Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittade mina bilder i en tidning av en slump

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Idag fick min fru sitt första nummer av en gratisprenumeration av ett månadsmagasin, och blev glad då hon såg att det var en lång intervju med en vän till oss i den. Ännu gladare - och framförallt mer förvånad - blev hon när hon bläddrade fram till intervjun i fråga och såg att den inleddes med ett helsidesstort porträtt av honom, fotograferat av hennes man - det vill säga mig. Och på nästa uppslag var det en till bild - fotograferad vid ett helt annat tillfälle, men med samma fotograf...

Glatt rusade hon in till mig och visade tidningen samtidigt som hon ställde frågan "-Har du sålt bilder till ett månadsmagasin?", varpå jag svarade "Nej?"

Well well - som ni förstår av ovanstående lilla berättelse ur verkligheten så har ett månadsmagasin publicerat två fotografier jag har tagit utan att överhuvudtaget höra av sig till mig innan. Jag ringde kompisen som blev intervjuad, och han berättade att han på förfrågan från reportern hade mailat bilderna och sagt att de var tagna av en kompis till honom, och att de säkert kunde få dem till ett schysst pris. Men de hörde alltså aldrig av sig till mig, utan publicerade glatt ändå - dock med korrekt byline där det framgick att det var jag som var fotografen.

Visst - det är jättekul att bli publicerad i en så pass stor tidning, men grejen är att jag är lite sur på att de gjorde det utan att tillfråga mig.

Så vad gör jag nu? Givetvis ska jag ha betalt för bilderna, och kanske också lite extra betalt för att de publicerade dem utan min vetskap. Men hur mycket är det rimligt att kräva? Och spelar det någon roll att de skrev "Foto: Per Norman"? En konstig känsla det här att vara både glad och förbannad samtidigt...
 
...hittade ytterligare en bild i tidningen faktiskt, nämligen en mindre variant av helsidesporträttet. Denna miniversion fanns i innehållsförteckningen i tidningen - spelar detta någon roll, eller räknas det som en och samma bild, fast den är tryckt på två ställen i tidningen?
 
Nu har jag googlat vidare litegrann, och följande fakta finns i målet:

Anklagad: Ett stort tidningsmagasin (Upplaga 2006 på 51200 ex)

Brott: Bildstöld

Brottsbeskrivning: Olovligt publicerande av två fotografier, varav det ena är publicerat på två platser i tidningen.

Frågan är då vad straffet blir. Min prislista från BLF är tyvärr bortslarvad, men då jag sålt några enkla nyhetsbilder till bland andra Dagens Nyheter och Metro så tog jag - enligt prislistan som jag då hade 660 kronor plus moms per bild. Jag misstänker dock att det kanske är ett annat pris på personporträtt, eller?

Jag har också lyckats hitta att man när man utsätts för bildstöld förutom själva efterbetalningen av bilderna i sig, även lägger till tio procent av basbeloppet per bild, vilket i dagsläget blir 4030 kronor. Men är det per bild, eller per publicerad bild det menas? Alltså - de har ju publicerat tre fotografier i tidningen, men två av dem är samma bild. Så hur gäller det där?

Och finns det något annat riktpris på porträttbilder för månadsmagasin än de 660 kronor som dagspressbilderna låg på?
 
Tack för länkarna till Teste. Har skickat mail till honom nu.

Eric: Vad menar du med "Om upplagan är 50.000.....X2 + nätupplagan...."?
 
Ett tips kan ju var att vara lite kall och förklara för rätt person på tidningen att det är jättekul att en så stor tidning velat använda dina bilder och du hoppas på ett fortsatt gott samarbete menatt du naturligtvis vill ha skäligt betalt för bilderna.(jag förutsätter att du är yrkesfotograf)

Om man kontaktar dem med avsikt att klämma dem på varje möjlig krona som man har rätt till lär det ju rimligtvis vara sista gången de vill använda dina bilder..

Man kan, som bekant, bara flå ett får en gång...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.