows 8 nu för tiden, jag har win 8 och är rätt nöjd med den p.g.a. ett program som gör att man har 7ans skrivbord och slipper apparna.
 
Angående AMD kontra Intel är det ju bra att kunna jämföra. Om jag väljer att betala för I7 istället för I5 vet jag ungefär vad jag får för pengarna men en AMD FX8300 vet jag inte om den motsvarar I5 eller I7. Att den har åtta kärnor låter ju bra men jag har ingen aning om detta är bättre än 4 kärnor.
 
Senast redigerad av en moderator:
Att bara skriva i5 eller i7 säger rätt lite eftersom det finns rätt många och intel har kallat sina processeror för detta i flera generationer. Beroende på användningsområde och modell går det inte ens rakt av att säga att i7 är bättre än i5 och ännu mindre ställa en specifik AMD-modell mot en eller två hela familjer av processorer.. Vad är det tänkta användningsområdet egentligen?
 
Jag skall använda datorn till elements och premiere Foto/video och ha prestanda som räcker även om 3-4 år för motsvarande uppgifter. Även ljudproduktion/musikstudio men då med extern ljudkort.

Är kanske I7 helt onödigt?
Är kanske 8 GB RAM mer än tillräckligt? (har 2 idag och det räcker inte)
 
...Jag jag kollat Inet. jostydata och alla de stora kedjorna.

Hos Inet kan du ju välja komponenter själv och sen lägger du till montering och test av datorn i din kundvagn så får du hem en färdig dator enligt din spec. Naturligtvis får du betala några kronor för monteringen men vill du inte skruva själv så. Annars köper du den datorn du hittat men där de sista 8MB saknas och ber sen någon hjälpa dig att sätta i 8 till, t ex någon kompis, en lokal datorbutik mm.

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter
 
Ja ovanstående tips är bra om du inte vill skruva själv. Inet har väl en rimlig prisnivå men det är svårt att komma undan att det nästan alltid blir dyrare att köpa alla prylar från samma ställe och att inte sätta ihop själv. Om du utgår från något av deras paket och bara lägger till mer minne så kan du ju vara rätt säker på att sakerna funkar ihop.

3-4 år är ganska lång tid, din dator kommer ju inte att bli sämre över tiden men relativt sett så kommer den ju inte att vara top-of-the-line om några år. Men om du köper nåt i stil med en i7-4770 eller 4820 och minst 16GB (kanske ännu hellre 32) så tror jag den håller måttet helt ok en tid framåt. Men sånt vet man ju aldrig. Det är och kommer alltid vara en fråga om hur mycket pengar du vill lägga på datorn och vilka krav du har, nåt universellt svar finns inte.
 
Jag kan ju tipsa om att man kan maila och begära en offert från oc med några specialkrav. De kan sätta ihop ett helt skräddarsytt system om man vet vad man vill ha.
 
Jag skall använda datorn till elements och premiere Foto/video och ha prestanda som räcker även om 3-4 år för motsvarande uppgifter. Även ljudproduktion/musikstudio men då med extern ljudkort.

Är kanske I7 helt onödigt?

Den stora skillnaden mellan i5 och i7 är väl att den senare har hyperthreading. Vad som drar nytta av det varierar från program till program, men just videoredigering vill jag minnas är en applikation som ofta drar märkbar nytta av HT. Så det låter som om det skulle kunna finnas ett i7-case för dig. Om det sedan är värt de extra pengarna för den, eventuellt, extra prestandan, det är nästa fråga.

(Edit: För några månader sedan skulle jag köpa ny dator och hade rätt bestämda idéer om vad som skulle sitta i den, men iddes inte heller skruva själv. Då blev det Inet. Säger inte att det inte finns andra som också är bra, men Inet funkade bra för mig.)
 
Inet

Som några har nämnt ovan, mitt tips är Inet. Spatsera ner till deras butik i Malmö, beskriv vad det är du vill ha och be dem göra ett förslag. Som sagt, 500 spänn färdigmonterat och klart är värt det alla gånger om man inte har färdigheterna själv. Ett tips kan dock vara att gå dit en vardag innan tre-tiden, så har de gott om tid att hjälpa dig i lugn och ro.

Jag har köpt nästan alla delar till min nya burk från dem, och betalade gladeligen någon krona extra mot det billigaste på prisjakt för personlig service.

Lycka till med den nya burken!


/M
 
Jag skall använda datorn till elements och premiere Foto/video och ha prestanda som räcker även om 3-4 år för motsvarande uppgifter. Även ljudproduktion/musikstudio men då med extern ljudkort.

Är kanske I7 helt onödigt?
Är kanske 8 GB RAM mer än tillräckligt? (har 2 idag och det räcker inte)
elements är det Photoshop elements du menar då?
Vilket Premiere?
 
jag tycker du skall följa Martins förslag men du skall inte gå dit.
Du skall maila dem.
Då har du svart på vitt vad de föreslår. Det blir lätt missförstånd.
Mitt råd
Komplett har så att du kan välja en av deras datorer. Sedan kan du gå in o konfigurera om just den datorn. Skulle tro att Inet har samma funktion.

Köper du lösa delar så måste du själv veta att de passar ihop. Det är ju den kunskapen som är viktig.
Skickar du mail så ställ sedan följdfrågor på allt du inte förstår. De kommer att svara snällt.
Tänk på att när det gäller att maximera funktionen av en dator till vissa program så vet inte alltid dessa företag bäst. Maila frågorna på forum som här och kolla upp vad vad mjukvaruföretagen sätter upp som krav.

Adobe tex rekommenderar NVIDIA(för WINDOWS men inte ALLTID för MAC) men jag tror inte att Premiere elements har GPUaccelerering alls. Premiere Pro har det garanterat. Du får kolla med Adobes hemsida.

O när det gäller videorendering så betyder processorkraft i princip ALLT.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.