Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemsida!

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
God kvälls!


Undras om ni har lite tips på bra "webhotel" (eller vad det nu kallas)

Hur man skaffar sig en billig .se / .com / .nu adress

Tack på förhand
 
Ett riktigt bra webhotell tycker jag att www.internethotellet.com är fast billigt vet jag inte. Själv är jag så snål i det fallet att jag kör en gratisadress från www.makes.it fast det ger inte samma möjligheter med CGI-script och mycket annat när man forwardar som jag gör..
 
Det finns ofta seriösa och prisvärda webbhotell på hemmaplan. De kan också hjälpa dig med att registrera adressen.
 
Jag vill slå ett slag för Internetfab.se. Webbhotellet är rätt nystartat men de som har dragit igång det är folket bakom Oderland & Co (www.oderland.se) som jag bara har positiva erfarenheter av.
Som en prisjämförelse så betalade jag det gångna året ca 1000 kr + moms och nu efter flytten (Oderland.se upphör) blir det 250 kr + moms för en ännu bättre deal (iaf. om man ser till siffrorna på vad man får).

Dock ingår, till skillnad från förr, inte en gratis .com-, .net- eller .org-domäm i det priset utan för det får man pröjsa ytterligare 150 kr + moms.
Jag tycker att det verkar prisvärt.

Nu låter det väl som om jag är köpt av dem. Icke! Däremot är jag såld på dem... ;-)
 
Senast ändrad:
Är det någon som kan förklara för mig hur de här superbilliga webbhotellen kan gå runt?
Jag menar, Internetfabs priser verkar iaf. någorlunda marknadsmässiga men de där nissarna ger ju i princip bort både utrymme, bandbredd och funktioner...?

Nu såg jag visserligen att cliche tar rätt mycket för .com-registrering men ändå...

Eller har bandbredd och lagringsutrymme helt enkelt blivit såpass billigt att det funkar?
 
PHU!
Det verkar finnas en del att välja mellan!
Får nog ta och botanisera lite bland era alternativ!

Mange tack!
 
Angående B-One...

Jag var inne på ett danskt forum (B-One är danskt), för att ta reda på ifall de håller måttet. Det visade sig finnas många irriterade människor som abolut inte ville rekommendera B-One. Det strulade mycket med framförallt PHP och mailfunktioner.

Kanske är aningen bättre med åtkomsten, men ska man syssla med PHP och MySQL, verkar det inte vara ett bra alternativ...

Verkar som att det kostar med kvalitet, Jag letar också efter ett bra hotell!
 
Hej

www.lmdata.se rekommenderas varmt... exceptionell service.. servrar i Sverige (inte alltid så nämnligen). Inte billigast men tillgänglighet o service i absolut toppklass. Det är ju värt en slant eller hur!

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 
jag har ännu inte haft problem

Waljefors skrev:
Angående B-One...

Jag var inne på ett danskt forum (B-One är danskt), för att ta reda på ifall de håller måttet. Det visade sig finnas många irriterade människor som abolut inte ville rekommendera B-One. Det strulade mycket med framförallt PHP och mailfunktioner.

Kanske är aningen bättre med åtkomsten, men ska man syssla med PHP och MySQL, verkar det inte vara ett bra alternativ...

Verkar som att det kostar med kvalitet, Jag letar också efter ett bra hotell!


Jag använder inte alla dessa tjänster men med det jag har på min sida funkar det. Jag har inte heller haft ngt problem med mailen...


Jörgen
http://www.farbrorgrahn.dk
 
Leif Engdahl skrev:
Jag använder själv FS Data
Det är ett mycket bra webbhotell, och det är på din hemmaplan också. Jag tycker dom är prisvärda.

Prisvärda, driftsäkra och mycket tillmötesgående. Använder dem privat och i min egenskap av webbmaster för en firma! Rekommenderas varmt!

mvh Janne
 
B-one är väldigt struligt enligt mina erfarenheter..
jag har därför precis börjat använda BoxHosting, som kostar från 19 spänn i månaden, och än så länge är jag nöjd.
 
Välj hotell med SSL

Om domänen ska användas för epost kan det vara värt att kolla om dom stöder SSL.
Om inte SSL finns (dvs kryptering av din kommunikation mot epost-servern) kan vem som helst som sitter på samma nät som du enkelt se både innehåll i brev och ditt lösenord.

Kolla även vilken web-mailklient hotellet använder. Kvalitén varierar kraftigt här. En bra och vanlig web-mail-server är SquirrelMail. Se exempel här http://www.squirrelmail.org/screenshots.php
Exempelvis använder KTH SquirrelMail på HTTPS för sin webmail.

SSL borde vara en självklarhet, men många webhotell prioriterar ner på detta då det innebär merarbete i administration, och många kunder känner ändå inte till problemet eller bryr sig inte.
Går du in på ett web-café för att kolla mailen och din webmail inte har SSL (https istället för http) vet du inte vem som lyssnar. Samma sak om du sitter ute hos kund.

Om du bara kör hemifrån är problemet mindre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.