holycrap
Aktiv medlem
Oavsett exakt hur man belyser objektet under hela slutartiden (pulserande blixt eller lång brinntid) så är det ju inte det som orsakar sneda stolpar, utan hur slutaren fungerar.
Om ett objekt rör sig horisontellt över sensorn under slutartiden och slutartiden är kortare än slutarens blixt-synk gräns så kommer ju objektets olika partier förskjutas över sensorn allt eftersom slutarspalten passerar över den. Stolpar blir sneda.
"Vanliga" blixtar (speedlights) har väl en mycket kort brinntid vilket är anledningen till att man kan frysa rörelser även med relativt långa slutartider (längre än 1/200s). HSS är tekniken för att lösa problemet att man kan behöva kortare slutartider vid starkt ljus.
Antar att de blixtar som diskuteras ovan är "ovanliga" och har en brinntid som är mycket längre. Men då kan de ju inte längre frysa några rörelser.
/P
Tillägg: Det behövs ingen blixt för att få sneda stolpar. Det fenomenet går alltid att framkalla med snabba horisontella rörelser (antingen objekt eller kamera) och slutartider under blix-synk-gränsen.
Om ett objekt rör sig horisontellt över sensorn under slutartiden och slutartiden är kortare än slutarens blixt-synk gräns så kommer ju objektets olika partier förskjutas över sensorn allt eftersom slutarspalten passerar över den. Stolpar blir sneda.
"Vanliga" blixtar (speedlights) har väl en mycket kort brinntid vilket är anledningen till att man kan frysa rörelser även med relativt långa slutartider (längre än 1/200s). HSS är tekniken för att lösa problemet att man kan behöva kortare slutartider vid starkt ljus.
Antar att de blixtar som diskuteras ovan är "ovanliga" och har en brinntid som är mycket längre. Men då kan de ju inte längre frysa några rörelser.
/P
Tillägg: Det behövs ingen blixt för att få sneda stolpar. Det fenomenet går alltid att framkalla med snabba horisontella rörelser (antingen objekt eller kamera) och slutartider under blix-synk-gränsen.