Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hingstfotografering - Betalning

Produkter
(logga in för att koppla)

nightflower

Aktiv medlem
Jag ska fota en haflingerhingst åt min sambos jobbarkompis imorgon. Detta är en av Sveriges finaste haflingerhingstar.

Frågan är hur mycket man ska ta betalt?
De ska ha bilderna till en broschyr.
Kan man ta 500kr för en skiva med 10 bilder?
Plus milersättning då.

Ska man skriva nåt avtal?
Kollade lite på SFF`s sida, men vilket avtal gäller för detta?

Tacksam för tips o råd!

Det enklaste är att ta betalt för den tid du lägger ner på arbetet. Olika organisationer har olika riktpriser, men brukar ligga på 800-1000 kr per timme (F-skatt).

Jag tycker definitivt ni ska skriva ett avtal som reglerar hur din kund får använda bilderna. Vem av er ska t ex ha rätten att sälja bilden till andra användare?

Det enklaste är att ta betalt för den tid du lägger ner på arbetet. Olika organisationer har olika riktpriser, men brukar ligga på 800-1000 kr per timme (F-skatt).

Jag tycker definitivt ni ska skriva ett avtal som reglerar hur din kund får använda bilderna. Vem av er ska t ex ha rätten att sälja bilden till andra användare?

Oki.
Men om man skulle använda sig av nåt av avtalen på SFF`s sida,
vilket skulle det va då? Lättast att använda en färdig mall.

BAra för att gå emot strömmen.
Det är din sambos kollega.
Vad förväntar han sig? En yrkesfotograf som kommer och förevigar hästen eller en kompis sambo som är duktig på o fota o gärna fixar ett par bilder?

Jag skulle ge dom ett lagom antal bra bilder på en CD och be om bensinpengar och annan kostnadstäckning för det. Och så skriva en lapp och ett textdokument, kanske enl den mall som finns här i forumet, om hur du vill att dom ska förfara med kopior och utgivning av bilderna. På ett trevlig sätt, inte i paragrafer.

En vacker dag behöver du ett handtag av någon som denna kollegan känner osv osv.

Att klämma till med officiella prislistor mm lägger nog en viss sordin på stämningen på jobbet. Om det nu inte är ett strikt proffsförhållande dom väntar sig såklart.

BAra för att gå emot strömmen.
Det är din sambos kollega.
Vad förväntar han sig? En yrkesfotograf som kommer och förevigar hästen eller en kompis sambo som är duktig på o fota o gärna fixar ett par bilder?

Jag skulle ge dom ett lagom antal bra bilder på en CD och be om bensinpengar och annan kostnadstäckning för det. Och så skriva en lapp och ett textdokument, kanske enl den mall som finns här i forumet, om hur du vill att dom ska förfara med kopior och utgivning av bilderna. På ett trevlig sätt, inte i paragrafer.

En vacker dag behöver du ett handtag av någon som denna kollegan känner osv osv.

Att klämma till med officiella prislistor mm lägger nog en viss sordin på stämningen på jobbet. Om det nu inte är ett strikt proffsförhållande dom väntar sig såklart.

De är helt med på att jag kommer ta betalt.
Annars hade de fotat själva.

Men jag har sagt att jag inte kommer ta jättemycket betalt
iom att det är mitt första uppdrag.

Sen tycker jag det är lika bra att ha ordentliga avtal med sig, så man inte riskerar att det blir några missuppfattningar eller oklarheter i efterhand.

Det är inte nån som min sambo umgås med privat, de bara jobbar på samma ställe. I olika skift.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar