Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta på din drömpryl/finess

Produkter
(logga in för att koppla)
Walle skrev:
Jag vill ha höghastighetsbluetooth i kameran som kan användas dels för att föra över bilder till datorn, dels för att kunna använda Magnus eminenta ljusmätare (och varför inte fjärrutlösare?).
...och även blixtsynk!? Konstigt att INGEN tillverkare har anammat det ännu, in synnerhet som tekniken redan finns och är hyfsat billig samt skapligt säker med krypterad signal och är speciellt utvecklad för simultankapacitet.

Jag vill ha en AF som ställer fokus i valfri AF-punkt, inte som idag i vissa punkter utan flytande i exakt den koordinaten i sökaren som jag vill. Antingen via avläsning av pupillen eller på den punkt jag belyser med laserpekaren, perfekt vid stativfotografering från gömsle.

2 st CF-kort som är sändare och mottagare, det ena kortet sätts i kameran och det andra i den portabla hårddisken i fotoväskan. Självklart är det snabbt så det räcker. Samtliga funktioner finns kvar vad gäller att titta på tagna bilder. Det är ju tvåvägslänk så klart.

BlueTooth i kameran som man kan koppla till ex GPS eller frjärrstyra via handdatorn.

Jag skulle vilja ha en Hasselblad H1 fast ca 30% mindre än den är. Den ska ta 135 film i bakstycket samt ett digitaltbakstycke med fullformatssensor (135).

Pontus

Dadigan skrev:
jag vill ha en billig och extremt bra rengörare för ccd:er. Den ska monteras på bajonetten, man trycker på en knapp, väntar femton sekunder och sen är ccd:n garanterat dammfri. Det vore nåt det.

Hmm. det bör gå att bygga, jag ska testa. Ska börja skissa på en.

Re: Re: Hitta på din drömpryl/finess

PerFogelberg skrev:
Minolta hade ett sådant system förut. Med en lös exponeringsmätare kunde man både sända mätdata och utlösa slutaren.

VA!
Varför finns inte den längre. Typiskt.

Gillar Walles idé med en laserpekare i spotmätaren så att man vet precis var man har mätpunkten.

Vad tror ni om ett stativhuvud som automatiskt ställer sig i våg?

Ah, ok :)

Har en bekant som är officer i finska flottan och i brist på bättre brukar de nämligen sikta (inte skjuta!) på fåglar när de är ute till hafs och har tråkigt (vilket de mestadels har eftersom det är mer sällan det drar ihop sej till krig, tack och lov).

En sensor som går att tilta och skifta i kameran, ungefär som ett bakstycke på en storformatare.

Kamera med inbyggd GPRS som kan skicka bilderna till datorn hemma.

Eller ett interface man sticker in i skallen och som kan "fota" alla bilder man får i huvudet. ;-)

Sen vill jag gärna ha GPS i kameran också, så att kameran lagrar positionen i RAW-filen.[/B]

Nikon D1 hade anslutning för GPS, så den kunde lägga in positionsdata i bildfilen. Det är ju inte helt fel. Kombinerat med en databas över platser och ortsnamn så skulle man automatiskt kunna få in info om var bilden är tagen :eek:)

Det finns en funktion som jag aldrig sett på
någon kamera, men som jag gärna skulle vilja ha.

....... En automatisk motivsökare ;-)

11 Mpixel fullsize Nikonkamera

Jag vill ha en Nikonkamera som har fullsize-sensor och många pixlar.

Bilagor

• sinarm.jpg
    sinarm.jpg
    6.5 KB · Visningar: 180
Jag vill ha:

- en snabb (som mark II) och högkvalitativ (typ 1Ds) fullformatskamera. Dessutom strömsnål.

- en högkvalitativ digitalkompakt som är ljusstark och har lågt brus.

- lös kombinerad färgtempmätare och ljus- och blixtljusmätare som är trådlöst kopplad till kameran.

- billiga och stora minneskort

- en Canon 28-85/4 L USM. Perfekt reseglugg till en fullformatare.

- autofokus som är supernabb även i sämsta tänkbara ljus

- autofokus i alla delar av bilder.

osv...

Systemutvecklare på Saab
He, SAAB gör roliga leksaker, deras teknikdag/bolagsstämma var nog den roligaste i år.
Jag sköt både pansarskott och flög Jas.

Det roligaste var min noggranhet på pansarskottet.
37cm fel i horisontalled, och 0.3mm fel i vertikalled. Detta i att träffa ett rörligt(50km/h) mål (precis ovanför tornet på en pansarvagn) på 300meters håll. Men det var SAABs nya pansarskott som dom sålt en simulator för till USA för deras intergration med flygvapen.

Sen var Jas simulatorn lite läcker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar