Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HIR, HIE, EIR

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra tips Fredrik, ska kolla om det blir billigare än Fotoimpex. När jag kollade på sidan såg jag att det finns två IR-versioner:

- MACO IR 750 c
- MACO IR 820 c

Jag kan tänka mig att 820an går längre in i IR-vågområdet, 820 måste väl står för ..., ja vad nu betäckningen är för våglängden, xxxmeter? Har du testa båda? 750an finns bara för 135-film. Det lär väl bli en del experimenterande för bra exponering och framkallning så det är nog lika bra att slå till på ett 10-pack.

/Erik

Ringde till kameradoktorn och frågade. De har Maco IR i 120-format inne för tillfället. Priset är 81 kronor rullen inklusive moms.

Men beställ nu inte alla innan jag har hunnit bestämma hur många rullar jag ska ha..... :D

/ Fredrik

Ingen fara, ska dit först om några veckor. Det ska bli jäkligt kul att testa. Har iofs endast en 25A till filter men det ska väl gå bra.

Jag har för mig att Macos film har ett antiljusgårdsskikt, stämmer det? Kodaks film har det inte och därför sprider sig ljuset lite granna i filmbasen och resultatet blir något oskarpare.

/Erik

Hej igen!

I Infrared faq står bl.a. följande om Maco IR:

The film does have an anti-halation layer so will not give the same degree of "halos" around objects reflecting infrared light that you find with Kodak HSI. This layer has to be removed before developing by using a water wash for about 60 seconds. The pre-wash water will have a greenish blue color. The layer could be removed from unexposed film in the same way if you have the patience to reroll 35mm and 120 formats. This would be less of a chore with 4"x 5" format. As the base is clear there would probably be extensive halo effects far beyond those possible with Kodak HIE and HSI.

Jag har nu också beställt några rullar 120-film och någon av bilderna kommer jag säkert ladda upp här på fotosidan om en inte alltför lång framtid...

/ Fredrik

Erik!

Jag vet inte om du har någon nytta av detta, men jag kan glatt meddela att MACO 820c går alldeles utmärkt att veva på på ditt Hasselbladsmagasin även om det inte är becksvart i rummet. Jag tror det är "snoppen" som sticker ut ur 35mm kasetterna som kan leda in ljuset som i en pipeline rätt in i rullen, speciellt om filten runt öppningen inte är 100% IR tät. Med 120 film sticker ju ingenting ut, så då har vi inte det problemet. (Möjligen är MACO OK att ladda i ljus även som 35mm film. Anledningen till att HIE inte är det är bristen på antiljusgårdsskickt (som jag just har lärt mig att anti halation layer kan kallas på svenska)

/Anders, som köpte MACO av Skott...

Har nyss testat att ladda Maco IR 35mm film utomhus utan mörkrumssäck - i skuggan, och under en mörk jacka. Jag räknade med att den första bilden förmodligen skulle bli förstörd.

Tyvärr fick jag ljusskador på ungefär varannan ruta upp till de 10-12 första rutorna...

Jag resonerade som Anders, att eftersom Maco har ett antiljusgårdslager så borde filmen inte leda in ljus i rullen på samma sätt som Kodak HIE - men det gjorde den tyvärr! Antagligen blir effekten ännu värre med HIE...

Eftersom ljusskadan syns på i stort sett varannan ruta, antar jag att det är där som ljuset gått in via filmänden, och brutit igenom rakt in på varje varv av filmen, s.a.s.

Den Maco film som redan satt i kameran (laddad i mörker), och som jag tog ut när den var helt tillbakaspolad visar inga ljusinsläpp alls. Det är alltså ok att ta ut filmen i ljuset bara det inte sticker fram någon filmände ur kassetten. Starkt solljus skulle jag nog undvika i vilket fall.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar