Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemsida med faktureringstjänst

Produkter
(logga in för att koppla)

malin.foto

Ny medlem
Hej!
Har någon här koll på om det finns någon bra hemsida för fotografer/konstärer etc, som hjälper till med fakturering och all annan "byråkrati" som hör till?
Har för mig att jag sett det någonstans.
Alltså en sida som ersätter att man har ett eget bolag när man säljer sina bilder.

/ Malin
 
Ska man vara noga så är det inte en hemsida du söker utan ett företag. Kanske tänker du på < www.frilansfinans.se >, det finns säkert fler. Sök lite i forumet så hittar du långa diskussioner om dem.
 
Alltså en sida som ersätter att man har ett eget bolag när man säljer sina bilder.
Man behöver absolut inte ha bolag, firma eller något liknande för att sälja bilder. För den som bara har fotografering som hobby är det bästa och enklaste att läsa Skatteverkets anvisningar för "hobbyverksamhet".

Att anlita firmor typ Frilansfinans blir normalt ganska dyrt för en hobbyfotograf -- inte bara för att de tar ut en avgift, utan framförallt för att denna metod medför att de flesta betalar alldeles för mycket i skatt.

I ett tidigare inlägg har jag gjort ett försök att räkna ut hur mycket det i verkligheten kostar att anlita Frilansfinans och liknande firmor.
 
Senast ändrad:
Erland, avgiften är inte 10% utan 5%.
Frilansfinans är mycket smidigt och bra för enstaka jobb, och man har pengarna på kontot skattat och klart efter fem dagar.
 
Räkneexemplets 10 procent byggde på ett tidigare inlägg i tråden jag länkar till, där en annan fotograf skrev:

Just frilans finans redovisar inte riktigt öppet exakta avgifter vad jag kan hitta. Men det finns ju fler alternativ.
Ex. Bolagskraft som tar 10% av fakturabeloppet, vare sig mer eller mindre.

Om avgiften är 5 eller 10 procent spelar dock inte speciellt stor roll i räkneexemplen. Den hobbyfotograf som har utgifter för sin hobby (utrustning, resor osv) förlorar tusentals kronor på att använda en firma typ Frilansfinans genom att de tvingas betala alldeles för mycket i skatt.

Smidigt är det säkert, men inte bra.
 
Tveksamt

Det är en mycket tveksam lösning att gå via företag för att få en f-skatt. utläggshanteringen, så som beskrivits, är under all kritik.

Jag kan hjälpa er att administrera era egna företag. Man kan köra årsmoms och redovisa allt till skatten i samband med deklaration. Det kostar i princip inget. Det är inget större jobb heller.

//Hans
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.