Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hittade min bild på aftonbladet.se

Produkter
(logga in för att koppla)
OT:

"Professional" är engelska och borde i så fall följts av photographer. På svenska stavas det professionell.

//A
 
Håller på att diskutera ersättningsnivån med Aftonbladet nu. Det verkar som att vi kommer överens. Återkommer när något beslutats.
 
capojava skrev:
Håller på att diskutera ersättningsnivån med Aftonbladet nu. Det verkar som att vi kommer överens. Återkommer när något beslutats.
När ersättningen till slut är utbetald, kommer du att dela med dig av hur mycket summan var på då? Jag är så otroligt nyfiken. :)
 
Ärendet avslutat

Nu har jag kommit överens med Aftonbladet!

Först en liten sammanfattning:

Aftonbladet har publicerat två av mina bilder. De har använts i artiklar som har publicerats både i tidningen och på aftonbladet.se.

Den första artikeln publicerades 2003 och i samband med den fick Aftonbladet mina två bilder från Capoeira-klubben Volta ao Mundo (http://www.capoeira.nu). Klubben hade vid den tiden mina bilder på sin hemsida, med min tillåtelse. På hemsidan stod det också att klubben hade copyright på allt material på hemsidan, vilket jag missade. Så när Aftonbladet fick bilderna från klubben med tillåtelse att publicera dem hade de ingen anledning att tvivla på att klubben ägde rättigheterna till bilderna.

Bilderna hamnade i Aftonbladets arkiv utan notering om fotograf eller något förbehåll om publicering, eftersom de inte fått dessa uppgifter från klubben. När den senaste artikeln publicerades för någon vecka sedan användes den andra av bilderna från arkivet.

När jag kontaktade Aftonbladet och påtalade att det var mina bilder bad de genast om ursäkt och tog bort bilderna direkt. De tog också bort dem ur sitt arkiv och kollade upp hur de hamnat där.

Jag tog kontakt med BLF för att få hjälp med att bestämma hur mycket jag skulle begära i ersättning. Dock fick jag felaktig information angående priserna för internetpublicering, vilket ledde till att jag till en början fakturerade ett alldeles för högt belopp.

Nu har jag som sagt kommit överens med Aftonbladet, och de betalar ersättning för publicering i tidning och på internet (totalt 4 publiceringar), med påslag för att mitt namn inte stått med. Totalt blir ersättningen strax under 4.000 kr vilket är helt efter BLFs prislistor. Jag skippade avgifterna för bildstöld eftersom Aftonbladet handlade i god tro.

Jag vill poängtera att Aftonbladet har varit fantastiskt trevliga och hjälpsamma hela tiden. De har trots allt handlat i god tro, men ändå varit angelägna om att ställa allt till rätta när felet uppdagats. En stor elogé till dem för det.

Stort tack till er alla för ert stöd! Ni har varit till stor hjälp!

Om jag har lärt mig något så är det att se till att era kunder är väl medvetna om hur de får använda bilderna! I mitt fall så trodde alltså Capoeira-klubben att de ägde bilderna och fick lämna vidare dem till Aftonbladet. I fortsättning ska jag göra det väldigt klart mina kunder exakt vad de får och inte får göra med bilderna.
 
Grattis!
Det låter i mina ögon (..?) som att du har skött dig utmärkt, så även Aftonbladet. Kul att det löste sig och tack för att du har hållit oss informerade!
 
Trevligt att historien får ett avslut. Ser att det här är ett parallellfall till den andra tråden om popbandet som låtit en tidning publicera en bild. Kanske blir det samma lyckliga slut där.
Den summa du nämner låter klart rimligare än de första siffrorna som dök upp.

Grattis till extraslantarna, gör nåt kul för dem! en fotoresa kanske?
 
Det här blev den bästa tråden om stulna bilder jag hittills läst, och det beror helt och hållet på den fina redovisningen från dig Carl-Johan. Med hjälp av den får man mycket god inblick i hur det kan fungera.
Bra skrivet!
 
Tomasz skrev:
Det här blev den bästa tråden om stulna bilder jag hittills läst, och det beror helt och hållet på den fina redovisningen från dig Carl-Johan. Med hjälp av den får man mycket god inblick i hur det kan fungera.
Bra skrivet!

Ja, helt klart den bästa tråden om bildstöld. Äntligen fick man höra hur det slutade. Grattis Carl-Johan till bildförsäljningen föresten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.