Annons

Hitta på din drömpryl/finess

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe, kreativiteten flödar.

Vad tror ni om en ytbehandling på frontlinsen som gör att smuts och fett inte fastnar, och som dessuton är så hård att den omöjligt kan repas.
Farväl till allt vad linslock heter.

Bryggarn skrev:
Hehe, kreativiteten flödar.

Vad tror ni om en ytbehandling på frontlinsen som gör att smuts och fett inte fastnar, och som dessuton är så hård att den omöjligt kan repas.
Farväl till allt vad linslock heter.

Klart att det skulle kosta pengar MEn varför inte sådana repfria glas som finns på klockor.... Inte för att det kanske skulle passa på optiska instrument men en bra ide är det!
mvh niclas.

Proboarder skrev:
Jag skulle vilja se optik som förstärker ljuset.. =)

Ohhh, ja, INGen slår den innovationsideen:)!!!

Efter den ideen orkar inte jag sitta här och fundera efter fler påhittitiga problemlösningar hehe:)!

Men att fixa prototypen innan patentsök blir väl en annan femma,, ideen är ju en sak:)!

Kanske blir det en sömnlös natt nu Christian!
:)

Mvh Niclas.

Niclasfoto skrev:
Ohhh, ja, INGen slår den innovationsideen:)!!!

Efter den ideen orkar inte jag sitta här och fundera efter fler påhittitiga problemlösningar hehe:)!

Men att fixa prototypen innan patentsök blir väl en annan femma,, ideen är ju en sak:)!

Kanske blir det en sömnlös natt nu Christian!

Mvh Niclas.

... tror du jag kom på den nu? :/ nädu, haft många sömnlösa nätter, och eftersom jag inte kan nåt, så känns det lätt, kör lite ström igenom optiken på nåt sätt så blir det bra. ;P

En miniatyrkamera av Canon 1Ds kaliber inbyggt i mina glasögonbågar, så att jag aldrig missar en bild.

En mer realistisk önskan: mobilkamera som har optiken framåt i överkanten av mobilen. Så som en fjärrkontroll har IR-fönstret.

Till sist: Hasselblad startkit som inte kostar 12000:- och uppåt.

Hustomten skrev:
En liten radar-tracker som mäter in fåglar och ser till att kameran följer på dom (som en målföljare)

Amerikanska flottan har en liten otäcking som är till för att automatiskt spåra och skjuta ner sjömålsrobotar. Radar, dator och snabbskjutande kanon i ett och samma kit. Om man kan få loss en sån där, och sedan byter ut kanonen mot en kamera (med mycket film) borde man kunna plåta måsar och andra kryp med gott resultat. Något otymplig bara...

Mk 15 Phalanx

Den sitter väl på Aegis kryssarna om jag inte minns fel. Eftersom den är helt självgående och identifierar och klassar sina mål själv, så skulle man säkert kunna få den att filtrera bort de vanligaste måsarna.

paco skrev:
Den sitter väl på Aegis kryssarna om jag inte minns fel. Eftersom den är helt självgående och identifierar och klassar sina mål själv, så skulle man säkert kunna få den att filtrera bort de vanligaste måsarna.

Det verkar vara något av en standardutrustning på större örlogsfartyg. Man kan se den både på slagskeppet USS Missouri samt på hangarfartyg. Säkert inte svår att programmera om för egna syften. Max några hundra rader realtids-ADA.

Diafilm med samma exponeringsomfång som negativ film skulle smälla ganska högt (i väntan på att man löst alla bekymmer med digital SLR).

ANNONS