Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Himlafenomen - NU!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Var nyss ute, och när jag slängde en blick uppåt mot månen i den småländska natten upptäckte jag att det var en en halo-ring runt månen.
Ta det som ett tips.

Det tackar vi för, fenomenet siktat i Stockholm. 44 bilder tagna...det var kallt ute, stod på balkongen i vit skjorta med 10 sekunders exponeringstid...

Har osse lagt märke till detta fenomen. Nästan varje gång det är fullmåne och lite dimmigt uppträder denna ring runt månen.

Daniel.. Blir det bra bilder på den eller är det för dimmigt?

det såg ok ut på lcd-n i alla fall. Ska börja fixa dem i datorn nu, kanske hinner få upp en bild om nån halvtimme eller så. På 10 sekunder f.8 får man med halon, annars blir det mest måne

om ni vill få bilder av det så säger jag bara en sak: ta det vidvinkligaste ni har, jag har en 18-35 och på en D100 blir det ju inte så kaxig vidvinkel, men det går...

Kan ses kanska ofta... Man kan också se det runt solen. Det kallas då solgård, och bådar dåligt väder. Vad mångård innebär vet jag inte?

Aramis skrev:
Kan ses kanska ofta... Man kan också se det runt solen. Det kallas då solgård, och bådar dåligt väder. Vad mångård innebär vet jag inte?

hmmm
mångård, solgård...tyvärr så missade jag de
men jag kan ju fixa en vårtgård om någon vill? :p

Såg det också påväg hem från föräldrarna ca 01:00...

Hade kameran med mig, men inget stativ, och så var det KALLT så gjorde tyvärr inget försök att fånga fenomenet, men vackewrt var det!

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar