maxzomborszki
Aktiv medlem
Vet inte om detta egentligen är rätt forum för detta men det var så nära jag kunde komma. Värdarna får väl flytta på tråden i annat fall.
Jag reagerade lite när jag såg början till en tråd i No Words. Eftersom det är en No Words-tråd kunde jag inte ställa min fundering där.
Det jag reagerade lite över var starten på tråden:
Hittade inget i mitt fotobibliotek, men jag letade lite på nätet och det bästa jag kunde komma på var från About.com:
Min fråga är om någon har sett en annan (bättre?) definition på High key? Kanske en som är lättare kvantifierbar? Om inte går det över huvud taget att göra en sådan definition eller är det en luddig linje?
Jag reagerade lite när jag såg början till en tråd i No Words. Eftersom det är en No Words-tråd kunde jag inte ställa min fundering där.
Det jag reagerade lite över var starten på tråden:
Jag har aldrig sett någon "definition" på High key-bilder. För mig är magkänslan av en sådan att den är ljus och skir, ofta med ganska lågt kontrastförhållande hos motivet, men som alla bilder så tycker jag att full tonskala måste kunna finnas i bilden för annars är risken överhängande för att bilden blir livlös och blaskig.High Key(s/v): Ingen lågdager är mörkare än 50% grått
Hittade inget i mitt fotobibliotek, men jag letade lite på nätet och det bästa jag kunde komma på var från About.com:
Det passar ganska väl överens med vad jag tyckte, men är ganska vag som definition.High key subjects concentrate on the lighter tones, using subject matter that is white or pale tones, and using flat overall lighting to avoid shadows. [...] Most high key pictures contain small areas of dark tones - for example in the iris of the eyes in a portrait; without a small dark or black area high key effects can appear too washed out or insipid.
Min fråga är om någon har sett en annan (bättre?) definition på High key? Kanske en som är lättare kvantifierbar? Om inte går det över huvud taget att göra en sådan definition eller är det en luddig linje?