Annons

Hittade min bild på aftonbladet.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Utav ren nyfikenhet i största allmänhet: Ni som har fått bilder stulna, varifrån stals bilderna? Är tidningarna helt enkelt så fräcka att de laddar ner vad de kommer över på nätet, har de tillgång till era bilder på annat sätt och "glömmer" sedan att betala, eller hur går det till?
 
För att bygga på Mårten Engblom nyfikenhet undrar jag även hur ni hittar era bestulna bilder? Är det av ren slump eller söker ni aktivt efter att hitta era bilder? (Hur söker ni i så fall och var söker ni?)
 
BME skrev:
...Ni som har fått bilder stulna, varifrån stals bilderna...

Nu har inte jag blivit bestulen, kanske beroende på mina bilder, men ändå...
Tidningarna kollar främst i sitt eget digra arkiv, hittar dom inte något så söker dom på webben som du och jag.

Att dom inte direkt "köper" bilderna har nog affärsmässiga skäl...
Eftersom "straffet" är att betala det dubbla mot om de köpt bilden så kan de chansa, kanske de behöver betala för en av tio bilder (gissning).
 
Svar på Mårtens fråga:
Jag har fått en bild stulen från en kommersiell website (http://www.omph.se). Bandet ifråga tipsade tidningen (Aftonbladet) om att det fanns bilder på dem där, och tidningen kopierade bara bilden rakt av, trots att det står att bilderna inte får publiceras utan fotografens tillstånd.

Svar på Andreas fråga:
Lyckligtvis såg bandet artikeln och tipsade mig om det.

Till Carl-Johan:
Var beredd på att Aftonbladet kommer att protestera med någon dålig ursäkt. De gjorde de med mig, och tyvärr ringde dem när jag var jättestressad, så jag orkade inte tjäbbla och gick med på att de skulle betala hälften av det jag fakturerat. Gå inte på den, om du verkligen vet att du har rätt.

Hoppas det går bra =)

/Jonatan
 
Finns det något sökverktyg som man kan söka efter specifika bilder på nätet med? Om man t.ex. kan söka efter information lagrad i bilderna?

Har för mig att jag läst för någon månad sen om något program som var på gång som skulle kunna analysera en bild som man öppnade i programmet och sen söka liknande bilder. (Så om man öppnade en bild på ett landskap så sökte den efter bilder som var liknande). Vet dock inte om detta var en funktion i något bildkatalogiseringsprogram eller vad det var...

Men om det funnits något sånt som en sökmotor på nätet så skulle man ju rätt enkelt kunna leta efter sina bilder...

M.V.H. Johan Runesson
 
Jag hittade bilden som publicerats senast av en slump, när jag i förra veckan såg den på Aftonbladets förstasida. Efter efterforskningar fick reda på att den även publicerats i tidningen.

Sedan sökte jag helt enkelt på http://images.google.com efter ordet "capoeira" på sidor med toppdomänen .se och .nu, och då hittade jag även den som Aftonbladet publicerade 2003. Efter ett samtal till Aftonbladets läsarservice hade jag en PDF från artikeln som även publicerats i tidningen 2003.

Aftonbladet kommer säkert motsätta sig beloppet, men jag har rätten helt på min sida. Jag har originalbilder, vittnen (bl.a. modellerna på bilderna) samt skärmdumpar och utskrifter från Aftonbladets artiklar, samt PDF:er från tidningsartiklarna. Och jag har inte försökt att salta fakturan på något sätt, utan bara gått efter BLFs rekommenderade priser. Känns inte som att Aftonbladet har så mycket att ursäkter att komma med.

Vi får väl se...
 
Kanske lite off topic, men jag har en fråga angående fakturan.

För att du ska kunna skicka en faktura och ta betalt av Aftonbladet, måste inte du då inneha ett f-skattbevis eller liknande? För du kan väl knappast ta 30 000 kr i betalt som privatperson.

Rätta mig ifall jag har fel. :)

Och lycka till!
 
Vad är skilladen mellan att sälja en bil för 30000 och en bild för 30000?
Det första går ju alldeles utmärkt så varför behöver man F-skattesedel för det andra?

Det är min instinktiva ryggradskänlsa i alla fall
 
Gurra G skrev:
Vad är skilladen mellan att sälja en bil för 30000 och en bild för 30000?
Det första går ju alldeles utmärkt så varför behöver man F-skattesedel för det andra?

Det är min instinktiva ryggradskänlsa i alla fall

Säljer du din bil så gör du det oftast till en annan privatperson.
Bilden i fråga säljs till ett företag.
Därav skillnaden.
Säljer du bilden privat till ett företag måste företaget betala sociala avgifter på summan.
Är du själv F-skattereggad så betalar du allt sånt själv.

det var ett tag sen jag var företagare men har för mig att det var ungefär på det här sättet.

Rätta mig gärna om jag minns fel.

/Tommy
 
Jag har inte f-skattesedel men har en gång sålt en bild till en tidning. Om jag minns rätt fungerar det så att tidningen betalar sociala avgifter och sådana saker och jag som säljare får det jag skall ha. Det betyder ju att om jag får 500 kr för en bild så kostar det tidningen mer än de 500.

/Jon

Edit, såg att ett liknande svar redan fanns...
 
silfver skrev:
...För att du ska kunna skicka en faktura och ta betalt av Aftonbladet, måste inte du då inneha ett f-skattbevis eller liknande? För du kan väl knappast ta 30 000 kr i betalt som privatperson.

Inga som helst problem att fakturera utan F-skatt.
Momsen kan strula till det hela, men snacka med Skattemyndigheten så hjälper dom dig (Sveriges mest serviceminded myndighet).
 
Jag vet inte om någon annan har sagt det, men: Grattis till din första publicerade bild!!! Nu kan du kalla dig Professional Fotograf!!

Lite synd att det skulle vara Sveriges mest oseriösa tidning, men ändå.


Med vänliga hälsningar


Kent




PS: Ursäkta min stavning, jag är dansk!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.