Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

High Speed Sync HSS

Produkter
(logga in för att koppla)
Och så här hade bilden blivit med vanlig blixtsync


Samma kamera, objektiv och blixt


ISO 200
1/180 sek kortaste normala synctid på den kameran

bländare f 10

(ISO stod kvar på 200, jag hade ju kunnat på ned på ISO 100 och kunna öppna upp ett bländarsteg)


Skillnaden blir ju som tydligt synes ett större, om än inte stort, skärpedjup.

Under de förutsättningar som bilden är tagen i övrigt (bortsett från inställningar) dvs att jag
1. står relativt nära modellen,
2. att bakgrunden är relativt långt bort samt
3. att jag använder ett kort teleobjektiv så blir ju skärpedjupet kort i vilket fall som helst.
 

Bilagor

  • IMG_3232.jpg
    IMG_3232.jpg
    274.4 KB · Visningar: 29
Dottern frågade, "kan du inte ta ett kort på mej när jag hoppar!?"


Samma kamera och blixt som ovan men bytt optik till Sigma 50/1,4



ISO 100
bländare 1,4
1/4000 sec

Avstånd till motivet 3-4 meter


(nu skall de ju tilläggas att det är grymt svårt att sätta skärpan rätt med bländare 1,4 särskilt om motivet rör på sig så i praktiken vill man förmodligen blända ned för större marginal)

nu kanske inte ett hoppande barn är det snabbaste man kan plåta men rörelsen är ju iaf fryst på den här bilden
 

Bilagor

  • IMG_3234.jpg
    IMG_3234.jpg
    285.8 KB · Visningar: 57
Dottern frågade, "kan du inte ta ett kort på mej när jag hoppar!?"


Samma kamera och blixt som ovan men bytt optik till Sigma 50/1,4



ISO 100
bländare 1,4
1/4000 sec

Avstånd till motivet 3-4 meter


(nu skall de ju tilläggas att det är grymt svårt att sätta skärpan rätt med bländare 1,4 särskilt om motivet rör på sig så i praktiken vill man förmodligen blända ned för större marginal)

nu kanske inte ett hoppande barn är det snabbaste man kan plåta men rörelsen är ju iaf fryst på den här bilden

Tycker du lyckades bra. Provade ett par bilder här också, det funkar. Hade inga hoppande barn att tillgå men bländaren på max (2.8) gick bra i solskenet. Blixten orkade faktiskt bättre än jag trodde på 1/1250s.
 
Väldigt bra förklaring och intressant (iaf för mig som inte är så insatt i blixtvärlden) - tack!

Kan bara instämma. Alltid lär man sej nått nytt.

Har inte provat, men har svårt att tänka mej att en speedligth skulle kunna ha en
Brinntit lika lång som en ridårörelse.

MW
 
Nä, det har den inte. Det är ju därför den blinkar flera gånger istället. Vilket leder till svagare ljus per blink än vad man annars skulle fått.

Medan studioblixten lyser kontinuerligt och kastar bort det mesta av effekten genom att belysa slutarridåerna istället för sensorn.
 
Nä, det har den inte. Det är ju därför den blinkar flera gånger istället. Vilket leder till svagare ljus per blink än vad man annars skulle fått.

Medan studioblixten lyser kontinuerligt och kastar bort det mesta av effekten genom att belysa slutarridåerna istället för sensorn.

Blink eller lys...i bägge metoderna kommer mesta ljuset belysa baksidan på slutaren och därmed kastas bort.
 
Är det inte bättre med reflexskärm än blixt i dessa situationer?

hela tekniken med "höghastighetssync" liknar ju väldigt mycket att fotografera med reflexskärm ja, det blir lite samma sak kan man säga. Alltså att man börjar betrakta blixtljuset som ett "fast sken" istället för en kort impuls.
 
Skulle inte säga att resultatet blir det samma. Med hypersync så får du ut mycket mer kraft av blixten än vad du får av HSS. Vid HSS måste som sagt blixten pulsera extremt snabbt och kan bara ge en mindre mängd blixtljus. Vid hypersync så utnyttjar du större delen av effekten som blixten avger vid full effekt vilket resulterar i att du kan få korta slutartider samtidigt som du får mycket kraft från blixten. Det negativa med hypersync är att man kan få en något mörkare ovankant/nedankant pga att blixten blir svagare allteftersom slutaren färdas över sensorn.
Hypersync fördelar alltså ljuset sämre över blixtsynktiden än vad HSS gör?
 
Här är ett exempel med Elinchroms Hi Sync, som möjliggörs med lång brinntid på blixtarna och Elinchrom Skyport Plus HS-sändaren:
http://www.markusp.se/download/freeze1.jpg

Utifrån vad jag har läst så ska Hi Sync funka bäst med t ex ELB-aggregaget och HS-huvudet.

Och här ett resultat av Hypersync som jag körde på en plåtning nyligen med tre Speedlite 580EX II, Pocketwizard MiniTT1 som sändare och FlexTT5 som mottagare på varje blixt:
http://www.markusp.se/download/freeze6.jpg

Med Hypersync märkte jag att man inte får ut lika mycket power från blixtarna, så jag fick placera blixtarna så nära det gick. Fotade på 1/4000, ISO400 och f3.5. Ställde skärpan manuellt där jag uppskattade att personen skulle vara i luften och körde sen ett gäng bilder. Det krävs ett par försök för att få in tajmingen med avtryckaren. Med rätt mycket vidvinkel så fick jag hyfsat skärpedjup trots stor bländaröppning. Funkade bra faktiskt. En del missar på skärpan ibland pga dålig tajming men rörelserna från springande och hoppande personer blev HELT knivskarpa när skärpan satt.
 
Med Hypersync märkte jag att man inte får ut lika mycket power från blixtarna, så jag fick placera blixtarna så nära det gick.
Det beror på att blixtarna måste fördela sin effekt över en längre tid jämfört med när de körs i X-synk.
 
Provade själv HSS i helgen med Canon 600 ex-rt i en lastolite 60cm softbox placerad cirka 2.5 m från motivet med bra resultat tycker jag. Däremot har jag en Godox PB820s batteripack inkopplad. Den sänker laddtiden betydligt vid vanligt användande och jag inbillar mig att den på det sättet bidrar till mer tillgänglig energi även vid HSS. Har alltså inte testat ordentligt men tror att batteripack kan vara en faktor att väga in.
 
Provade lite igår i solskenet, HSS gav mig inget extra.

Det var enklare köra med vanlig blixtsync och blända ner lite så jag fick 1/250-1/320s. Blixten hade ändå problem med att konkurrera med solljuset, blixten gick för fullt ofta. Alternerade och kombinerade med reflexskärm. Solljus är jobbigt men jag hade inte mindre än tre assistenter så jag kunde labba på.
 
Fotade denna bilden igår med Hypersync, 1/1000 - f/5,6 - ISO 100 har jag för mig. Hade varit omöjligt att få till utan Hypersync. Med vanlig blixtsync hade det blivit rörelseoskärpa och med HSS så hade antagligen effekten av blixten varit för svag för att kunna konkurera med solljuset.
 

Bilagor

  • _DSC9650.jpg
    _DSC9650.jpg
    81.6 KB · Visningar: 36
Fotade denna bilden igår med Hypersync, 1/1000 - f/5,6 - ISO 100 har jag för mig. Hade varit omöjligt att få till utan Hypersync. Med vanlig blixtsync hade det blivit rörelseoskärpa och med HSS så hade antagligen effekten av blixten varit för svag för att kunna konkurera med solljuset.

Körde du med "små" speedlites då Martin eller hade du nåt större (typ 400w) blixtpack. Grym bild förövrigt :)

Hälsningar

Fredde
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.