Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittar inte extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
tannler skrev:jag försökt med att formatera om den till FAT - no cigar. Jag har återformaterat den på Mac till HFS+, för att PCn ska revoltera och vilja formatera om den till FAT - no cigar.
[/B]

Kan det vara så att den FAT formatering du gjort, förmodar i Macen, inte riktigt gillas av XP. Har du testat följande:

Högerklicka på Den här datorn -> Hantera
Under lagring hittar du diskhantering.
Om du ser disken där borde du kunna formatera den på PCn och därefter ge den en enhetsbokstav.

//Daniel
 
tannler skrev:
OK - tack för visat intresse. Jag lägger ner projektet.

Om du skulle ångra dig har jag två förslag:

1. Om det är rena FAT (FAT16) och inte FAT32 kan XP ev. ha problem med storleken på partitionen, eftersom den största FAT partitionen som windows kan hantera är 4GB

2. Det kan vara så att XP försöker tilldela disken en enhetsbokstav som är upptagen till något annat (även om det inte syns). Gå till diskhanteraren (se Daniels beskrivning ovan), högerklicka på din disk (om den visas där) och välj den svenska motsvarigheten till "Change Drive Letter and Paths ..."

Tvåan har jag nämligen råkat ut för själv (på flera datorer) med vanliga USB-minnen.

Lycka till och ge inte upp ;-)
 
Ett knep som jag tidigt brukar nyttja då det strular är att starta datorn via någon liveskiva t.ex linuxUBUNTU eller pclinuxos som exempel. Då kör man datorn från cdskivan och installerar ingenting.

Det kan mycket väl vara så att om diskarna bara är rätt formaterade så hittas de lätt av dessa fria operativsystem. Data kan skyfflas och problemet är löst. Går även att använda som dataräddningsmetod om Windows ger upp och inget fungerar.

http://www.ubuntu-se.org/drupal/
http://www.pclinuxos.com/

Ladda hem isofilen bränn den till en skiva se till och starta datorn från cd:n
Brukar nästan alltid fungera om det inte är ett allvarligt hårdvarufel,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.