ANNONS
Annons

High Speed Sync HSS

Produkter
(logga in för att koppla)
Oavsett exakt hur man belyser objektet under hela slutartiden (pulserande blixt eller lång brinntid) så är det ju inte det som orsakar sneda stolpar, utan hur slutaren fungerar.

Om ett objekt rör sig horisontellt över sensorn under slutartiden och slutartiden är kortare än slutarens blixt-synk gräns så kommer ju objektets olika partier förskjutas över sensorn allt eftersom slutarspalten passerar över den. Stolpar blir sneda.

"Vanliga" blixtar (speedlights) har väl en mycket kort brinntid vilket är anledningen till att man kan frysa rörelser även med relativt långa slutartider (längre än 1/200s). HSS är tekniken för att lösa problemet att man kan behöva kortare slutartider vid starkt ljus.

Antar att de blixtar som diskuteras ovan är "ovanliga" och har en brinntid som är mycket längre. Men då kan de ju inte längre frysa några rörelser.

/P

Tillägg: Det behövs ingen blixt för att få sneda stolpar. Det fenomenet går alltid att framkalla med snabba horisontella rörelser (antingen objekt eller kamera) och slutartider under blix-synk-gränsen.
 
Känns som att du bakar ihop high speed sync med hypersync, dt är två helt olika saker. High speed sync pulserar så som du sagt och det drar ner kraften på blixten avsevärt. Kan hända att stolpar blir sneda med high sync det har jag inte testat. Med hypersync som fungerar som visas i länken jag bifogade så försvinner blixtstyrkan ungefär linjärt till slutartiden så man hamnar på ett ut.

Det är helt medvetet jag bakar ihop dem.

Det är två lösningar för att få samma sak: Ljus under hela tiden slutargapet rör sig över sensorn.

Både High Speed och Hypersync gör att man kastar bort massor med ljus, slutaren täcker ju en del av sensorn, i mitt exempel två bländarsteg / 75% av effekten, lite mer i praktiken pga marginaler, så blixten får jobba hårdare / tappar kapacitet. Ljuset som träffar slutarens baksida går ju till spillo.

Sneda stolpar etc är också ren fysik.
 
...
... Det behövs ingen blixt för att få sneda stolpar. Det fenomenet går alltid att framkalla med snabba horisontella rörelser (antingen objekt eller kamera) och slutartider under blix-synk-gränsen.

Det är förstås inte blixten som orsakar sneda stolpar / krokiga propellrar / konstiga bilhjul utan den korta slutartiden i kombination med ridåslutare.

Den korta slutartiden har man ju med high speed och hyper sync så när man förkortar slutartiden kommer snedasakerfenomenet, det finns inget man kan göra något åt det med en vanlig ridåslutare. Vi ska inte göra ett för stort problem av det, hur ofta fotar vi flygplanspropellrar med blixt? ...men ibland blir man överraskad.

Vanliga blixtsynctiden är definierad som den kortaste tid som slutaren kan vara helt öppen utan att någon del av slutaren är i rörelse. Så slutaren under mörker öppnar helt, pang, en jättekort blixt triggas och fryser allt i bild, och sen stänger andra ridån under mörker. Inget blir snett och allt blixtljus hamnar på sensorn, inget på slutarbaksidor.
 
Det Ola menar är att Hypersync och High speed sync är två olika tekniska lösningar för att åstadkomma samma sak, alltså belysning av sensorn under hela den tid som slutarspalten färdas över densamma.

Så de som skriver att det är två olika saker har rätt i att den tekniska lösningen är annorlunda, men Ola har rätt i att resultatet blir detsamma.
 
Det Ola menar är att Hypersync och High speed sync är två olika tekniska lösningar för att åstadkomma samma sak, alltså belysning av sensorn under hela den tid som slutarspalten färdas över densamma.

Så de som skriver att det är två olika saker har rätt i att den tekniska lösningen är annorlunda, men Ola har rätt i att resultatet blir detsamma.

Skulle inte säga att resultatet blir det samma. Med hypersync så får du ut mycket mer kraft av blixten än vad du får av HSS. Vid HSS måste som sagt blixten pulsera extremt snabbt och kan bara ge en mindre mängd blixtljus. Vid hypersync så utnyttjar du större delen av effekten som blixten avger vid full effekt vilket resulterar i att du kan få korta slutartider samtidigt som du får mycket kraft från blixten. Det negativa med hypersync är att man kan få en något mörkare ovankant/nedankant pga att blixten blir svagare allteftersom slutaren färdas över sensorn.
 
Hej igen !

Yongnou 622 radiosytem har en finess, antagligen det ovan nämda hypersync,
nämligen den att kunna förskuta tändpunkten för blixten.

Det bygger på att även om den nominella min synktiden är 1/250 så
är i verkligehet slutaren helt öppen även vid kortare tider, kanske 1/320 eller kortare,
och genom att då passa in blixttändningen där ges möjliget till kortare tider utan att
använda HSS.

Har bara lekt lite grand med det, givetvis går det att fördröja tändningen, kanske även
att få den tidigare än kamerans signal om det finns möjlighet till detta via gränssnittet
mot blixten.


//MW
 
har Canons 600 EX RT som erbjuder HS,
testade lite olika varianter hemma och kunde konstatera att Ja det fungerar, MEN man får bara ut en bråkdel av blixtens effekt vilket betyder att avståndet från blixt till motiv inte får vara för stort

TS skulle väl plåta porträtt och då kan det nog funka med en speedlightblixt men skall man plåta action så vet jag inte om en speedlight räcker pga avståndet till motivet antagligen blir större jmf med portätt
 
har Canons 600 EX RT som erbjuder HS,
testade lite olika varianter hemma och kunde konstatera att Ja det fungerar, MEN man får bara ut en bråkdel av blixtens effekt vilket betyder att avståndet från blixt till motiv inte får vara för stort

TS skulle väl plåta porträtt och då kan det nog funka med en speedlightblixt men skall man plåta action så vet jag inte om en speedlight räcker pga avståndet till motivet antagligen blir större jmf med portätt


Hej !

Självklart finns det gränser för vad olika saker klarar av, men funderar man på
ett studiosätt på sisådär 3x200 Ws så kanske 3-4-5st lösa blixtar med ledtal runt 60,
ev med externt battpack och radiosystem vara ett alternativ.


Effekmässigt är det knepigt att jämföra, den länken i början menar att
ledtal 60 motsvara ca 250 ws, men lite äpplen mot päron, eller:
den bilen har 170 hk mot den som får dra 1500 kg husvagn.



//MW
 
Nu blev det nog lite fel med GN och Ws

Hej !

Om det är rätt så motsvarar en blixt med ca 60 i ledtal ca 200-250 ws.
http://dpanswers.com/roztr/content_show.php?id=317

Verkar det ok så se gärna denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2121830#post2121830

En YN685 eller en RT600 kostar idag runt 900-1000 kr, båda har anslutning för
exern kraft, ex yttre batteriback.


MW

Jag har tre st Nikon SB900 och dessutom en Profoto B2 TTL, och det är nog ganska precis hur många SB900 som motsvarar en B2. Dock finns ju tex Lastolites Triflash om man vill köra tre samtidiga för att få ut mer kraft med då ligger du ju prismässigt på en B2 om du jämför 3 Nikon SB900 och Profoto B2. En B1 har ju dessutom 500 Ws (B2 endast 250 Ws)

TS ville ha råd och jag tror att bästa tipsen finns på http://www.lightingrumours.com/ där kan du hitta de flesta tillverkare och produkter.

Det finns inga billiga genvägar inom foto, du får precis vad du betalar för. Men du kanske inte behöver alla de egenskaper som Profoto erbjuder och tar betalt för.

En av de saker Profoto erbjuder är färgstabilitet, Profoto B2 varierar i princip inte alls oavsett effektutaget http://sfoto.se/teknik/blixt-och-annan-ljusutrustning/profoto-b2 En SB900 varierar ca 400 Kelvin. Hur billigare blixtar varierar vet jag inte, men det finns säkert att finna på nätet. Men betyder just den egenskapen något för TS? Jag tror att det är den typen av frågeställningar som ska ställas. Vissa egenskaper kostar mer än andra.

Elinchrom har en ny generation av kompakta Quadraaggregat (400 Ws) nu, (se www.aifo.se) ned till 1/8000 dels sekund. Är man ute efter bilder där det effektutaget (och slutartider) behövs ska man nog ta en funderare på om det inte är bäst att bara betala vad det kostar. För jag är ganska säker på att billiga kinablixtar inte räcker till då, annars hade proffsen bara kört på kinaprylar, men nu är det ju inte så.


Är det bara HSS för sommarporträtt som efterfrågas, köp nåt billigt. Är det att frysa kompisen på snowboarden mitt i hoppet, ja då är det nog bara att slanta upp!
 
Du har tyvärr fel, hypersync och high speed sync är två olika saker. High speed sync funkar som du beskriver med att blixten pulserar multipla gånger så att sensorn belyses under hela tiden som slutaren färdar över den. Hypersync däremot fungerar så att sändaren tajmar in så att kameran utnyttjar brinntiden av blixten optimalt så att sensorn belyses under den tid som slutaren färdas över den. Detta förutsätter att blixten har en brinntid som är längre än den tid som slutaren färdas över sensorn, detta brukar dock ej vara något problem med billiga studioblixtar som drivs av batterier eller av speedlights för att dessa brukar ha ganska lång brinntid på högre styrkor.

Här förklaras det väldigt bra :
http://flashhavoc.com/phottix-odin-ods-over-drive-sync/

Själv använder jag dessa:
http://www.kaffebrus.com/witstro-360ws-2223.html

med en sådan här sändare:
http://www.kaffebrus.com/phottix-odin-set-blixtutlosare--1730.html

Finns såklart mycket billigare alternativ men det viktiga om du vill utnyttja hypersync är att du har en blixt med lång brinntid, runt 1/800 dels sekund eller långsammare beroende på vad du har för kamera, och en sändare som stöder funktionen.

Här har du exempel på en del variationer:
http://flashhavoc.com/godox-v850-witstro-radio-trigger-alternatives/

Tack för bra information! Verkar helt klart som om jag ska köra på detta istället för HSS.
 
Skulle inte säga att resultatet blir det samma. Med hypersync så får du ut mycket mer kraft av blixten än vad du får av HSS. Vid HSS måste som sagt blixten pulsera extremt snabbt och kan bara ge en mindre mängd blixtljus. Vid hypersync så utnyttjar du större delen av effekten som blixten avger vid full effekt vilket resulterar i att du kan få korta slutartider samtidigt som du får mycket kraft från blixten. Det negativa med hypersync är att man kan få en något mörkare ovankant/nedankant pga att blixten blir svagare allteftersom slutaren färdas över sensorn.

Det är skillnad mellan HSS och Hypersync men den stora skillnaden är mellan dessa två och vanlig sync. Blixten får ju roa sig med att lysa på en slutarbaksida så större delen av effekten blir bortkastad, i vissa fall tappar man 10 ggr eller mer.

Spelar kanske inte så stor roll för studioblixtar men när man fotar handhållet på stan med speedlights är det inget man kan ignorera.
 
Det är skillnad mellan HSS och Hypersync men den stora skillnaden är mellan dessa två och vanlig sync. Blixten får ju roa sig med att lysa på en slutarbaksida så större delen av effekten blir bortkastad, i vissa fall tappar man 10 ggr eller mer.

Spelar kanske inte så stor roll för studioblixtar men när man fotar handhållet på stan med speedlights är det inget man kan ignorera.

Jag slösar nog hellre bort lite ljus än pengar så det lutar mot att skaffa mig utrustning som klarar Hypersync. Verkar vara det mest prisvärda alternativet om jag ska ha studioblixtar. :)
 
Jag slösar nog hellre bort lite ljus än pengar så det lutar mot att skaffa mig utrustning som klarar Hypersync. Verkar vara det mest prisvärda alternativet om jag ska ha studioblixtar. :)

Teknikerna är bra men det verkade som någon påstod att man inte tappade så mycket ljus när man i praktiken kastar bort det mesta. Det är bra tekniker och man kan ta mycket roligt med dem i dagsljus.

Lycka till! Ska nog prova lite idag faktiskt, ska frysa lite cyklister, kommer förstås behöva gå nära men det är bara kul.
 
Teknikerna är bra men det verkade som någon påstod att man inte tappade så mycket ljus när man i praktiken kastar bort det mesta. Det är bra tekniker och man kan ta mycket roligt med dem i dagsljus.

Lycka till! Ska nog prova lite idag faktiskt, ska frysa lite cyklister, kommer förstås behöva gå nära men det är bara kul.

vore kul att se nån bild sen hur det blev och hur det funkade! :)
 
Risken är som sagt att blixtljuset inte räcker, det brukar vara svårt nog med vanlig blixt i solsken.

Finns det någon med dagsljusframgångsaga här i forumet?

du menar med Speedlight?

Tänkte det var Du som skulle stå för den! ;-)

Canon har några bilder i sin blixtbroschyr där man redovisar alla inställningar men ingen av de bilderna är tagen med vad de kallar höghastighetssynkronisering trots att de pratar om att blixtarna har den möjligheten.

https://canon.ssl.cdn.sdlmedia.com/private/file/635842083513516744FU.pdf
 
du menar med Speedlight?

Tänkte det var Du som skulle stå för den! ;-)

Canon har några bilder i sin blixtbroschyr där man redovisar alla inställningar men ingen av de bilderna är tagen med vad de kallar höghastighetssynkronisering trots att de pratar om att blixtarna har den möjligheten.

https://canon.ssl.cdn.sdlmedia.com/private/file/635842083513516744FU.pdf

Det kanske är för att det helt enkelt inte är så lätt att låta speedlights konkurrera med dagsljus i HSS.

(vad mörka bilderna var)
 
Det kanske är för att det helt enkelt inte är så lätt att låta speedlights konkurrera med dagsljus i HSS.

(vad mörka bilderna var)


var ju tvungen att gå ut och testa med en gång


Canon EOS 6D
Canon 135/2,0
Canon 600 EX RT

Bilden exponerad efter dagsljus som gav följande värden

ISO 200
Bländare 2,0
1/4000 sek

Jag kunde inte gå lägre i ISO pga att bländaröppningen inte går att få större än 2,0 på den linsen.
Kunde heller inte köra på kortare slutartid då kameran inte har snabbare slutartid

Blixten monterad på kameran, avstånd till motiv ca 3 meter

Ja det funkar.

Finnesen med höghastighetssync i det här fallet är ju inte frysa en rörelse utan att kunna använda stor bländaröppning för att få bakgrundoskärpan.
 

Bilagor

  • IMG_3230.jpg
    IMG_3230.jpg
    249.4 KB · Visningar: 48
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar