Annons

Himlar

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Jag vore tacksam om någon kunde dela med sig av några bra tips för att få himlen bra på kort. I mitt fall blir den i merparten av mina alster alldeles för ljus och utfrätt medan motivet i övrigt blir rätt exponerat. Vad ska man tänka på? Jag ser ju massvis med fina himlar på bilderna här på fotosidan men har svårt att få till det själv.

Man får välja. Antingen exponerar man efter himlen och så blir himlen bra, men det andra mörkt, eller så exponerar man efter det vad det nu är man fotar för något och så blir himlen vit. Sedan kan man prova sig fram med exponeringen och kompencera för att få någon slags jämvikt.

Ett alternativ är att ta en exponering efter himlen och en exponering av det andra för att sedan lägga ihop i PS (eller i kameran ifall du fotar analogt).

Olika ljus olika tider på dagen gör det olika svårt att få en bra jämn exponering.

Brukar vara hyggligt lätt att få en bra exponering i kvällstidens mjuka ljus innan solen helt gått ner.

Mvh

David

David Appelgren skrev:
Man får välja. Antingen exponerar man efter himlen och så blir himlen bra, men det andra mörkt, eller så exponerar man efter det vad det nu är man fotar för något och så blir himlen vit.

Du kan också exponera efter himlen, låsa ljusmätningen där, flytta ner kameran (om nödvändigt) och sen fylla i med blixt för att lätta upp förgrunden. Så brukar jag göra. Krävs nästan dock extern blixt för att kunna täcka större ytor. Eller kan du prova med pol filter.

Hej, Jan!

Jag har ofta samma problem som du. Efter att ha undersökt om det finns filter som "klämmer ihop" ljuskurvan så att både en ljus himmel och en mörk förgrund blir bra i samma exponering har jag nu kommit fram till att det inte verkar finnas några sådana optiska filter, åtminstone inte som vanliga fototillbehör till överkomliga priser. Än så länge, ska jag tillägga, för jag vägrar tro att det är omöjligt. Det kan säkert komma så småningom.

Jag instämmer helt i de tips du fått tidigare. Jag har själv tänkt skaffa avtonade gråfilter för det här syftet, men det har inte blivit gjort än.

Jag vet inte om du har möjlighet att efterbehandla bilderna i ett bildbehandligsprogram, t ex Photoshop. Själv använder jag Photoshop Elements 3.
En metod jag brukar använda är att exponera efter himlen så att den inte blir överexponerad och utfrätt. Om den blir det är ju bildinformationen i den borta och kan inte återskapas.
Däremot finns det ett flertal sätt i bildbehandlingen att ljusa upp partier som blivit för mörka när man exponerat efter himlen.
Det kan visserligen ibland skapa lite bildbrus i de uppljusade partierna, men det kan ofta vara att föredra framför en utfrätt himmel.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Tack för alla tips. Det är nog så att det inte finns några genvägar till den perfekta bilden. ;) Jag är nog lite slarvig när jag plåtar eftersom jag gärna skyndar på det hela. Framöver får jag nog lägga lite mer tid på hela bildprocessen från planering till efterbehandling. Nu när jag har en riktig kamera så känns det betydligt mer lockande.

Enklast är att fixa detta i efterbearbetningen i Photoshop, då man helt enkelt mörkar ner himlen och/eller ljusar upp det andra.

/Adam

Polfilter har någon nämt redan, det funkar fin-fint för att i vissa situationer få sådär "vykortsblå" himmel, dock så funkar polfilter bäst när solen står 90 grader åt sidan och nästan inte alls i mot eller medljus.

Ett annat tips är att himlen blir mörkare i medljus, alltså med solen i ryggen, motiven blir ljusare i förhållande till himlen. Men bästa tipset är nog ändå att inte fota "vykortshimlar" precis mitt på dagen när solen står som högst. Vackert väder med klarblå himmel är oftast inte något bra fotoväder, kontrasterna, dvs. skillnaden mellan mörkt o ljust blir för stora.

Man kan också i viss fall använda ett avtonat gråfilter, som då vrids och justeras så att den mörkare delen av det dämpar himlen, dock blir då även molnen mörkare, vilket de inte blir med polfilter.

Jag tog några bilder igår i Jönköping. Vädret var klart och soligt. Solen stod strax över trädtopparna d.v.s. den gick ner bakom träden en stund senare. Jag hade således medljus men himlen blev väldigt ljus och utfrätt i alla fall. Utom i hörnen upptill. Pga objektivets vinjettering blev hörnen blå och fina men resten av himlen blev ljus och utfrätt. Men jag får helt enkelt experimentera mer. Kanske skulle testa ett polfilter.

adamhaglund skrev:
Enklast är att fixa detta i efterbearbetningen i Photoshop, då man helt enkelt mörkar ner himlen och/eller ljusar upp det andra./Adam

Hej, Jan!

Jag vill bara betona, apropå det Adam skrev om att mörka ned himlen i Photoshop, att om den blivit så ljus att den är utfrätt, dvs bildinformation om färgskiftningar, molnstrukturer etc helt eller till stor del är borta, kommer du inte att få något bra resultat av att mörka ned himlen. Den blir då bara mulet åskgrå.

Det är därför viktigt att tänka på att redan vid exponeringen se till att inte himlen blir så överexponerad. Det är bättre att exponera efter himlen och ljusa upp de partier som blivit för mörka.
Detta kan, som jag skrev tidigare, skapa en del bildbrus i de mörka partierna, men det är i mitt tycke att föredra framför en utfrätt himmel. Ibland kan det också gå att minska bruset i bildbehandlingen med gott resultat.
Det är ytterst sällan jag råkat ut för att de mörka parterna blivit så underexponerade att bildinformationen gått förlorad. Däremot är det motsatta väldigt lätt hänt med himlen.

Annars gör jag ofta själv på samma sätt som Adam, vilket fungerar bra så länge all eller åtminstone den viktigaste bildinformationen inte gått förlorad.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar