Annons

Hemside namn ??

Produkter
(logga in för att koppla)

pontus.orre.foto

Aktiv medlem
Hej

Måste ha hjälp ska göra en hemsida tänkte jag medn jag kommer inte på nått bra verksamhetsnamn till min bildverksamhet

snälla hjälp!

Mvh Pontus Orre

Tycker INTE du ska ha bindestreck i domännamnet! Prova lite innan du bestämmer dig hur domänen är att t.ex säga i telefon...

Det har uppkommit en del standardiserade
lösningar på internet, genom dess intåg
som var mans kommunikationsmedium.
En av dessa är att företagsnamnet är
detsamma som adressen till hemsidan.

Ex.
clasohlson.se
ikea.se
biltema.se
mikaelleijon.se
rollingstones.com
osv...

Om jag hade hört talas om eller varit i
kontakt med dig, skulle det mest logiska
sökvalet för mig vara

pontusorre.se

Krångla inte till det.
Lätt och logiskt ska det vara.

Tre Ess skrev:
Det har uppkommit en del standardiserade lösningar på internet, genom dess intåg som var mans kommunikationsmedium. En av dessa är att företagsnamnet är detsamma som adressen till hemsidan.

Ex.
clasohlson.se
ikea.se
biltema.se
mikaelleijon.se
rollingstones.com
osv...

Om jag hade hört talas om eller varit i kontakt med dig, skulle det mest logiska sökvalet för mig vara

pontusorre.se

Krångla inte till det.
Lätt och logiskt ska det vara.

Anne-Lie ger dig klart vettigaste argumentet. Så skulle jag också tänka. Just det domännamnet skulle jag prova först. Varianten med bindestreck kommer som alternativ två i gissningsleken.

FILM) (Caffe skrev:

Frilandsfotograf Pontus Orre
www.pontus-orre.se

Alltid lika kul att se den stavningen. Men det kanske fungerar om man menar att man bara fotograferar i fria länder?

Sorry Carl men du verkade så seriös för övrigt. Hoppas du inte stavar så på ditt eventuella visitkort?

Hoppas det inte uppfattas som ett personangrepp nu bara.

Ryck pontusorre.se så fort det går, det är det mest givna valet. Och var glad att du inte heter erik svensson eller kalle andersson.

Men hur gör man om man heter Åsa?? ;)

Jag har ett dilemma med mitt namn.

Inte så kul att heta Åsa om man vill ha en bra hemsideadress.

Några förslag?

jag brukar märka mina bilder med ålo eftersom det är mina initialer...funderar på alopictures.se

Dock är det lite tråkigt eftersom Asa inte är samma namn som Åsa...

Är jag petig?

Re: Men hur gör man om man heter Åsa?? ;)

ålo skrev:
Jag har ett dilemma med mitt namn.

Inte så kul att heta Åsa om man vill ha en bra hemsideadress.

Några förslag?

jag brukar märka mina bilder med ålo eftersom det är mina initialer...funderar på alopictures.se

Nu kan man faktiskt använda åäö (tillsammans med en bunt andra mer eller mindre konstiga tecken) i webbadressen. Så länge man bara vänder sig till en svensk publik så går det bra.

Nackdelen är att om man inte har tecknen på sitt tangentbord så blir det snabbt problematiskt att skriva in adressen. Därför är det bäst att skaffa sig motsvarande prickfria adress också (eller om man får den också när man köper den svenska adressen, minns inte riktigt).

Ja problemet är ju just det att jag har vänner utomlands som ska kunna titta på sidan...
Så jag får nog skita i pricken...får helt enkelt döpa om mej till Asa.. ;)

Du kan ha svenska tecken i domännamn numera. Dock är det vissa begränsningar, tex måste webbläsare/mailprogram klara av att hantera adresser med svenska tecken. Besökare som inte har ringar och prickar ovanför a och o på sitt tangentbord kan få problem att hitta rätt, de har i alla fall uppenbara svårigheter att knappa in adressen i webbläsaren. Lösningen kan då vara att registrera två domännamn, ett med svenska teckan och ett utan svenska tecken.

Det finns mycket att läsa på nätet, googla lite så hittar du mängder av information.

Oops, Roger hann visst före...

Du kan ha svenska tecken i domännamn numera. Dock är det vissa begränsningar, tex måste webbläsare/mailprogram klara av att hantera adresser med svenska tecken. Besökare som inte har ringar och prickar ovanför a och o på sitt tangentbord kan få problem att hitta rätt, de har i alla fall uppenbara svårigheter att knappa in adressen i webbläsaren. Lösningen kan då vara att registrera två domännamn, ett med svenska teckan och ett utan svenska tecken.

Det finns mycket att läsa på nätet, googla lite så hittar du mängder av information.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar