Annons

Hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Hej

Det börjar bli dags att göra en hemsida känner jag och problemen hopar sig direkt, med mina minst sagt bristfälliga datakunskaper är det inte läge att ens fundera över att göra den själv.

Men om man vill ha en riktigt snygg, funktionell och modern(låter lite fånigt) hemsida, vad skulle det kosta att få gjort? Mellan tummen och pekfingret?

Inser att man betalar ngn form av avgift varje år för utrymmet också eller fattar jag fel då?

Mvh/Jan

Webbhotell kostar allt ifrån gratis (typ geocities) till multum, beroende på hur mycket plats man har på servern, men framför allt hur mycket trafik som tillåts. Både bandbredd och totalt nedladdat/månad.

Att betala någon för en hemsida, som bara ska vara enkel och funktionell (som alla hemsidor borde vara, imho) tycker jag är lite onödigt.

Det finns jättefina bygga-hemside-program, man kan ju till och med sätta ihop något avskyvärt i word, om man känner sig sadistisk. (En sådan sida lär inte funkare i någon annan läsare än IE.)

Men det finns som sagt "riktiga" progam som gör endast detta, och helt grafiskt, dvs man behöver inte kunna någon farlig html-kod.

Sedan är ju html världens absolut lättaste programmeringsspråk (det är inte ens ett sådant, så lätt är det) så det är inte ett helt omöjligt projekt att lära sig grunderna.

Lycka till!

Jag går i samma tankar, men istället för att hålla på att strula själv så tänkte jag bli Gildmedlem eftersom man då får en portfolio här på fotosidan.

Greven

Hej!
Det finns många möjligheter, men också många fallgropar.

Först en motfråga. Kommer du att beställa hemsidan i egenskap av privatperson eller är du ett företag?

En enkel hemsida kostar från 5 000 och uppåt.
För 5 000 får du en mycket enkel hemsida av ett enmansbolag, alternativt ett standardiserat koncept från ett webbföretag. Finns dock ett par skumma företag i den branschen som gör allt för att låsa in dig i tveksamma underhållsavtal.
Så ta referenser på de du tänker anlita.

Du har ingen yngre nördsläkting eller liknande som behöver sommarjobb? Ofta ett mycket bra alternativ.

Ytterliggae ett alternativ är om du har gott om fritid och ogillar sol är att ägna sommaren åt att lära dig hemsidedesign. Idag finns det ganska gott om program som hjälper dig att bygga hemsidor.
mvh Mattias

Anders,

sidan ska se professionell ut och vara snygg och funktionerlig inte nödvändigtvis enkel.

Tid har jag ont om och betalar gärna en slant, men vad skulle vara rimligt?

Tack Mattias, hmm 5000:- och uppåt, inte helt gratis, jag får väl kolla vad ungtupparna i familjen ska göra i sommar:)

Ogillar sol och mycket fritid:) He he, den var kul, måste ju hinna hänga här också..

Visst, skulle säkert kunna knåpa ihop en sida på några år men jag tycker det e så himla tråkigt med datorer, vi har aldrig blivit riktiga kompisars sörru:)

Mattias Lundkvist skrev:
Du har ingen yngre nördsläkting eller liknande som behöver sommarjobb? Ofta ett mycket bra alternativ.
Är det alltid ett bra alternativ verkligen? Svarta pengar? och flera veckors nedlagt arbete av någon nära som sliter som ett djur för det som görs på några dagar av ett företag.

Jag tror att den snabbaste vägen till det bästa resultatet är att slopa svarta pengar. Flera företag erbjuder dig några timmars gratis support som kan användas t e x om du vill lära dig uppdatera själv mm i priset. När sidan är klar kan du säkert lära dig att uppdatera på egen hand utan problem om du vill.

Ja det är ju det också, bilder ska bytas ut, nya texter ska in mm mm, men det kan ju även en ev släktig/bekant fixa iofs.
Men jag förstår din tanke och visst skulle man spara tid och slippa ev "buggar"(heter så va)

Uppdatera på egen hand? he he, överskatta inte mina datakunskaper, det går in genom ena örat och ut genom det andra, genuint ointresse antagligen:)

Hej Lotta

Jag har inte sagt att han skall anlita svart arbetskraft! En möjlighet om du inte har ett företag är bland annat att anlita personen inom begreppet hobbyverksamhet, där den anlitade dock får en något krångligare redovisning än om man vore anställd.

Har Jan ett företag är det bara att anlita släktingen som en feriearbetare, därav frågan till Jan och han hade ett företag.

mvh Mattias

Senast ändrad:
Mattias Lundkvist skrev:
Hej Lotta

Jag har inte sagt att han skall anlita svart arbetskraft! En möjlighet är bland annat att anlita personen inom begreppet hobbyverksamhet, där den anlitade dock får en något krångligare redovisning än om man vore anställd.

mvh Mattias
Ok, jag förhastade mig. Men jag skrev iaf ett frågetecken bakom;)

Fast vad är skillnaden egentligen, när ni/eller många som fotografer sitter och tycker det är sjukt med folk som tar underbetalt eller nästan jobbar gratis inom fotografering mot detsamma om websidor?

Kolla min användare här på fotosidan, jag och en vän erbjuder bra fotosidor till ett relativt billigt pris. Mer information finns på min användare.

Exempel på sida finns på www.bentc.net
hemsidan bygger på php, du får (precis som här på fotosidan) en sida för uppladdning av bilder och utöver det skräddarsyr vi sidan som du vill ha den

Senast ändrad:
Det finns ett flertal förtag som ringer runt och erbjuder sig att göra din hemsida gratis, för att få använda den i reklamsyfte... Gå inte på detta! De tar sedan ut ett överpris på domän, webbhotell och uppdateringar du vill göra efter kontraktet gått ut.

Exempel på bra webbhotell/domän till rimligt pris är B-One. http://www.b-one.net/

Jag känner många som gör hemsidor... kanske kan någon av dem hjälpa dig? I så fall hör av dig till mig så ska jag se vad jag kan göra.

svemp skrev:
Kolla min användare här på fotosidan, jag och en vän erbjuder bra fotosidor till ett relativt billigt pris. Mer information finns på min användare.
Varför så billigt? Antar att det är exkl. iaf, men vad hamnar timpengen på? Hur går det ihop? Jag skulle ha höjt priset på eran produkt.

Mitt företag erbjuder f ö också bl a hemsidor med olika lösningar, men de kostar lite mer än vad som nämnts här, iaf snäppet över 5000:-. Folk som inte är beredda att betala är väl ändå inga viktiga kunder? Man måste ju få något över efter omkostnader, skatter, och annat också väl?

2000:- och fem timmars support i det priset inkl. snickrandet kan omöjligt ge mycket över väl?

lotelo skrev:
Varför så billigt? Antar att det är exkl. iaf, men vad hamnar timpengen på? Hur går det ihop? Jag skulle ha höjt priset på eran produkt.

Anledningen till att det är så billigt är för att vi vill kunna slå oss in på marknaden och konkurrera med dyrare hemsidesmakare, (tillexempel ditt företag :D ).

Vi använder i stort sett samma PHP-kod till alla fotosidor, det som ändras är designen och lite småändringar i PHPn. Allt som allt hamnar timpengen mellan 50 och 100 kr men eftersom vi båda är 18 år och bara har detta som extraknäck, och dessutom tycker att det är roligt att hålla på, har vi dessa låga priser.

Program för hemsida

Jag funderar också på att skaffa en hemsida. Jag skulle nog vilja testa att göra den själv innan jag anlitar någon. För att det är ju alltid roligare med något man har skapat själv.

Jag har testat Netobjects fusion 7. Det var ok men jag kan inte programmet tillräckligt bra ännu för att få hemsidan som jag vill ha den.

Så nu är min fråga till er som är insatta i den biten - vad finns det annars för program som inte är allt för avancerade men endå gör skapliga sidor som ser hyfsat proffsiga ut utan att man måste kunna en massa programmering?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto