Annons

Hitta rätt stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Gammelalf

Medlem
Jag är på jakt efter ett stativ som ska användas till det något ovanliga intresset att fota objekt på himlen nattetid. För detta behöver jag ett stativ med vattenpass för att horisontera det och vinkelgradering på de olika axlarna.

Det visade sig vara svårt att hitta ett som uppfyller bara de kraven, men jag är säker på att scandinavian photo hade ett manfrotto på fotomässan i helgen. Tror det kostade 1595...
Någon som har några förslag? Det ska klara en d70 med 70-300 optik och helst kosta under 2000 kr. Vikt är inget problem
 
Tack för snabba svar!
Det där verkar vara precis vad jag behöver, märkligt att inte sånna finesser tas upp varken på scandinavian photos eller manfrottos hemsida. (Dina bilder var bättre)
 
Vad ingår exakt i paketet? På bilden ser man bla en bärrem, vilket det inte står något om i texten, dock så står det att det ingår en väska.

Är vattenpasset något man är i stort behov av eller klarar man sig utan det? Finns det några specifika tillfällen man behöver det extra mycket?
 
Det som ingår är det du ser på ScandinavianPhotos produktbild - bärrem + väska.

Gissar att vattenpasset är ett bra hjälpmedel, tex om man vill ha rakare horisonter direkt ur kameran?

/Jan
 
Finns det inte t.ex. kulleder med vattenpass med?

För det blir ju ett par hundralappars prisskilnnad mellan stativen om man ska ha ett 055Pro+141RC+Benvärmare+Bärrem+Väska bara för vattenpassets skull.
 
Manfrottos RC4-huvuden (de med en jättestor snabbplatta) har två libeller, 322RC2 har en. Även Velbon verkar ha det på sina kulleder.

Jag tycker det är mycket smidigare med libellen på huvudet istället för stativet. Dels är den på stativet oftast oanvändbar om man har ett huvud utan vinkelskalor (d.v.s. alla kulleder), dels är det mycket enklare att justera huvudet så det blir vågrätt än att ändra stativbenen. Däremot är den såklart bra om man kör stativet "huvudlöst".
 
Blev en 055 PRO B + 141RC, hittils är jag nöjd och det känns som riktigt hög kvalité.

Är det fint väder imorgon så blir det nog att inviga det :)
 
Jag tycker det är mycket smidigare med libellen på huvudet istället för stativet. Dels är den på stativet oftast oanvändbar om man har ett huvud utan vinkelskalor (d.v.s. alla kulleder), dels är det mycket enklare att justera huvudet så det blir vågrätt än att ändra stativbenen. Däremot är den såklart bra om man kör stativet "huvudlöst".
Det finns ju även vattenpass att sätta i blixtskon, vilket hjälper att få kameran rak.

De tillfällen där libellen på stativet fungerar väldigt bra är om du har en libell på stativet, och en i blixtskon. Speciellt vid panorama. Där spelar det ingen roll hur rak kameran är om stativet rör sig snett, för då blir panoramat också snett.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.