Vilka program du 'behöver' beror väldigt mycket på vilka ambitioner du har med sidan.
Om du inte kan leva utan att pressa både besökarnas datorer och bandbredd till max genom att använda Flash till allt lär du behöva ett program för att skapa Flash-filerna, och gissningsvis en hel del grafiska verktyg utöver det.
Om du å andra sidan bara vill kunna visa upp några bilder för släkt och vänner som ser bilderna mer som nostalgitripp än som 'professionell portfolio' så behöver du inte mer än en någorlunda modern ordbehandlare...
Personligen använder jag KWrite (motsvarar ungefär Anteckningar från Windows-världen) för att skapa mina sidor. Genom att koda HTML (egentligen PHP) från grunden, och med CSS för att styra formatering och utseende, har jag så mycket kontroll jag kan få över hur sidan ser ut för en besökare. Om det inte ser ut som jag vill ha det beror det på en och endast en sak: jag kan för lite. Om jag använder ett program, tex Frontpage, för att skapa HTML-koden åt mig måste jag se till att programet i fråga _kan_ skapa det jag vill.
Jag påstår inte att det ena sättet att skapa webbsidor är sämre eller bättre än det andra, jag bara påpekar skillnaden.