Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittar inte autofokus..

Produkter
(logga in för att koppla)

_Sandra_

Aktiv medlem
Heej! Nyss fått mitt vr 55-200 af-s objektiv till min Nikon d3100. Skulle prova det lite snabbt i går när jag var tvungen att ta kort på ett redan taget kort då jag skulle ha in det i datorn lite snabbt. Jag försökte ta kort men kameran gjorde inte som jag ville. Det verkar som objektivet inte hittar fokus... För när jag tog på längre håll så funkade det hur lätt som helst.. Är det fel på objektivet eller på mej som försökte med något som ett sädant objektiv inte fixar??? Provade sedan med 18-55 och det gick bra =) Även 35mm 1.8 hittade fokusen...
Tack

Låter som att du har försökt att ställa fokus närmre än objektivets närgräns.
Alla objektiv har en fysisk närgräns närmre än så kan man inte få skärpa.

55-200 har en närgräns på 1,1 meter medan de två andra objektiven ligger på 28-30 cm (räknat från sensorplanet).

Ja jag kollade upp detta nu på nikons sida. Tack så mycket för snabba svar. Behöver jag inte fundera på detta. Vilka bra bilder det blir för övrigt def 55-200 =) KUL

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar